שתף קטע נבחר

"היו אפס ליטרים של חומר כיבוי בזמן השריפה"

מנכ"ל חברת כים-ניר, שזכתה במכרז לאספקת שירותי כיבוי אווירי בראשית העשור הקודם, הציג בוועדת הכלכלה של הכנסת את השתלשלות העניינים ביום בו פרצה השריפה הקטלנית בכרמל. "רצו לחסוך כסף, ביקשו מאיתנו להיכנס לכוננות שעה וחצי לאחר שהחלה השריפה"

דוד גולן, מנכ"ל כים-ניר שמטוסיה סייעו בכיבוי השריפה בכרמל, גולל היום (ג') בוועדת הכלכלה של הכנסת את מצוקת הכיבוי האווירי בישראל כפי שחזה על בשרו ביום שפרצה השריפה. "באותו בוקר (יום ה' שעבר) היו בארץ רק 15 טון של חומר מעכב בעירה, בעוד מבקר המדינה המליץ בעבר להחזיר מלאי של 160-200 טון של חומר כזה", סיפר גולן.

 

 

המנכ"ל גולן שיחזר את אירועי היום דרך אגב, כשהוזמן לתרום לדיוני הוועדה, המכינה את חוק הטייס החדש שיסדיר את התעופה האזרחית בארץ. כים-ניר זכתה במכרז לאספקת שירותי כיבוי אווירי בראשית העשור הקודם, לאחר שחיל האוויר, ספק השירות הקודם, יצא מהתמונה בעקבות החלטה להפריט את השירות.

 

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), שניהל את הישיבה, ניצל את נוכחות גולן כדי לשמוע מגוף ראשון את הסיבה למחדל שבעקבותיו הוזעקו מחו"ל מטוסי כיבוי יקרים כדי להתמודד עם השריפה הענקית. "התרענו כבר לפני שנתיים שהמדינה צריכה מטוסי כיבוי גדולים יותר וכי אנחנו מוכנים לרכוש כאלה, אם נקבל ערבות מדינה להלוואות לרכישת המטוסים", סיפר גולן.

 

גולן גילה כי לפי ההסדר של נציבות הכבאות עם כים-ניר, מטוסי הכיבוי שלה יוצאים לסייע רק בהתאם לדרישה, אבל "שירותי הכיבוי רצו לחסוך כסף ולכן ביקשו מאיתנו להיכנס לכוננות שעה וחצי לאחר שהחלה השריפה. לפי ההסדר ניתן השתמש בשירות שלנו רק 300 שעות בשנה. על כל שעה נוספת על הנציבות לקבל אישור מהאוצר".

 

לדבריו, "השריפה פרצה בשעה 10:40 בבוקר יום חמישי. בשעה 11:32 ביקשו מאתנו להכניס את המטוסים לכוננות מהשעה 13:00. גיחה ראשונה אמנם יצאה כבר בשעה 12:47, אבל האש התפשטה מהר ואז התברר כי במלאי לא יהיה מספיק חומר ריסוס. ככל הידוע לנו באותו יום היו בישראל רק 15 טון של חומר מעכב בעירה".

 

גולן גילה כי בסביבה הקרובה למוקד השריפה אפילו המעט הזה לא היה בנמצא. "בחיפה היו אפס ליטרים של החומר הזה ובמנחת מגידו היו רק 7.5 טון. זה למרות שמבקר המדינה המליץ בעבר להחזיק מלאי קבוע של 160-200 טון חומר".

 

עוד אמר גולן כי ישראל לא צריכה מטוסי כיבוי גדולים: את החומר הכימי המעכב בעירה המטוסים שואבים מהים, "אבל למטוסים גדולים קשה לנחות על המים במצב הים בחודשי הקיץ היבשים שבהם רבות הדליקות בטבע". "נצטרך להביא מטוסים נוספים כמו שיש לנו אבל עם קיבולת גדולה יותר".

 

חוק הטייס שוועדת הכלכלה מכינה לקריאה שניה ושלישית, מחליף פקודה מנדטורית ישנה. תכליתו ליצור תשתית משפטית כוללת ואפקטיבית של התעופה האזרחית כחלק מהמאמץ להחזרת הדירוג הבטיחותי הגבוה ביותר בקנה המידה הבינלאומי. זאת לפי התקן של מנהל התעופה הפדרלי בארה"ב. הדירוג הופחת בעקבות שורה של "כמעט תאונות אוויר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס ריסוס של כים-ניר. התקמצנו על שעות טיסה
צילום: גדי קבלו
מומלצים