שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: שאול גולן
    חרם חרדי עובד, הקוטג' ייכשל
    כשהחרדים יוצאים לחרם כלכלי - זה מצליח, אבל לחרם הקוטג' לא צפוי גורל דומה. למה? כי חרמות החרדים אף פעם לא נערכים בשל הפגיעה בכיס, אלא בשל פגיעה בערכיהם

    מלחמת הקוטג' צוברת תאוצה ברשתות החברתיות ובאתרי החדשות והאינטרנט. גם המהדורות המרכזיות מבשרות על רבבות החותמים ומבטיחים שלא לרכוש יותר קוטג', בגלל המחיר.

     

     

    ככלל, אני נגד חרמות ונידויים, בכל תחום. אני עוד יותר נגד ניצול של האזרחים על-ידי חברות מתעשרות וטייקונים, שמספר האפסים שלהם בבנק עולה ככל שהאפסים שלנו, האזרחים, יורדים.

     

    אך, לצערי, מה שלא קרה בדלק ולא קרה במחירי המים, לא יקרה גם בקוטג'. האדם הפרטי, ככלל, הוא מפונק. אם הילד רוצה קוטג' - הוא יקנה לו, גם אם שמע בחדשות שיש עצומה נגד רכישתן. הוא אמנם ימחה, יקלל, יאיים שלא יצביע למפלגה ההיא וכו', אבל בפועל, הקוטג' ייכנס לעגלה.

     

    מארגני החרם אופטימיים בשל גל הסולידריות בציבור, ולאור התמיכה שלה הם זוכים בכלי התקשורת. מה שהם שוכחים הוא שגם הרופאים השובתים והעובדים הסוציאליים בנו על התמיכה התקשורתית הזאת, שהייתה בראשית המאבק, עד שהגיע האייטם הבא שהשכיח זאת מהציבור.

     

    זה לא שאין למאבק סיכוי, הרי הניצנים הראשונים כבר צצו בדמות רשתות שהבטיחו להפחית מעט את המחיר, אבל חרם צרכני ארוך טווח על מוצר בסיסי שכזה - לא יוכל להצליח.

     

    שאפו לחרדים

    בניסיון לעורר את הציבור בישראל לחרם הקוטג' העכשווי, הביאו מארגניה כדוגמה את הצרכנים החרדים, שכאשר הם מחליטים להחרים מוצר כלשהו, או עסק, הם עושים זאת בהצלחה אדירה.

     

    אז קודם כל שאפו ענק לחרדים, שאחרי כל-כך הרבה שנים שמנסים רק להתנער מהם, להכפיש את מעשיהם ולנסות לסלוד מדרכם בכל צעד ושעל, סוף סוף מנסים לחקות אותם במשהו. אפילו אם זה חרם...

     

    אבל לגופו של עניין, לא נעים לי לאכזב את מארגני חרם הקוטג', אבל לא נראה שהם יילכו בעקבות ההצלחה החרדית בתחום, שעליה יעידו חברות מסחריות שעשו אינסוף מאמצים כדי להסיר את החרם ולאחר מכן גם להתנער מהתדמית שדבקה בהם.

     

    זה כל השוני

    מה ההבדל בין החרמות, אתם שואלים? מדוע שהחרם החרדי יצליח, בעוד שחרם הקוטג' ישקע כמו קודמיו? התשובה לכך ברורה, המאבקים החרדיים נגד מותגים וגופים עסקיים אינם מתנהלים בשל התנהלותם הכלכלית, המחיר, השירות, או האיכות. המאבקים הספורים הללו מתנהלים מעת לעת נגד גופים עסקיים אך ורק כשהם פוגעים בצרכן החרדי בלב, לא בכיס.

     

    המאבקים של הציבור החרדי הם ברשתות שיווק וגופים מסחריים, שמצד אחד מחללים שבת או רומסים ברגל גסה נושאים מרכזיים חשובים אחרים לציבור
    שומרי התורה ומצוות, ומאידך מבקשים להתפרנס על גבם של אותם חרדים. זה אינו מתקבל על הדעת בעיני הצרכן החרדי.

     

    והחרדים אכן יודעים לעמוד על שלהם במקרים כאלו. אם איש עסקים כלשהו מעוניין בכספי, אהלן וסהלן, אבל תכבד גם את מה שחשוב לי. איך אמר נתניהו פעם? יתנו יקבלו, לא יתנו לא יקבלו.

     

    גם לחרדים כואב כאשר מחיר הקוטג' עולה שוב ושוב. משפחה חרדית על ילדיה קונה גם היא קוטג', אבל הם לא ייצאו על כך לחרמות. הם יפעלו באמצעות נציגי הציבור בכנסת ובכל מקום אפשרי, אבל לא ייצאו לחרם על דבר כלכלי גרידא. המאבקים החרדיים תמיד יהיו "נגועים" באידיאולוגיה, והקוטג' הוא לא שבת. גם לא קבר של צדיקים. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ירח טוקר
    כמה זה עולה לנו?
    צילום: הילה דפנה
    מומלצים