שתף קטע נבחר
 

ועדת שרים אישרה את הפרטת נמל אילת

שטייניץ, נאמן, מיסז'ניקוב ושמחון החליטו שהמדינה תמכור לקבוצת משקיעים את כל חלקה בנמל הדרומי. ההחלטה היא נגזרת של תוכנית הרפורמה בנמלים משנת 2005

ועדת השרים לענייני הפרטה החליטה היום (ב') פה אחד לאשר את הצעת שר האוצר, יובל שטייניץ, ושר התחבורה, ישראל כץ, להפריט את נמל אילת. ההפרטה תתבצע באמצעות מכירת כל אחזקות המדינה בחברת נמל אילת למשקיע פרטי או קבוצת משקיעים במכרז, בדומה לדרך שבה הופרטו בשנים האחרונות חברת התקשורת בזק, בתי הזיקוק לנפט, ועוד.

 

התוכנית שאושרה היום היא נגזרת של התוכנית לרפורמה בנמלים, שיזם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתקופת כהונתו כשר האוצר (2003-2005). במסגרת הרפורמה, פוצלה רשות הנמלים לארבע חברות ממשלתיות עם תקציב עצמאי - נמל חיפה, אשדוד, אילת וחברת נמלי ישראל האחראית על שלושתן. השלב הבא ברפורמה הוא הפרטה הדרגתית וחלקית של נמלי הצפון והפרטה מלאה של נמל אילת.

 

ההפרטה תהיה באחריות רשות החברות הממשלתיות באוצר ומשרד התחבורה. ממשרד התחבורה נמסר כי המכרז יצא לדרך תוך חצי שנה והמכירה תסתיים עד סוף השנה הבאה.

 

נמל אילת מעסיק כ-130 עובדים. הרפורמה אושרה בהסכמים שנחתמו ב-2005 בין הממשלה להסתדרות ולוועדי העובדים של הנמלים. למרות זאת, מתקיים בימים אלה משא ומתן ער בין הממשלה לבין ההסתדרות וועד עובדי נמל אילת על פרטי ההפרטה. בין השאר, דנים הצדדים בהצעת העובדים שהם עצמם ירכשו חלק מהנמל, ובדרישתם שהנמל יפקיד ערבות כספית להבטחת ביטחונו הפיננסי כדי לשמור על הפנסיה שלהם ושהפרמיות שלהם יוגדלו במסגרת ההפרטה.

 

לנמל אילת היה בעבר מקום משמעותי במדינת ישראל. איומים מצריים על הנמל הובילו לפתיחתן של שתי מלחמות עם השכנה הדרומית - מלחמת סיני ומלחמת ששת הימים. מאז השלום עם מצרים הפך הנמל לגוף שולי שמשנע רק כ- 6% מהסחר הימי בישראל. המטען העיקרי ששונע בשנה האחרונה היה ייבוא של כ- 140,000 כלי רכב המהווים כ- 65% מהיקף הפעילות בנמל, וייצוא פוספטים של כ- 2.4 מיליון טון. סך ההכנסות של הנמל הסתכם בשנת 2009 עמד על כ- 100 מיליון שקלים, מתוכן רווח נקי של כ-20 מיליון שקלים.

 

בוועדת השרים להפרטה חברים שר המשפטים, יעקב נאמן, שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, שר החקלאות, שלום שמחון, ויו"ר הוועדה - שר האוצר, יובל שטייניץ. "הפרטת חברת נמל אילת מהווה נדבך מרכזי בעידוד התחרות בענף הנמלים. נמל אילת הוא נמל אסטרטגי המהווה שער דרומי למדינת ישראל ופיתוחו יביא לשגשוג הדרום והעיר אילת", אומר שטייניץ.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, מוסיף: "ההפרטה תאפשר לשמור על מעמדו האסטרטגי של הנמל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל אילת
צילום: יוסי דוס-סנטוס
מומלצים