שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לדיאטה: מכשיר שמודד שריפת הקלוריות היומית

    מנסים לרדת במשקל? מכשיר חדש בשם RMR יעזור לכם למדוד כמה קלוריות שורף גופכם מידי יום במנוחה ומאפשר לכם לתכנן את התפריט המתאים עבורכם ואת קצב הירידה במשקל באופן מדוייק

    דיאטה פירושה עמידה בנוסחה פשוטה: להוציא יותר ממה שמכניסים. אבל איך ניתן לדעת כמה קלוריות בדיוק אנחנו שורפים מדי יום? בדיקה חדשה, ה-RMR, מאפשרת לבדוק את קצב המטבוליזם הבסיסי ונותנת מידע על צריכת הקלוריות היומית. הבדיקה גם קובעת כמה תצטרכו לקצץ בתפריט ואיזו פעילות גופנית תסייע לכם בהרזיה.

     

    את שריפת הקלוריות הבסיסית של הגוף, ה-RMR, ניתן למדוד כבר עשרות שנים, אך עד היום היא לא הייתה אפשרית לקהל הרחב, אלא בעיקר לספורטאים. בעבר היו עושים זאת באמצעות מיכשור גדול, מסורבל ויקר שנמצא בבתי חולים, אך בשנים האחרונות פותחו מכשירים ניידים המאפשרים לבצע את הבדיקה בקלות. כעת התקדם הנושא עוד יותר וכבר ניתן לבצע את הבדיקה בכל מרפאה ואפילו בבית הנבדק.

     

     (צילום: ליטל לוי) (צילום: ליטל לוי)
    (צילום: ליטל לוי)

     

    המכשיר מודד את הקצב המטבולי בשיטה עקיפה, על ידי מדידת כמות החמצן הנצרכת והכמות הנפלטת על ידי הגוף בפרק זמן נתון. בכדי לייצר אנרגיה, גופנו משתמש בחמצן המגיע בתהליך הנשימה ומחמצן את רכיבי המזון (חלבונים, פחמימות, שומנים), כמות החמצן שאנו צורכים פרופורציונלית לשרפת הקלוריות שלנו.

     

    כיצד זה נעשה? המכשיר החדש מודד את צריכת החמצן שהנבדק צורך במשך כ-10 דקות, פשוט על ידי נשימה דרכו. על סמך נתון זה נקבע הקצב המטבולי ("קצב "שריפת הקלוריות") האישי. את הבדיקה צריך לבצע לאחר מנוחה, בישיבה, במשך 15 דקות ולאחר צום של ארבע שעות. בנוסף צריך להקפיד שלא לבצע פעילות גופנית במשך ארבע עד 12 השעות שלפני הבדיקה ולא לעשן בשעה שקודמת לה.

     

    תוכנת מחשב ייחודית מחשבת, על סמך הבדיקה, את סך כל ההוצאה הקלורית היומית של הנבדק. על סמך התוצאות והפרופיל האישי ממליצה התוכנה לנבדק כמה קלוריות עליו לאכול כדי לשמור על המשקל, כדי לרדת במשקל ובאיזה קצב ירידה.

     

    "עד היום קביעת תוכנית הרזיה היתה מבוססת על הערכה כללית של כמות הקלוריות היומית הנדרשת", מסבירה ליטל סמואל לוי, דיאטנית חברת "DMC", המבצעת את הבדיקה. "בדיקת ה-RMR מאפשרת לתכנן ולהתאים דיאטה על פי הקצב המטבולי האישי, ולא על סמך השערות או דיאטה סטנדרטית. כך כל אחד יכול לדעת בדיוק כמה קלוריות מותר לו לצרוך ואיזו פעילות גופנית עליו לבצע לצורך הירידה במשקל ושמירה עליו לאורך זמן.

     

    "מנסיוני האישי לבדיקה יש גם השפעה פסיכולוגית לא מבוטלת. היא מסייעת לפתח ציפיות ריאליות לתהליך ההרזיה וכך גם משפרת את סיכויי ההצלחה. במצב של היתקעות במשקל הבדיקה יכולה ללמד על הסיבות שלה, אם בשל סטיה מהתוכנית או כתוצאה משינוי בקצב חילוף החומרים".

     

    הקצב המטבולי שלנו מדובר באנרגיה הנצרכת כדי לאפשר את פעילות הגוף התקינה ושמירה על טמפרטורת גוף, נשימה ועוד. מרכיב זה מהווה בדרך כלל את מרבית ההוצאה הקלורית היומית.

     

    מהלך החיים שלנו משפיע ישירות על ה-RMR. כך, למשל, פעילות כוח המעלה מסת שריר מביאה לעלייה ב-RMR, לעומת זאת ירידה במשקל לא מאוזנת, שגורמת לפירוק שריר וירידה במסת השריר, תביא דווקא לירידה. לפיכך יש חשיבות רבה לשילוב פעילות גופנית בדיאטה, בכדי לצמצם ירידה במסת השריר.

     

    פעילות אירובית מביאה לעלייה זמנית בקצב חילוף החומרים: ככל שהפעילות עצימה יותר – כך משך הזמן של עלייה בקצב חילוף החומרים גבוה יותר. ישנם מחקרים שמראים שדיאטה היפוקלורית גורמת לירידה ב-RMR אפילו מעבר לצפוי, כתוצאה מאובדן מסת השריר בשל תהליך "ההתייעלות" של הגוף. לפיכך יש חשיבות לא לתת תפריט "דל" מידי, המספק הרבה פחות מהצרכים האנרגטיים הבסיסיים של הגוף. יחד עם זאת, הירידה בקצב חילוף החומרים איננה לכל החיים ואם מעלים שוב את הצריכה הקלורית גם קצב חילוף החומרים עולה.

     

    בניגוד לבדיקות אחרות, כמו לחץ דם, כולסטרול, או סוכר, לא קיים טווח RMR גבוה, נמוך או תקין. המדד הוא ייחודי לכל אדם ומושפע מגורמים רבים
    כמו משקל, הרכב גוף, גיל, מצב הורמונלי, גנטיקה, נטילת תרופות, תוספים, מחלות, תזונה ועוד. זאת הסיבה ששני אנשים בעלי אותו גובה ומשקל, שאוכלים בדיוק לפי אותה דיאטה ועושים את אותה פעילות גופנית, יכולים להשיג תוצאות שונות לגמרי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים