שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רגישים ללקטוז? לעבור את שבועות בלי כאב בטן
    רגישים לחלב, ואולי בעצם רק ללקטוז? המיתוסים סביב המעדן הלבן גורמים לנו להתבלבל מכל אי נוחות בבטן. התזונאית הקלינית אלונה אזאגי מסבירה אם עדיף חלב עזים, מי יכול לשלב מוצרי חלב בארוחת החג ואיך לעשות זאת בלי לסבול אחר כך

    חג השבועות מאופיין בצריכה רבה של מוצרי חלב, אך רבים מאיתנו חוששים מתופעות הלוואי שמגיעות יחד עם החג הטעים הזה. שלל המיתוסים והדעות הרווחים הצליחו לבלבל לא מעט אנשים באשר להשפעות המוצר הלבן הזה שאנו כל כך אוהבים.

     

     

    חלב ומוצריו מספקים, נוסף על סידן, רכיבי תזונה חיוניים נוספים כגון חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצה B, ויטמין A, ויטמין D, אשלגן ומגנזיום. רכיבים אלה הופכים את החלב למעין תחנת כוח תזונתית. במחקרים נמצא קשר בין צריכת מוצרי חלב לסיכון מופחת לחלות באוסטיאופורוזיס, יתר לחץ דם, אבנים בכליות, סרטן המעי הגס והשמנה.

     

    לכן ההמלצות הן לצרוך שלוש מנות חלב ליום לפחות כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה. עם זאת, רבים נמנעים מצריכת מוצרי חלב בשל תופעות אי-נוחות בבטן או בגלל מיתוסים שגויים - ולשווא.

     

    ישנם סוגים של רגישויות הקשורות בצריכת מוצרי חלב פרה: אי סבילות ללקטוז - התופעה הנפוצה בין השתיים - ואלרגיה לחלב פרה.

     

    אי סבילות ללקטוז

    אי סבילות ללקטוז נובעת מחוסר באנזים לקטאז, המפרק את סוכר החלב (לקטוז) ומאפשר תהליך עיכול תקין של החלב. חוסר באנזים זה הנו מולד או שרמתו יורדת עם הגיל, והתוצאה היא שסוכר החלב, הלקטוז, אינו מתעכל ונותר בשלמותו במעי.

     

    כשהלקטוז מגיע אל המעי הגס, חיידקי המעי מפרקים אותו ובתהליך נוצר גז מימן, המוביל לשלשולים, כאבי בטן ונפיחות לאחר צריכת חלב או מוצרים המכילים חלב.

     

    חשוב לדעת שיש רמות שונות של אי סבילות ללקטוז. אנשים מסוימים יחושו רק מעט נפיחות וגזים, ואחרים ירוצו מיד לשירותים. כמו כן חשוב לדעת כי מוצרי החלב שונים ברמת הלקטוז שהם מכילים, וישנם מוצרים שאפשר לשלב בתזונה היומית ללא תופעות לוואי.

     

    איך להקל את התסמינים?

    כאמור, בדרך כלל אין צורך להימנע לחלוטין ממוצרי חלב, ואין זה מומלץ כיוון שהם עשירים בסידן ובחלבון. הנה דרכים לצרוך חלב מבלי לסבול מתופעות הלוואי:

     

    • לשלב מוצרי חלב עם מזונות נוספים באותה ארוחה.
    • להעדיף גבינות קשות וקוטג' הדלות ביותר בלקטוז, ולשתות חלב דל לקטוז
    • להעדיף יוגורט פרוביוטי - החיידקים הטובים שביוגורט מסיעים בעיכול הלקטוז.
    • למצוא את המינון האידיאלי האישי של מוצרי החלב שאיתו חשים טוב.
    • אם רוצים לאכול מגוון רחב יותר של מוצרי חלב, ניתן ליטול בארוחה כדורים המכילים את האנזים לקטאז. הכדורים ניתנים לרכישה בבתי המרקחת ללא מרשם רופא.
    • בניגוד לתפיסה המקובלת, מוצרי חלב עזים וצאן אינם מכילים פחות לקטוז באופן משמעותי מאשר מוצרי חלב בקר.


    מצאו את מינון מוצרי החלב המתאים לכם (צילום: shutterstock)

     

    אלרגיה לחלב פרה

    אלרגיה לחלב נדירה יותר. היא מתפתחת בגיל הינקות, תלוי מתי נחשף התינוק לחלב, ונוטה להיעלם עד גיל שש. במצב זה חל איסור מוחלט על חשיפת הילד למוצרי חלב.

     

    אלרגיה לחלב היא תגובה של מערכת החיסון לחלבוני החלב הגורמת לשלשולים, כאבי בטן חזקים, קשיי נשימה, פריחה בעור ואפילו הלם פיזיולוגי העלול להסתיים במוות.

     

    ילד החשוד כאלרגי לחלב חייב לעבור אבחון וייעוץ באשר לדרכי מניעה וטיפול. מדי שנה רצוי לערוך הערכה מחודשת, ואין לנסות לתת חלב מכל סוג שהוא!

     

    חלב עזים

    חלב עזים היה בעבר מרכיב חיוני ביותר בתזונה הים-תיכונית. הוא תורם לבריאות ומהווה מקור טוב לרכיבי תזונה חיוניים ובהם חלבון, סידן, ויטמין B2 ומגנזיום, ואף עוזר לריפוי פצעים בפה (אפטות).

     

    לדברי חוקרים, החומר הפעיל בחלב (גם כשהוא מפוסטר) תוקף את הנגיף בכך שהוא מונע ממנו לעבור לתאים אחרים, וכתוצאה מכך הנגיף מת.

     

    חלב עזים מעורר גם את מערכת החיסון - החלב גורם לתאים הלבנים להפריש חומרים המשפיעים לטובה על מערכת החיסון ועל האפשרות שלה לפעול נגד נגיפים.

     

    שיעור הסידן בחלב העזים גבוה ביותר מ-20% משיעור הסידן בחלב פרה. חלב עזים תורם לבניית העצמות בקרב ילדים ולמניעת הידלדלות העצם בקרב מבוגרים. כוס חלב עזים מספקת כ-30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים, וספיגתו טובה יותר.

     

    חלב עזים דומה יותר בהרכבו לחלב אם מאשר לחלב פרה, ועיכולו קל יותר בזכות מבנה כדוריות השומן הקטן יותר וריבוי חומצות שומן קצרות ובינוניות. חלב עזים מהווה מקור מיטבי לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה. הרכב החלבונים בחלב העזים קל יותר לפירוק בקיבה, ומאפשר עיכול מהיר ופשוט יותר בהשוואה לחלב פרה.

     

    חלב כבשים

    בכמות קטנה של חלב כבשים יש תכולה גבוהה של רכיבים תזונתיים חיוניים. חלב הכבשים עשיר בחלבון, שומן, סידן, אבץ וויטמינים מקבוצה B לעומת חלב פרה וחלב עזים. חלב הכבשים מתאפיין ברמה גבוהה של סידן - 250-150 מ"ג לעומת 100 מ"ג סידן בחלב פרה, והוא מכיל פי שניים חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה לעומת חלב הפרה.

     

    עם זאת, במקרים של אלרגיה לחלב פרה, קיימת גם אלרגיה לחלבון של חלב עזים וכבשים. אם מדובר ברגישות ללקטוז, חלב עזים וכבשים מכיל מעט פחות לקטוז מאשר חלב פרה. ייתכן ששתיית חלב עזים וכבשים תהיה טובה עבור אנשים מסוימים הסובלים מהרגישות, אך במקרים חריפים התגובה תהיה דומה לזו של צריכת חלב פרה.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית B.sc ברשת סטודיו C.


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אין צורך להימנע לחלוטין ממוצרי חלב
    צילום: shutterstock
    מומלצים