בעקבות מרים: מחכים לנשים מנהיגות
לאחר קריעת ים סוף מרים מעוררת חגיגה סוחפת של שירים ומחולות, וממהרת לעצב את אופי השמחה - "שירו לה'". האם גם אנו נזכה לראות מנהיגות רוחניות, שיראו לנו נתיבים חדשים בתורה וביראת שמים?
ביום השביעי של פסח אנו קוראים את שירת הים. בעקבות נס ההצלה בים סוף, שרו בני ישראל שיר תודה ותהילה לה'. ואיפה היו הנשים? המקרא אינו פוסח גם עליהן: "וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת. וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם: שִׁירוּ לה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם" (שמות ט"ו, כ-כא).
מה היה תפקידה הרשמי של מרים? ככל הנראה, לא היה לה כל תפקיד רשמי. גדולי המנהיגים הרוחניים של עם ישראל לא נשאו בכל תפקיד רשמי. לגאון מווילנה
לא הייתה לשכה, ולבעל שם טוב לא היו מזכירים ומזכירות. גם מרים זכתה למעמדה הודות לעוצמתה הרוחנית, ותו לא.
הרב יהודה עמיטל סיפר פעם על חסיד שבא לרבי שלו, וסיפר לו בסודי סודות: חלמתי בלילה שאני הופך לאדמו"ר בעצמי. אמר לו הרבי: בשביל שאתה תהפוך לאדמו"ר, לא מספיק שאתה תחלום; צריך שהחסידים יחלמו על כך. כדי להיות מנהיג, לא מספיק ליזום ולהוביל, צריך שאנשים ירצו ללכת אחריך. מהפסוקים הקצרים שבסוף שירת הים אנו רואים שמרים הייתה מנהיגה טבעית: "ותיקח מרים הנביאה... את התוף בידה, ותצאן כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות". מרים יוזמת, והנשים נענות. מרים לא הייתה מתופפת, אלא מנהיגה.
ותען להם מרים: שירו לה'
מרים מעוררת חגיגה סוחפת של שירים ומחולות, אך היא גם ערה לסכנה שבחגיגה כזו. ההתלהבות עלולה בקלות להפוך להוללות, לכן מרים גם ממהרת לעצב את אופי השמחה. הנשים רוקדות, ומרים קוראת להן: "שירו לה'"! השירים והריקודים יתקדשו רק אם הם מתמקדים סביב תוכן של קדושה.
על כל אלה, בולט התואר שניתן כאן למרים: "מרים הנביאה". הנביא מייצג לפי המסורת היהודית את פסגת ההתעלות הרוחנית שאדם יכול להגיע אליה. העובדה שגם נשים היו נביאות וזכו למגע ישיר עם הקב"ה נראתה לרב סולובייצ'יק הרת חשיבות: "אין ספק שבעיני ההלכה נהנים הגבר והאישה ממעמד שווה, והם בעלי ערך זהה במה שנוגע להווייתם כבני אנוש... העובדה שבין נביאינו נמצאו גם נשים
אשר האלוהים דיבר עמן, היא הוכחה ברורה כי מעולם לא ערכנו הבחנה בין המינים במסגרת מערכת ערכית כלשהי" (אדם וביתו, עמ' 77).
מרים הנביאה משמשת מודל להנהגה רוחנית נשית. אנו פוגשים אותה בזמן השעבוד במצרים, מגוננת על אחיה הפעוט משה, ואנו יודעים שהיא מוסיפה ומלווה את בני ישראל בכל נדודיהם במדבר. איש לא מינה אותה למשרה כלשהי. אך ה' בחר בה, וגם העם נהה אחריה. האם גם אנו נזכה לראות מנהיגות רוחניות, שיראו לנו נתיבים חדשים בתורה וביראת שמים?
- הרב חיים נבון הוא מחברם של הספרים "גשר בנות יעקב: מעמד האישה בהלכה - בין עבר לעתיד" ו"הגדר הטובה: על משמעותה של ההלכה בחיינו".