שתף קטע נבחר

הרפורמה באוטובוסים מתחילה: "נקשיב לתושבים"

הנוסעים מחו, אבל הבוקר זה קורה - התחבורה הציבורית בגוש דן עוברת מהפכת ענק עם ביטול עשרות קווים והשקת רבים אחרים. במשרד התחבורה יפרסו עשרות פקחים ובטוחים שמהמהלך תצמח תועלת. בעקבות חשיפות ynet הוחלט שלא לבטל את קו 45 ושקו 89 יפעל לפני צאת השבת

אחרי המחאות והתרעומת, הרפורמה הגדולה בתחבורה הציבורית בגוש דן יוצאת לדרך: האוטובוסים הראשונים בעשרות הקווים החדשים בתל-אביב ובסביבתה יוצאים הבוקר (יום ו') לראשונה למסלולם, אחרי שבועות ארוכים של תלונות, השגות והרבה בלבול מצד תושבי האזור.

 

במסגרת הרפורמה של משרד התחבורה משתנים נוהלי הנסיעות ומחיריהן, תוך ביטול של קווים ותיקים והכנסתם לתוקף של קווים חדשים. ברבים מהמקרים יצטרכו תושבי האזור להגיע למחוז חפצם תוך החלפת כמה אוטובוסים, במקום באוטובוס אחד כפי שהיו רגילים במשך שנים.

 

רפורמה בתחבורה הציבורית  - כל מה שרציתם לדעת ב-ynet:

 

בשעה 05:30 בבוקר התכנסו נציגי משרד התחבורה, העיריות וחברות האוטובוסים בחדר המצב של חברת נתיבי אילון ליד רכבת ארלוזרוב, כדי לבחון מקרוב את ההתנהלות ביומה הראשון של הרפורמה. עשרות סיירים, תצפיתנים ובקרים סמויים וגלויים יסיירו ברגל ובאופנועים החל מהיום בתחנות ובאוטובוסים, כדי לפקח ולדווח על עיכובים, הקדמות או ליקויים מצד המפעילים.


תסתכלו עליו בפעם האחרונה - גם קו 1 לא יהיה כשהיה (צילום: דודו אזולאי)

 

"הפעם האחרונה שבה היה שינוי בתחבורה הציבורית בגוש דן היה בסוף שנות ה-70 בחולון, וגם אז היו הפגנות", מסביר גבי נבון, ראש אגף תחרות בתחבורה הציבורית במשרד התחבורה, שהיה גם אחד מהוגי הרפורמה. "יקרה כאן משהו גדול שלא קרה עשרות שנים. הנחנו את חברות האוטובוסים להפעיל את מוקדי השירות הטלפוניים עד לסיום הפעילות מחר, כלומר עד 18:00 או 19:00".

 

אחד ההוגים: בחיפה זה הצליח

במשרד התחבורה ציינו כי החששות של התושבים מובנים, אך הדגישו כי מצב התחבורה הציבורית כיום גרוע, כך שהמערכת החדשה תציע שירות טוב יותר. "קרוב לעשור תכננו את הרפורמה הזו, שכללה ייעוץ מומחים מחו"ל, סיעור מוחות וסקרים גדולים שביצענו ב-2003 וב-2008", אמר נבון. הוא סיפר כי לרפורמה היו שבע חלופות, ולכולן ניתנו ציונים על-ידי גורמי המקצוע. בסופו של דבר, נבחרה התכנית הנוכחית.

 

"בחיפה נרשמה עלייה של 8% במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית אחרי שהם עשו שם רה-אורגניזציה", מציין נבון, "שם זה הצליח, למרות שקשה מאוד לשנות הרגלי נסיעה של תושבים". אחד הרעיונות שעלו ואף נוסו בשנים האחרונות במסגרת בחינת הרפורמה הוא הפעלת קווים סדירים וקבועים לאורך הלילה, אך לדברי נבון "הרעיון לא הצליח כי לא היה ביקוש".


מפגינים ביפו נגד ביטול קו 46 (צילום: אחמד משהראוי)

 

למרות ההחלטה לדבוק בתוכנית חרף המחאה הציבורית, ערב כניסתה לתוקף נרשמו כמה הישגים לטובת הציבור, שני המרכזיים שבהם בעקבות חשיפות ynet על ההחלטה להפסיק במסגרת הרפורמה פעילות של אוטובוסים לפני צאת השבת, וכן על התלונה של בית החולים שיבא בתל-השומר למשרד התחבורה בשל הפגיעה שתיגרם למבקריו בגלל הרפורמה. 

 

גבי נבון סיפר ל-ynet כי בעקבות הדיווחים על הבעיה בשיבא "החלה בחינה של קו חדש לגמרי שייצא מבני ברק, יעבור ברמת-גן וייכנס לתוך שיבא, כדי לעשות בו סיבוב". בנוסף, הוחלט במשרד התחבורה שקו 89 מתל-אביב לחולון - שעד כה הופעל על ידי אגד ומעתה יהיה שייך לחברת דן - יפעל עוד לפני צאת השבת, במקום קו 1 שבוטל. "יהיו קשיים, אבל אנחנו לא בונקר. נקשיב ונעשה הכל כדי להשתפר ולשפר תוך כדי תהליך", הסביר נבון. "המטרה היא להחזיר את הציבור לתחבורה הציבורית בגוש דן, אחרי שהנתונים לימדו על פחות ופחות נוסעים באוטובוסים באזור תל-אביב בשנים האחרונות".

 

ניצחון לגבעתיים: קו 45 לא יבוטל

המחאה הבולטת ביותר של תושבים בגוש דן השבוע הייתה בגבעתיים, שם העירייה והסטודנטים מחו על ביטול קו 45 שמגיע מהעיר לאוניברסיטת תל-אביב ולאוניברסיטת בר-אילן. המחאה עזרה, והביטול הוקפא. אתמול בצהריים יצאו לרחובות גם עשרות מתושבי יפו, שמחו על כך שקו 46 לא יגיע עוד לבת-ים. "מדובר בפגיעה במאות חולים וזקנים מיפו, באוכלוסיות חלשות שקו 46 היה הדרך היחידה שלהן להגיע למרכז הרפואי של הכללית בבת-ים", הסביר ל-ynet מוביל המחאה, חבר מועצת העיר ממרצ אחמד משהראוי: "לא נפסיק, ונפגין עד שהעיוות יתוקן".


מחתימים עצומה נגד ביטול קו מספר 1 בתל-אביב (צילום: דודו אזולאי)

 

בתחנות האוטובוסים בחולון החתימו פעילי תנועת "תחבורה בדרך שלנו" עצומות להפעלת הקו מחולון לתל-אביב גם בימי שבת אחר הצהריים כפי שהיה בעבר, והמחאה הזו הניבה בסופו של דבר את התוצאות הרצויות. ראש העיר חולון, מוטי ששון, סיפר ל-ynet כי על שולחנו הצטברו כבר תלונות, אך הציע שלא "לערוף ראשים": "שנים מחכים לרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, ואני מציע לתת צ'אנס של כמה שבועות. אם נראה שיש בעיות והן לא מטופלות, אז נוציא תושבים להפגין אם צריך".

 

הבוקר צפויים תושבי שכונת המשתלה בצפון תל-אביב להפגין נגד כניסתו של קו 22 לשכונתם, בטענה כי הוא גורם לרעש ואינו מתאים לרחובות הצרים בשכונה. במשרד התחבורה הסבירו כי הוחלט לצמצם את מספר הכניסות של

האוטובוסים בקו משלוש בשעה לאחת בשעה, וכי החלתו בשכונה תועיל ל-300 קשישים מבית האבות והעובדים במקום. תושבים בשכונת ל' בצפון תל-אביב הבטיחו גם הם להפגין, בעקבות השינוי במסלול קו 26, שירחיק עד מאות מטרים את התחנות מבתי התושבים.

 

ממשרד התחבורה נמסר בעניין: "תושבי שכונה ל' בתל-אביב מקבלים שירות משופר מדרך לוי אשכול הסמוכה לשכונה. מרבית התושבים נמצאים במרחק הליכה קצר מתחנות האוטובוס בדרך הראשית, והתושבים מוזמנים להיעזר בקו מספר 6, שייכנס לשכונה ויאפשר לנסוע עד למסוף רידינג דרך רחוב לוי אשכול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קו אגד בתל-אביב. "יקרה כאן משהו גדול"
צילום: ירון ברנר
מי הזיז את הקו שלי? לא כל האוטובוסים שהכרתם יגיעו
צילום: ירון ברנר
תכנון של קרוב לעשור, הפורמט הועדף על פני 7 אחרים
צילום: ירון ברנר
מומלצים