שתף קטע נבחר

Bastion: משחק אינדי שבונה עולם

קטעי קישור? לא, קריין שלא סותם. אתגרים מתוסרטים? לא, אתגרים מהאלים. בסטיון הוא משחק האינדי הכי צבעוני שראינו כבר הרבה זמן

אם לא שמעתם על Bastion, שכדרכם של משחקי אינדי לא סובל מתקציב שיווק ענק, מדובר במשחק תפקידים-פעולה חדש של הסטודיו העצמאי Supergiant Games. המשחק יצא לפני כחודש לאקס בוקס ולפני קצת יותר משבוע הגיע בגרסה מורחבת מעט גם למחשב.

 

עוד בגיימס:

 

בעוד רוב משחקי תפקידים עוסקים בהרס וחורבן כחלק מקו העלילה הראשי שלהם, Bastion משדר לכל אורכו את ההפך: בניה והתחדשות. לא מדובר רק בשיקום העולם הישן שנרחב לאחר אירוע מסתורי המכונה "האסון" (Calamity) , אלא גם בעובדה ששלבי המשחק נבנים ומתרחבים תוך כדי התקדמות בהם באמצעות לבנים הנופלות מן השמיים ומתאחות עם הלבנים שנפלו לפניהן. הגראפיקה הצבעונית עד כאב והמגוון המרשים של מנגינות נלוות - החל ממוסיקה מזרחית אתנית ועד לרוק רך ושירים ווקאלים - מוסיפים לאפקט הייחודי הזה והופכים את Bastion למשחק שהוא לא פחות מרהיב לעין ולאוזן מאשר מהנה למשחק.

  

 

והפרשן שלנו למשחק הערב...

העלילה הראשית היא מבחינות רבות בסיסית, אבל בולטת בדרך העברתה היחודית - דרך קול מספר בשם Rucks המלווה ומפרש כמעט כל פעולה המתרחשת על המסך. רוקס לא רק יספק לכם חומר רקע על כל אזור חדש שתבקרו בו ויזהיר מפני סכנות קרובות, אלא גם, באופן אינטראקטיבי יותר, יתייחס לצורת המשחק שלכם: אם למשל תחליטו להחליף את הנשק החדש שקיבלתם בנשק ותיק שאתם מרבים להשתמש בו הוא יעיר משהו בסגנון "חזרה לנשק הישן והטוב". השפה של רוקס היא למרבה המזל עשירה ומלאת דימויים, כך שהוא אף פעם לא ממאיס את עצמו על השחקן ולמעשה עוזר לשמור על הקצב והאדרנלין לאורך כל ההרפתקה.

 

גם מבחינת משחקיות בסטיון לא מהסס לשבור מוסכמות ז'אנר: בראש ובראשונה הוא ברובו לינארי עם סדר שלבים פחות או יותר קבוע ומספר מצומצם יחסית של משימות צדדיות; אך באותה נשימה הוא מציג מערכת נשקים ושדרוגים גמישה מאוד שמאפשרת לשחקן להתנסות ביכולות השונות בלי לחזור ולהתחיל את המשחק מהתחלה. בזכות המערכת הזו, ניתן לקבל את העובדה שאי אפשר לחזור לשלבים קודמים בהרבה יותר סלחנות.

  

 

קשה מדי? האשימו את האלים!

 זה לא רק שהעולם ליניארי ברובו, גם עיצוב השלבים ב-Bastion לא מהמתוחכמים. אבל כפי שהמשחק מפצה על העלילה הפשוטה בעזרת קריינות משעשעת, כך הוא מתגבר על חסרון זה באמצעות מערכת עצב-לעצמך-את-האתגר שמשולבת בו: ברחבי העולם פזורים פסלים של אלים שונים שכל אחד מהם יכול לתת לאויבים שלכם יכולות נוספות כמו מהירות מוגברת, הגנה טובה יותר או התאוששות מהירה. אז למה לנו לקרוא לאלים האלה, אלא אם אנחנו ממחפשי האתגר הטהור? כי כל פסל כזה גם נותן לכם בונוס ספציפי לו - כמו למשל צבירת ניסיון במהירות רבה יותר. מערכת זו מאפשרת לכם להפוך את המפגשים למגוונים, מאתגרים ומתגמלים יותר, לפי בחירתכם.

 

מתוך המשחק. שבץ של צבע ()
מתוך המשחק. שבץ של צבע

 

עוד דרך לאתגר את עצמכם היא באמצעות המשימות הצדדיות שנפתחות עם ההתקדמות ומאפשרות לצבור נקודות ניסיון נוספות מספר בלתי מוגבל של פעמים וגם לגלות חומר רקע נוסף על הדמויות השונות. המשימות הללו הן יחסית קשות ומיועדות כנראה בעיקר למי שכבר סיים את המשחק פעם אחת ורוצה להתחיל שוב עם כל הניסיון שצבר במשחק הקודם (באופציית "משחק חדש +" שהפכה כמעט לשגרה).

 

עוד מקום בו בסטיון מגוון הוא במבחר הגדול של נשקים חדשים שיחשף לפניכם עם כל אזור חדש שתפתחו. חלק מהנשקים האלו, כמו למשל התותח, הם מסורבלים אבל חזקים ומכריחים אתכם לשחק בצורה שונה. על מנת לשדרג את הנשק הלאה אפשר לקחת אותו אל אזור האימונים המתאים לו ולהשלים משימות שונות שיפתחו עבורו רמות חדשות של שדרוג.

  

 

האלים לא עונים

עם כל החידושים האלה, היה מאוד מפליא אם המשחק היה יוצא מאוזן כמו כותרי התפקידים-פעולה המלוטשים ביותר. לדוגמה, אם תשקיעו בשדרוג נשק אחד, השלבים הראשיים יהפכו לקלים מדי - ומנגנון זימון האלים לא בהכרח יציל את רמת הקושי מאחר ובמשחק הראשון שלכם חלק מהאלים עדיין נעולים. מי שזה לא נראה לו מעניין לאתגר את עצמו במשימות צדדיות או להמשיך לאחר סיום אחד ל"משחק חדש +", יגלה שאפשר לסיים את המשחק תוך שעות ספורות ללא מאמץ רציני.

אם אנחנו כבר בחסרונות, אז כפי שנכתב בפתיחה - אם מסירים מקו העלילה הראשי את ערוץ הפרשנות הגדוש, מתקבלת עלילה פשטנית, גם אם מוסיפים לה את חומר הבונוס שניתן לחשוף דרך משימות הצד. הדמויות נשארות בסך הכול די משעממות וסטריאוטיפיות - אז אל תחפשו כאן מנת פנטזיה עמוקה.

 

מתוך המשחק. הרבה צבע ()
מתוך המשחק. הרבה צבע

 

עצמאי זה מפתיע

בעידן שבו נהוג להתלונן על משחקים שמשבטים זה את זה במדויק רק עם שמות שונים, Bastion מצטרף לרשימה הולכת וגדלה של משחקים עצמאיים מפתיעים שמנסים לעשות דברים מעט אחרת ומצליחים להמציא שילוב יעיל בין הוותיק והמוכרלחדש והמרענן . יש אספקטים שבהם ניתן לשפר ובעיקר לאזן אותו - אבל בשביל זה יש את Bastion 2. אנחנו מקווים.

 

יאהבו: חובבי תפקידים-פעולה שמחפשים וריאציות איכותיות על הנוסחה

ישנאו: מי שלא משחק בז'אנר בלי קטעי קישור של בליזארד בין מערכות

שווה את הכסף? כן, במיוחד למי שמתכוון לנצל את התוכן הנוסף שבמשימות צידיות ו"משחק חדש +"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך המשחק. הצבעוניות כואבת בעין
מומלצים