שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    ראשון לציון - העיר עם הניהול הכספי הטוב ביותר

    העיר הרביעית בגודלה שומרת על מקומה בפסגה גם ב-2010, במחקר שבחן את תפקוד הרשויות המקומיות בישראל. אשדוד שנייה והרצליה שלישית. במקומות האחרונים: חדרה, נהריה ונצרת. בדימונה הבכירים מרוויחים שכר שנתי ממוצע של 566 אלף שקל, למרות שהגרעון של העיר מגיע לכ-29 מיליון שקל

    ראשון לציון מדורגת במקום הראשון במחקר של חברת המידע העסקי BDI במסגרת סקר BDI-CODE, הבוחן את התפקוד הכלכלי של הרשויות המקומיות בישראל. שיעורי גביית המסים בעיר, הרביעית בגודלה בישראל, עומד על 83%.

     

     

    במקום ה-2 מדורגת אשדוד שאף היא הצליחה לשמור על מיקומה מהדירוג הקודם, ולה שיעור גבייה של 87%, זאת למרות שהדירוג הסוציו-אקונומי של תושבי העיר עומד על 5 (בדירוג נכללו ערים שיש בהן מעל ל-50 אלף תושבים בדירוג סוציו-אקונמי הנע בין 4 ל-10).

     

    הדירוג הסוציו-אקונומי מבדיל בין אוכלוסיות חזקות לבין היחלשות על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

     

    עוד מצביע המחקר כי יציבות פיננסית של רשות מקומית הינה תוצאה ישירה, בין השאר, של הכנסותיה, של המצב הסוציו-אקונומי של התושבים והיכולת לגבות מהם את מסי העירייה, אך גם מהתנהלות יעילה של העירייה גם מבחינה תפעולית וגם מבחינה פיננסית. עוד מצא המחקר כי ברשויות מסויימות שכר הבכירים מופרז ללא התאמה לגודל הרשות או לביצועיה.


    דירוג היציבות הפיננסית של הערים הגדולות - 2010

    דירוג היציבות הפיננסית של הערים הגדולות - 2010
    דירוג כולל 2010 עירייה מספר תושבים דירוג סוציו-אקונומי
    1 ראשון לציון 254,364 7
    2 אשדוד 230,063 5
    3 הרצליה 97,585 8
    4 אשקלון 123,481 4
    5 חולון 196,748 6
    6 פתח תקווה 216,798 6
    7 רמת גן 152,625 8
    8 תל-אביב-יפו 484,564 8
    9 רעננה 81,416 8
    10 נצרת עילית 50,283 6
    11 כפר סבא 91,488 7
    12 מודיעין מכבים רעות 73,917 8
    13 נתניה 206,879 6
    14 קרית אתא 55,914 6
    15 ירושלים 836,906 4
    16 גבעתיים 56,063 9
    17 קרית גת 52,465 4
    18 בת ים 157,241 6
    19 חיפה 301,469 7
    20 עכו 53,322 4
    21 באר שבע 204,019 5
    22 רחובות 122,987 6
    23 אילת 60,209 5
    24 רמלה 71,169 4
    25 חדרה 87,308 6
    26 נהריה 59,180 6
    27 נצרת 76,112 4

     

    במקום השלישי מדורגת הרצליה שהדירוג הסוציו-אקונומי של תושביה הוא 8 ושיעורי הגביה עומדים על 86%.

     

    אשקלון עלתה מהמקום ה-5 ל-4, עם שיעורי גבייה גבוהים של 89%. הדירוג הסוציו-אקונומי של תושביה עומד על 5.

     

    במקום ה-5 מדורגת חולון שירדה מהמקום ה-4 אשתקד, אך היא המובילה מבחינת שיעורי הגבייה - 97%.

     

    במקום ה-15 - ירושלים 

    המחקר של BDI בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דו"חות כספיים של העיריות

    והמועצות (דו"חות מבוקרים לסיכום נתוני שנת 2009) ומאגרי המידע של חברת BdiCoface.

     

    על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו-כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה. מטרת העבודה היתה לאתר את המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.

     

    בחמישייה השנייה מדורגות בהתאמה פתח תקווה, רמת גן, תל-אביב-יפו, נצרת עילית ורעננה.

     

    ירושלים מדורגת רק במקום ה-15 אך עלתה מהמקום ה-17 בשנה שעברה. שיעורי גביית המסים בעיר עומדים על 80% והדירוג הסוציו-אקונומי של התושבים עומד על 4.

     

    חיפה מדורגת במקום ה-19 (עלתה מהמקום ה-20 אשתקד), שיעורי הגבייה בעיר נמוכים ועומדים על 75% בלבד כאשר הדירוג הסוציו-אקונומי הוא 7.

     

    בירת הנגב באר שבע הצליחה לעשות את הקפיצה הגדולה בדירוג - מהמקום ה-27 אשתקד למקום ה-21. שיעורי גביית המסים בעיר עומדים על 87% והדירוג הסוציו-אקונומי על 5.

     

    חוסר התאמה בין השכר לביצועים

    אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI COFACE מסביר כי המחקר מבהיר כי לניהול נכון של העיר יש השפעה מכרעת על יציבותה הפיננסית. את המחיר על אי היציבות הפיננסית של הרשות משלמים התושבים - בין אם על ידי גבייה עודפת של ארנונה או היטלים ובין אם על ידי ירידה בשירותים המסופקים על ידי העירייה. לעיר עם יציבות פיננסית קל יותר לגייס כסף מהמערכת הבנקאית בריביות נמוכות והמשמעות היא שהיא יכולה להשקיע יותר בפיתוח העיר.

     

    עם זאת יש גורמים נוספים שיכולים להשפיע על יציבותה של הרשות מלבד הניהול היעיל כמו לדוגמה  כמות המפעלים והנכסים המסחריים בתחום העיר וכן ההתפתחות הנדל"נית שלה. כך לדוגמה, אשדוד היא דוגמה לעיר שיש בתחומה איזורי תעשייה גדולים התורמים לרמת ההכנסות של הרשות, ובנוסף לכך היא נהנתה בשנים האחרונות מתנופה נדל"נית וקלטה הרבה אוכלוסיה חדשה, חלקה אוכלוסיית עולים מצרפת שמעמדם הסוציו-אקונומי גבוה יחסית. גם העיר אשקלון נהנית מתנופה נדל"נית שמשמעותה גם גידול בהכנסות הרשות מהיטלים וארנונה.

     

    לגבי שכר הבכירים ברשויות מציין אייל ינאי כי ניתן לראות כי לא קיימת התאמה בין ביצועי הרשות והכנסותיה לבין שכר הבכירים. ברשויות כמו באקה-ג'ת, לה יש גירעון מצטבר של כ-50 מיליון שקל, שכר הבכירים הממוצע הוא 488 אלף לשנה למשרה.

     

    דוגמה נוספת היא דימונה, בה שלושת הבכירים מרוויחים שכר שנתי ממוצע למשרה של 566 אלף שקל, וזאת למרות שהגרעון המצטבר מגיע לכ-29 מיליון שקל.

     

    את דירוג המועצות האיזוריות על פי יציבותן הפיננסית מובילה כפר שמריהו עם 97% גביית מסים ודירוג סוציו-אקונומי 10. אחריה מועצת הר אדר שעלתה מהמקום ה-4 אשתקד, מועצת רמת הנגב במקום ה-3 וסביון במקום ה-4 לאחר שירדה מהמקום ה-2 אשתקד. את החמישייה הראשונה סוגרת עומר.

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ראשון לציון. 254,364 תושבים
    צילום: נאור דוידי
    מומלצים