שתף קטע נבחר
צילום: ירון ברנר

היו שלום ו"תודה" על החיובים - נפרדים משירותי תוכן בסלולרי

שימו לב: החל מ-13 בנובמבר הקרוב שוב לא יוכלו לחייב אתכם עקב צריכת שירותי תוכן בסלולר - אם לא תתנו לכך הסכמה מראש ובכתב. זה מה שקורה כשגם למשרד התקשורת נמאס מכך שכיסי הצרכנים נגישים מדי ופרוצים

תלונה שהתקבלה לאחרונה הזכירה לנו תופעה כאובה, שמיררה וממררת את חייהם של רבים מלקוחותיהן של חברות הסלולר. הצרכנית שהתלוננה גילתה כי היא מחויבת מידי חודש בחודשו עבור שירותי תוכן, ובלשונו החמקמקה של חשבון חברת הסלולר - "ספק חיצוני". איך היא בכלל הגיעה לזה? מן הסתם כמו שאר הצרכנים שתקופה ארוכה נפלו ונופלים בפח הזה.

 

האותיות הקטנות 

 

בשוק הסלולאר ידוע שהכביש המהיר או השליחות שמחברות בין ארבע החברות הסלולריות לחברות התוכן, הן חברות האגריגציה, שלהן שרתים שמסוגלים לקלוט כמויות של הודעות SMS ולנתחן בזמן אמת.

 

הסיבה בגללה צרכנים מאשימים את חברות האגריגציה הרבה פעמים, היא לפיכך טכנולוגית ונובעת מהסיבה ששמותיהן מופיעות בחשבונית המשתמש שלנו - גם כשהתוכן ועיקר הגבייה נעשים על ידי חברת תוכן וחברת הסלולר, שכידוע לכל צרכן שחווה חיוב כזה - לרוב מתנערת מאחריות.

 

צרכן אחד עקשן מול חברת סלולר

על חיובי תוכן לא רצויים כבר נכתב כאן בדיוק לפני שנה. אירוע דומה חוותה, ככל הנראה גם צרכנית שפנתה ל-ynet. כשהיא ניסתה להתכתש עם חברת הסלולר שלה, לא הסכימה החברה להחזיר לה את הסכומים שנגבו ממנה בלי שהיתה מודעת לכך שהיא תחויב בתשלום על אותם שירותים. הצרכנית כבר מצאה את הפתרון, ובקרוב תתנייד החוצה מן החברה שכך היפנתה לה עורף.

 

לאחרים היה מזל רב יותר. באותה כתבה לפני שנה סיפר צרכן אחר, כי על אף שחברת הסלולר היפנתה אותו לברר את העניין עם סַפָּק התוכן, הוא סירב בנימוק שלפי החוזה בינו לבין חברת הסלולר היא זו שחייבת לו דין וחשבון על החיובים. באותו מקרה נכנעה החברה.

 

אותו צרכן עקשן ונבון אמר אז: "כשחברות הסלולר יאלצו לטפל בעצמן בעשרות אלפי לקוחות עיקשים ועצבניים, שלא יסכימו להיות מטורטרים לגורם שלישי לא נודע, אני מאמין שיאלצו לשנות את יחסם המזלזל בלקוחות". אותו צרכן, ורבים אחרים, מן הסתם ישמחו לדעת, שמישהו כבר עשה את העבודה עבורם.

 

שימו לב לתאריך - 13.11.2011

באותה כתבה צוין, כי משרד התקשורת מתכנן להכניס מספר תיקונים ברישיונותיהן של חברות הסלולר, שבעקבותיהם יהיה עליהן להחתים את הצרכנים על טופס נגישות לשירותים, שבו יציינו הצרכנים אילו שירותי תוכן הם מעוניינים לקבל. כלומר, משרד התקשורת הודיע, כי ברירת המחדל תשתנה מן הקצה אל הקצה: רק צרכן שיודיע כי הוא מעוניין לקבל שירותי תוכן, ואילו, יחויב עבורם.

 

אמר משרד התקשורת - ועשה. בין השאר, בעקבות תלונות של צרכנים שהגיעו למשרד התקשורת, הבינו שם כי, לשון הודעת המשרד, "לעיתים חויבו צרכנים על שירותים שלא ביקשו לקבל; נמצא כי לעיתים הצרכן לא היה מודע לכל הפרטים הנוגעים לעסקה, ובכלל זה מחיר השירות, תקופתו, וכדומה; צרכנים רבים הרגישו כי הם מחויבים לשלם עבור שירותים שלא ביקשו או שלא הבינו את מחירם האמיתי מראש".

 

בקיצור, במשרד התקשורת הבינו היטב את חומרת הבעיה ואת היקפיה, והחליטו שלא עוד. החל מ-13 בנובמבר 2011 לא יהיו חברות הסלולר רשאיות לגבות תשלום תמורת שירות, אלא אם כן יש ברשותן מסמך המעיד על בקשתו המפורשת של הצרכן לקבל את השירות.

 

זאת ועוד, החל מאותו תאריך יהיו חברות הסלולר חייבות לשמור את המסמכים שבהם מתועדת בקשתו המפורשת של צרכן לקבל את השירות במשך כל תקופת ההתחייבות שלו. אם הצרכן אינו נמצא בתקופת התחייבות, תהיה חובה על חברות הסלולר לשמור מסמך זה במשך 18 חודשים אחרונים לפחות, וכן במשך שנה לאחר מועד שליחת החשבון הסופי למנוי.

 

במסגרת החידוש הזה, מסר משרד התקשורת, הזמנת שירותים באמצעות אתר אינטרנט תיעשה במסגרת רישום לשירות - וזאת באמצעות קוד אקראי שתספק חברת הסלולר, כדי להבטיח שהצרכן אכן ביקש במפורש את השירות הזה.

 

אם כן, כמעין מתנה מאוחרת לחגי תשרי תשע"ב שוב לא תהיה לחברות התוכן והסלולר גישה חופשית ובלתי מרוסנת לכיסי הצרכנים. את המגבלה הזאת, שכנראה תעלה לא מעט לחברות הללו ותרע עוד יותר את מצב מאזניהן בהמשך לנזקי הקיצוץ בדמי הקישוריות ושאר תיקונים מבית היוצר של משרד התקשורת - הן הרוויחו ביושר.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות ומנהלת פורום צרכנות ב-ynet

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוב פעם שאלת טריוויה?
צילום: shutterstock
מומלצים