שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בקרוב: שירותי הדואר לחו"ל לא יוצמדו לדולר
    בעקבות עתירה לבג"ץ של חברת שילוח בינ"ל שטענה כי תעריפי דואר ישראל למשלוחים לחו"ל נמוכים מדי, התעריפים יוצמדו ל-SDR המשקלל את שווי הדולר, האירו, היין והליש"ט. המשמעות: התעריפים שהיו אמורים לרדת ב-13.32% בעקבות הדולר הנמוך, יירדו רק ב-8.6%

    החל מ-1 יולי, תעריפי שירותי דואר ישראל לחו"ל לא יוצמדו יותר לדולר אלא ל-SDR, ההילך החוקי (אמצעי התשלום) של קרן המטבע הבינלאומית שמשוקלל לפי שווי הדולר, האירו, היין והליש"ט. זאת בעקבות עתירה לבג"ץ של חברת שילוח בינלאומי, נגד משרד התקשורת ודואר ישראל, שטענה כי תעריפי דואר ישראל לחו"ל נמוכים מדי. 

     

     

    תעריפי שירותי דואר ישראל, שמתעדכנים מדי שנה ביולי, היו אמורים לרדת ב-13.32% בשל שערו הנמוך של הדולר, אולם כיוון שיוצמדו ל-SDR מיולי, הם ירדו רק ב-8.76%. זה אומר שהמשלוחים לחו"ל של דואר ישראל יוזלו ב-4.56% פחות מהמצופה.

     

    "לולא המהלך הזה, כל החברות הפרטיות היו פושטות את הרגל כי הדולר מתרסק מול השקל כבר כמה שנים", אמר ל-ynet מגיש העתירה, שלומי עיני מנכ"ל אייר מייל אקספרס, חברה פרטית העוסקת בשילוח ובדיוור בינלאומי והנציגה הרשמית בישראל של הדואר הצרפתי La Poste. "עכשיו לא נפשוט את הרגל. התעריפים לא ירדו לפי הדולר וזה יקזז לנו את ההפסד.

     

    "מבחינתנו כייצואנים, המחיר של הבול לא משקף נכונה את העלויות האמיתיות של דואר ישראל מול העולם. לא רק מבחינת שער הדולר. הרי הדלק הסילוני עולה היום 140 דולר לחבית ואין לזה ביטוי במחירי הדואר הנמוכים של דואר ישראל. מחירי הטיסה עלו מאוד בשנה האחרונה. כל זהפוגע בתחרות. וזו גם הסיבה שדואר ישראל הפסידה כ-60 מיליון שקל בשנה שעברה".

     

    ומה לגבי הצרכנים, שעבורם התעריף לא יירד כמצופה?

     

    "הצרכן הרגיל בקושי ירגיש בזה, כי מדובר בכמה אגורות. רק הצרכנים הכבדים, אלה ששולחים מעל 50 פריטים, ירגישו בזה".

     

    בין 2010 ל-2011 הדולר התרסק

    השינויים במנגנון התעריפים של דואר ישראל נעשים לפי תעריפי הבסיס שנקבעו ב-2007, על-ידי משרד התקשורת בהמלצת ועדת שגיא, שהוקמה במסגרת המהלך שהפך את רשות הדואר לחברה ממשלתית בשם דואר ישראל. השינויים בתעריפים שנעשו מדי שנה, מ-2007 עד 2010 ב-1 ביולי, משקפים את השער היציג הממוצע בחודש מאי. 2007 היא נקודת המוצא לעדכונים הללו: מדי שנה, התעריפים תמיד עודכנו בהשוואה לשער הדולר במאי 2007.

     

    לפי שיטה זו, בין 2007 ל-2011 שער הדולר צנח ב-13.32% ואילו ה-SDR ירד ב-8.76%. כעת, כשמשרד התקשורת בחר לעבור ל-SDR הוא יחשב את התעריפים בהשוואה לתעריפי 2007, כפי שעשה עם הדולר.

     

    מעניין לציין כי עד 2010 הדולר ירד פחות מה-SDR - מ-2700 עד 2010 הדולר ירד ב-5.39%. ולעומת זאת ה-SDR ירד ב-.7.1%. אבל בין 2011 ל-2010 הדולר התרסק מול ה-SDR וירד ב-8.38% לעומת ירידה של 1.14% בשער ה-SDR. במסגרת המעבר ל-SDR, במשרד התקשורת שקלו לעבור לחישוב משנה לשנה ולא לפי 2007, ואולי אף לכנס וועדת מחירים חדשה, אולם הוחלט שכרגע המשרד ידבק בנוהג שהתבסס.

     

    ההצמדה לדולר לא עמדה ב"עיקרון התמחור הראוי"

    העתירה של עיני לבג"ץ בעניין תעריפי משלוח בינלאומיים הוגשה ביוני 2008. שר התקשורת פרסם באותו חודש תקנות חדשות, שקבעו הפחתה קבועה בתעריף שירות משלוח דואר לחו"ל, כששער הדולר הוא הפרמטר היחיד בקביעת התעריף. כתוצאה מכך, המחירון החדש של דואר ישראל לשירותי דואר אוויר ירד אז בשיעור של 16%. מאז, עודכנו התעריפים מדי שנה ביולי, בהשוואה לשער הדולר במאי 2007.

     

    שר התקשורת קובע בתקנות את התשלומים עבור שירותי דואר, באישור האוצר, מכוח חוק הדואר. לפי סעיף 37 (ד) לחוק, הוא רשאי להתקין תקנות בדבר הצמדת תשלומים למדד המחירים לצרכן ולגבי תשלומים בעד שירותים לחו"ל, לשער היציג של מטבע חוץ שייקבע בתקנות. משקל ויעד הפריט קובעים את התעריף.

     

    בוועדת שגיא, המליצו ב-2004 על הסדר תעריפים חדש לדואר, בהתחשב בפתיחת שוק הדואר לתחרות. בוועדה דיברו על "עיקרון התמחור הראוי", כעיקרון מנחה המשקף באופן הטוב ביותר את העלויות האמיתיות של שירותי הדואר. בעתירה נטען כי העיקרון הזה לא הושג בהצמדה לדולר.

     

    לטענת אייר מייל אקספרס בעתירה, ההפחתה הזאת בתעריפים הבינלאומיים ועומדת בסתירה מוחלטת לעליה בשירותי הדואר הבינלאומיים. לפי העתירה, בעקבות הצעד של משרד התקשורת, לקוחות אייר מייל אקספרס דרשו ממנה להפחית את שירותיה במחיר דומה, אחרת יעבירו את עסקיהם לחברת דואר ישראל. לטענת החברה, דואר  ישראל מפסידה כך כסף רב, ונוצרה פגיעה בעקרון השוויון והתחרות החופשית, שפוגע בזכות היסוד של החברה לחופש העיסוק.

     

    לפי העתירה, תעריפי השילוח לחו"ל מורכבים מפרמטרים שונים, שכל אחד מהם מתומחר במטבע ובאופן שונה: עלויות טיפול המשלוח בישראל (קבלה, הובלה, מיון ושיקוף); תעריפי הדלק הסילוני ומחירי הטיסות לחו"ל; ועלויות הפצת הדואר במדינות היעד. תמחור דמי הקצה המשולמים לחברת הדואר במדינות היעד הוא פועל יוצא של הסכמים בינלאומיים, הנקבעים בנהלי איגוד הדואר הבינלאומי, ה-UPU, היושב בשוויץ. המטבע המקובל לפי ה-UPU הוא ה-SDR.

     

    בדואר ישראל, מקבלים את הדין. החברה כבר אינה מנופול בשילוח בינלאומי, והיא כבר לא מקבלת תקציב מהממשלה, אלא מתקיימת מההכנסות של עצמה, אולם הרווח שלה הולך למדינה. אין ספק שמבחינת הדואר, מדובר בהרעה בייתרון תחרותי שיש לה, קרי מחירים נמוכים במיוחד, ועם זאת, החברה לא חוששת מעליית תעריפים, משום שרווחיה יגדלו.

     

    מדואר ישראל נמסר בתגובה: "משרד התקשורת הוא זה שקובע את התעריפים של דואר ישראל, גובהם, אופן חישובם ודרכי ההצמדה שלהם. מבחינת דואר ישראל כל תעריף שמוצמד למטבע זר בהקשר של חבילות לחו"ל מקובל עלינו".

     

    ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "ביום 30 ביוני 2008 הגישה חברת אייר מייל אקספקס בע"מ עתירה לבג"ץ כנגד ההצמדה כאמור לשער היציג של דולר ארה"ב. בהחלטתו בעניין קבע ביהמ"ש ב-8 בנובמבר 2010 כי על משרד התקשורת לבחון את האפשרות להצמדת התשלומים בעד שירותים לחו"ל המסופקים על-ידי חברת דואר ישראל בע"מ, למטבע חוץ שאינו הדולר בלבד.

     

    "ב-28 באפריל 2011, ובהמשך להודעת עדכון של המשרד שהוגשה לבית-המשפט לפיה ניתן להצמיד את התשלומים האמורים לסל המטבעות ה-SDR, בג"ץ קבע כי יש לבצע תיקון בתקנות העיקריות. על כך המשרד יגיש הודעת עדכון נוספת בדבר התיקון המוצע עד ל-2 ביולי 2011".

     

    גורם במשרד התקשורת אמר ל-ynet כי ההצמדה ל-SDR אינה אופטימלית ומדויקת, משום שמחיר הובלה אווירית של כל מדינה משתנה בהתאם ליעד, אך זה שיפור של כמה אחוזים לכיוון הרצוי. גם לפי משרד התקשורת, הצמדה הזאת משקפת נכון יותר את השינויים בעלויות המשלוחים לחו"ל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    הצרכן העסקי ירגיש בשינוי
    צילום: ישראל יוסף
    מומלצים