תגליות במדגסקר: למור ננסי וצפרדע עם נמשים

זיקיות זרחניות, למורים זעירים, צפרדע עם נמשים, שממית מחליפת צבעים ולטאה שמתחפשת לעץ, הם רק חלק מ-615 מינים חדשים של בע"ח וצמחים שהתגלו מ-1999 באי מדגסקר. אוצר הטבע הייחודי מצוי בסכנת הכחדה עקב פעילות האדם

במהלך 11 השנים האחרונות גילו מדענים מרחבי העולם למעלה מ-615 מינים חדשים למדע של בעלי וצמחים באי מדגסקר. דו"ח מיוחד של קרן הטבע העולמית (WWF) שפורסם היום (ב') מעניק הצצה למגוון המינים של בעלי חיים וצמחים הייחודים לאי. הדו"ח שזכה לשם ""אי המטמון - מגוון ביולוגי חדש במדגסקר", סוקר את מאות התגליות החדשות שתועדו בשנים האחרונות באי השופע באוצרות טבע נדירים, המצויים בסכנת היעלמות, בעיקר כתוצאה מפעילות האדם.

זיקיות זרחניות, למורים זעירים, צפרדע עם נמשים אדומים ושממיות המסוגלות להחליף צבעים ולהסוות עצמן במיומנות מופלאה בין עלי העצים, הם רק חלק מהחיות הנדירות שהתגלו עד כה באי. מאז 1999 נמצאו 41 מיני יונקים, 42 מיני חרקים, 17 מיני דגים, 69 מיני דו-חיים, 61 מיני זוחלים ו-, 385 מיני צמחים חדשים למדע.

האי זכה להכרה עולמית בעיקר תודות לאוכלוסיית קיפופי הלמור הייחודית למדגסקר, סובל מאיומים רבים. השטחים הטבעיים נעלמים בהדרגה, חיות הבר האנדמיות (המצויות אך ורק במדגסקר) סובלות מציד ומאובדן שטחי מחייה טבעיים בים וביבשה. כריתת יערות מהווה את האיום המרכזי ומומחים אומרים כי האי איבד כבר למעלה מ-90 אחוז מהיערות המקוריים שבו. ההפיכות הרבות בשלטון בשנים האחרונות ומצב הכלכלה הקשה, מניע תושבים רבים לצוד חיות ולנצל את משאבי הטבע המקומיים במהירות.

צילום: Louise Jasper / WWF Madagascar

למור זעיר ושממית שמתחפשת לעלי עצים

"הדו"ח מוכיח פעם נוספת עד כמה המערכות האקולוגיות במדגסקר, המארחות את כל המינים השונים הללו, הן כה ייחודיות ובלתי ניתנות להחלפה", אומר נאני ראטסיפאנדריהאמננה, מנהל מחלקת השימור בקרן הטבע העולמית באי מדגסקר. לדבריו, הקרן פועלת מדי יום כדי להקים אזורים מוגנים ולעודד קיימות משותפת בין התושבים לטבע סביבם במטרה לאפשר לתושבים לחיות בהרמוניה עם הטבע המקיף אותם.

28 מינים חדשים של למורים התגלו ב-11 השנים האחרונות באי מרביתם מצויים אך ורק במדגסקר. זיהויים התאפשר תודות לבדיקות גנטיות. אחד המינים החדשים שהתגלו בשנת 2000 הוא למור עכברי ננסי (Berthe’s Mouse Lemur), הנחשב לאחד הפרימטים הזעירים ביותר בעולם. הלמור שוקל פחות מ-30 גרם ואורכו הממוצע הינו כ-92 מ"מ. החוקרים טוענים כי כיום מרבית מהלמורים באי מצויים בסכנת הכחדה אם יימשך קצב כריתת היערות הנוכחי באי.

אחד מבעלי החיים המיוחדים שהתגלו הוא שממית זנב עלה מגושמת במראה, אך בעלת יכולת הסוואה מופלאה בטבע. השממית (ממין Cork Bark Leaf Tailed Gecko), התגלתה ב-2003 במזרח האי. אורכה כ-13 ס"מ והיא בעלת יכולת טיפוס מהירה על ענפים ועלים חלקלקים. הבעיה העיקרית של השממיות ממשפחה זו, היא למרות היותן בסכנת הכחדה, ציידים החלו לצוד אותה כדי למכור אותה כחיית מחמד ובקרן מעריכים כי אלפי שממיות הוברחו מהמדינה לעולם בשוק הבלתי חוקי, דבר שגורם לפגיעה קשה בסיכויי האוכלוסיה המקומית לשרוד. היכולת של השממית לדמות עצמה לעלים וענפי עצים מסייעת לה נגד טורפים, אך לא נגד בני האדם.

שממית מחליפת צבעים

החוקרים מציינים כי ב-15 השנים האחרונות ישנה עליה במספר מיני הזיקיות שהתגלו באי. כך לדוגמא, נמצאו זכרים ונקבות של זיקיות ממין Furcifer timoni ביערות מבודדים בצפון האי בגובה של 850 מטר מעל פני הים. הזיקיות הוגדרו כמין חדש למדע רק ב-2009 ותודות לחזות צבעונית במיוחד, המדענים סבורים כי הן מזכירות כוכבי גלאם-רוק המאופרים בכבדות. לדבריהם, זו היתה הפתעה למצוא את הזיקיות דווקא באזורים שנערכו בהם חיפושים רבים בשנים האחרונות. עד כה התגלו מאז 1999 11 מיני זיקיות חדשים על ידי חוקרי הקרן.

זיקית זרחנית (צילום: WWF-Canon)

להבדיל מהזיקית המתמחה בשינוי צבעי גופה בהתאם לתנאי הסביבה, החוקרים גילו בשנת 2009 מין של שממית המסוגל לשנות את צבעי עורה. השממית נוהגת להסתתר על עצים ובזכות צבעיה גופה האפורים-חומים היא מצליחה להסוות את עצמה מפני טורפים שונים, כדוגמת ציפורים ונחשים. החוקרים משערים כי זו הסיבה שהיה כה קשה לאתרה בשטח. היכולת של השממית מתבטאת בכך שהיא מסוגלת לשנות את צבעה בעיקר בתקופת החיזור מאפור-חום לכחול בהיר.

למורים בצלחת, היערות נכרתים לייצוא

מאז 2009, השלטון הבלתי יציב במדינה וההפיכות המרובות, גרמו לכך שבשנים האחרונות חלה עליה תלולה במספר קיפופי הלמורים שניצודים באופן בלתי חוקי באי, דבר המאיים על הישרדותם של מיני בעלי חיים בטבע.

כנופיות וארגוני פשע פשטו על שמורות טבע רבות ברחבי האי.

ארגוני טבע מודאגים מהתגברות כריתת יערות לטובת תעשיית הפחם והעץ, והשתלטות על שטחי יערות למטרות חקלאות. הציד נחשב לאיום הרציני ביותר על עתידם של מיני קופים רבים, שנאכלים עד כדי הכחדה מוחלטת כמוצרי מותרות במסעדות מקומיות.

רק לאחרונה החלה תעשיית התיירות שספגה הפסדי ענק להתאושש מעט. בקרן הטבע העולמית קראו לעולם לתמוך באוכלוסיות החלשות ולעודד פרויקטים משותפים להגנה על שטחים טבעיים ועל בעלי החיים. לדבריהם, מאות מינים חדשים של בעלי חיים רק ממתינים לגילויים, אך האתגר האמיתי הוא בהבטחת הישרדותם גם לדורות הבאים.

צילום: WWF-Canon