תחרות לגרבר: מחיות אורגניות לתינוקות
אחרי שנים של קיפאון בשוק המחיות התינוקות - מותג חדש יצטרף למדף, "הבחירה האורגנית" שמו. את המותג תשווק חברת גורי, והוא יתחרה בגרבר ופרינוק. עודד גורי: "זה המוצר הנכון בזמן הנכון. אנחנו רוצים להגיע ל-30% נתח שוק"
שחקן חדש בתחום המזון לתינוקות - "הבחירה האורגנית", סדרת מחיות של פירות אורגניים. המחיות מיוצרות בגרמניה, על-ידי חברת Sunval Nahrungsmittel GmbH, שמייצרת מזון לתינוקות כבר 60 שנה. בארץ הן ישווקו על-ידי חברת גורי, בעבר המשווקת של מחיות גרבר, לפני שנסטלה קנתה את החברה.
המחיות מיוצרות בגרמניה וימכרו ברשתות שיווק כמו שופרסל, יינות ביתן, וככל הנראה גם במגה. בעוד שמחית שאינה אורגנית עולה 7-6 שקלים, המחית האורגנית יקרה יותר: מחיות שלב 2 - (מחית אגסים או מחית תפוח עץ) יעלו 8 שקלים; ומחיות שלב 3 (תפוח עץ ובננה, או תפוח עץ ואגס, או אגס ובננה, או תפוח עץ, מנגו, אורז מלא ומיץ אגסים) יעלו 9 שקלים. כל המוצרים מכילים תו תקן גרמני. בעוד שמחיות שלב 1 מכילות פרי בלבד, מחיות שלב 2 מכילות גם סוכר פירות.
"בגלל הקדיום שנתגלה במחית הגזר - זה שוק בירידה"
המתחרים הכמעט יחידים בשוק המחיות בארץ הם גרבר ופרינוֹק. מוצרי המותגים האלה מכילים, לפי הצהרת היצרנים, "חומרים טבעיים בלבד", אך הם אינם אורגניים. תחת שם המותג פרינוק נמכרות גם מחיות אורגניות, אך לרוב - רק בחנויות טבע. בחנויות הללו נמכר גם מותג אורגני צרפתי. תחום המחיות בארץ מגלגל 24 מיליון שקל לפי נתוני סטורנקסט (לא כולל את סופר פארם). זה לא כסף גדול, אבל לפי עודד גורי, בעלי חברת גורי, "זה המוצר הנכון בזמן הנכון", כך אמר ל-ynet, ביודעו שהטרנד האורגני חזק כעת יותר מתמיד.
"בשנה הראשונה נגיע ל-10% נתח שוק, ותוך כמה שנים אנחנו רוצים להגיע ל-30% נתח שוק. שוק המחיות לתינוקות זה שוק בסטגנציה, או בירידה, מאז שנתגלה קדיום במחית גזר של גרבר ב-2005, ומאז מקרה רמדיה שהשפיע גם על המחיות. זו הזדמנות לעורר את הקטגוריה. המוצר האורגני הוא הטופ. אין פה הדברה וכימיקלים".
המותג התגבש כבר בשנת 2000, בשיתוף עם חברת מוצרי המזון האורגניים הרדוף. הרדוף נרכשה על-ידי תנובה, שהחליטה, בעקבות משבר גרבר ורמדיה שהיא אינה מעוניינת בדריסת רגל בתחום הזה, לכן בגורי החליטו להמשיך בפרויקט לבדם, כשהחברה אינה רק מפיצה אלא גם שותפה במותג.
המתחרים שלה משווקים גם דייסות ומיצים לתינוקות, ובשלב הבא, גם גורי מתכוונת לייבא ארצה מזונות כמו ביסקוויטים ודגנים אורגניים לתינוקות. אך כרגע, הם מתמקדים במחיות. לפי גורי, בארץ ישווקו הטעמים הפופולריים ביותר. "בישראל, 95% מהשוק זה פירות ורק 5% ירקות", הוא מספר. "בעבר שיווקו פה גם עוף, אבל הישראלים לא אהבו את זה. מחית תפוח עץ ובננה שלב 3 זה המוצר מספר 1 בקטגוריה, ומהווה 27% מהמכירות.
"אנחנו לא צופים שזו קטגוריה שתשתנה ביום אחד. יש פה חסמים גבוהים לעומת קטגוריות אחרות. אבל אימהות צריכות להבין שזה עדיף על לטחון פירות לבד. כי מדובר בפרי שגדל בתנאים אורגניים, ומגיע טרי לצנצנת. הוא גם עובר תהליך בקרה כפול: בקרה אורגנית ובקרת איכות רגילה. בבריטניה מחיות אורגניות תופסות נתח של 65% משוק המחיות. בגרמניה - 54%. יש לאן לשאוף".