שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    שעון החורף מדכא אתכם? 3 המלצות להתמודדות

    החשכה המוקדמת והקרירות שמתגנבת בשעות הערב מבריחה דווקא את הצעירים שבינינו אל מתחת לשמיכה בדכדוך ובעייפות שיחלפו רק באביב הבא. כמה עצות לטיפול בדיכאון עונתי

    זה הסתיו עם הענן: הימים המתקצרים בעונת הסתיו, המעבר לשעון חורף שמקצץ שעת אור אחר הצהריים ומזג האוויר המתקרר גורמים לרבים לחוש דכדוך ברמות שונות ואף דיכאון. דיכאון עונתי מוכר מאוד במדינות הצפון ובעיקר בסקנדינביה, שם חילופי העונות הם דרמטיים, אך גם בארץ התופעה נפוצה.

     

    קראו עוד על דיכאון:

     

    הפסיכולוגיה מאבחנת דיכאון עונתי ככזה שחוזר על עצמו במשך שתי עונות לפחות ונעלם בתקופת האביב והקיץ. הדיכאון מאופיין במצב רוח ירוד, תחושת כבדות פיזית, חוסר עניין כללי, חוסר הנאה, עייפות, קשיים בריכוז, שינה מרובה ודחף לאכול מזונות עתירי פחמימות שמובילים שמלווים לעלייה במשקל.

     

    בדומה להפרעות דיכאון אחרות, דיכאון עונתי מאפיין בעיקר מבוגרים בגילאי 35-20, כאשר 75% מהם נשים.

     

    1. יוצאים אל האור

    הדרך הטובה להתמודד עם דכדוך קל בסתיו ובחורף היא להגביר את מידת הפעילות הגופנית והחשיפה לאור במשך היום: לצאת לטיול בבוקר או אחר הצהריים בפארק ולנצל ימי שמש נאים לשהייה בחוץ.

     

    מי שעובד שעות רבות במשרד יכול "לגנוב" לעצמו שעה-שעתיים באמצע היום, ולאחר ההפסקה המשך יום העבודה צפוי להיות פרודוקטיבי בהרבה מאשר עבודה ברציפות אל תוך החשכה.

     

    ככל שמזג האוויר מאפשר זאת, כדאי לפתוח את התריסים בשעות האור ולנסות לא "לבזבז" את שעות היום בשינה, להפוך יום ללילה ולהפך.

     

    2. נזהרים בפחמימות

    הטמפרטורות הצונחות גורמות כאמור לרבים מאיתנו לרצות עוד ועוד מאכלים מתוקים. מלבד המחיר המוכר בדמות עלייה במשקל - שעלולה בעצמה להעצים את הדיכאון - פחמימות ריקות גורמות להקלה רגעית בתחושה ומיד לאחר מכן לנפילה מהירה בסוכר, רצון לצרוך שוב מתוק וחוזר חלילה. האפקט יוצר שינויים תכופים במצב הרוח.

     

    גם משקאות הכוללים קפאין אינם מומלצים, כיוון שהם תורמים להגברת המתח והעצבנות.

     

    3. פונים לטיפול

    בחלק מהמקרים הדיכאון העונתי אינו מתמצה בדכדוך קל ופוגע בתפקוד השוטף, בקשר עם חברים ובני משפחה ובעבודה. מקרים כאלו מתאפיינים בחוסר רצון לפעולה, בעייפות, בשעות שינה מופרזות ותסמינים נוספים.

     

    מי שחש שהדיכאון העונתי פוגע בתפקוד שלו ובקשרים החברתיים והמשפחתיים שהוא מקיים, יכול לפנות לטיפול מקצועי כדי לברר לעומק אם הדיכאון שפורץ אל פני השטח בחילופי העונות נובע מגורמים עמוקים יותר בנפש.

     

    הטיפול עשוי להביא לשינוי לטובה בתפקוד השוטף ולשפר את איכות החיים.

     

    הכותב הוא פסיכולוג קליני במכון תל אביב לפסיכותרפיה , העוסק בייעוץ, אבחון וטיפול בהפרעות התנהגות בקרב מבוגרים, ילדים ובני נוער.




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    75% מהלוקים בדיכאון עונתי הם נשים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים