שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    16 שינויים קטנים שיסייעו במניעת נשירת שיער
    נשירת שיער היא אחת הבעיות היותר מטרידות, נשים וגברים כאחד. אך מספר שינויים קטנים יכולים לסייע לכם למנוע את התופעה. הנטורופת אלעז יוסף מסביר למה חשוב לשלב אבוקדו בתפריט ומדוע מומלץ לחפוף בשמפו טבעי

    נשירת שיער היא תופעה נפוצה המטרידה נשים וגברים כאחד. השערה בנויה מגוף, שהוא החלק שחשוף לנזקי השמש ולנזקים של חומרים כימיים, ומשורש. לאדם מבוגר יש 100-150 אלף שערות הצומחות מזקיק השערה על ידי התחלקות תאים בלתי פוסקת בבסיס השורש.

     

    כתבות נוספות של אלעז יוסף בערוץ הבריאות:

    לא יכולים בלי שוקולד? 16 כללים לגמילה ממתוקים

    שוּמר נגד גזים - תבלינים שמחליפים תרופות

    בדיאטה? 10 מזונות שיעזרו לכם לרזות מהר יותר

    התחלה טהורה: מדריך לניקוי הגוף מרעלים

     

    צמיחת השיער נעשית בשלושה מחזורים: שלב הצמיחה (אנגן), שלב המעבר (קטגן) ושלב המנוחה והנשירה (טלוגן), כאשר כל אחת מהשערות יכולה להימצא בשלב אחר.

     

    ישנם מספר גורמים לנשירת שיער: תורשה, עודף הורמונים גבריים (שמכווצים את כלי הדם הקרובים לעור וכך אספקת הדם לשורש השערה פוחתת והיא נושרת), עודף מתחים וחוסר במרכיבי מזון חיוניים (הסטרס מדלדל את מאגרי הוויטמינים והמינרלים בגוף ופגיעה זו, בשילוב תזונה לא בריאה, תורמת לנשירת השיער), מחסור בחלבון (השיער הוא חלבון ולכן כשאין חלבון בגוף זה מוביל לנשירת שיער), חוסר בוויטמין B12 ובברזל וזרימת דם לקויה לקרקפת (מה שמונע מחומרי תזונה חיוניים להגיע לשורש השערה, כך שהיא נחלשת ונושרת).

     

    זכרו שנשירת השיער יכולה להיות גם על רקע גנטי, אך לפני שאנחנו מאשימים את הגנטיקה מומלץ לבצע בדיקת דם פשוטה של מצב הבריאות הכללי. אמנם אלו רק שיערות שנושרות, אך במקרים רבים הנשירה מצביעה על בעיה בריאותית - פיזית או נפשית.

     

    אז איך ניתן למנוע את נשירת השיער? 

     

    1. ביצה

    ביצה מכילה את החלבון המלא והטוב ביותר שקיים בטבע. הערך הקלורי שלה הוא בממוצע 70 קלוריות, כאשר מתוכן ישנם כשישה-שבעה גרם חלבון. כאמור, מחסור בחלבון יכול לגרום לנשירת שיער, מה שיכול להימנע על ידי צריכה של ביצה. יש לשלב עם הביצה מזונות חלבוניים נוספים, בכמות שמותאמת אישית לבריאותו של האדם. בנוסף הביצה מכילה ברזל, זרחן, אבץ, ויטמין D וחלק מוויטמיני B.

     

    2.שיבולת שועל

    שיבולת השועל נחשבת כדגן איכותי ובעל ערך רב. היא מכילה פחמימות מורכבות (התורמות לעלייה מתונה ברמות הסוכר בדם) וסיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, עיכול תקין ומסייעים בהורדת רמות הכולסטרול בדם. בשל ריכוז גבוה של ויטמין B בשיבולת השועל היא תורמת להורדת רמות המתח, ובכך מסייעת לגוף להתמודד עם מצבי דחק ומונעת נשירת שיער שעלולה להתרחש בעקבותיהם.

     

    אבוקדו. עשיר בויטמין E (צילום: index open) (צילום: index open)
    אבוקדו. עשיר בויטמין E(צילום: index open)

     

    המרכיב העיקרי בקבוצת וויטמיני B המצוי בשיבולת השועל הוא הביוטין, שמשפר את בריאות השיער והקרקפת ומונע נשירת שיער. מומלץ לצרוך מנת שיבולת שועל או דגנים מלאים אחרים באופן קבוע בכל יום.

     

    3. אבוקדו

    האבוקדו דל בנתרן והוא מקור טוב לסיבים תזונתיים, חלבון מלא (ולכן מתאים לצמחונים) וויטמין E. וויטמין E הוא מסיס בשמן והוא משמש כנוגד חמצון חזק ומסייע לשמירה על בריאות הקרקפת. מומלץ לשלב את האבוקדו באופן קבוע בתפריט היומי. אנשים שנמצאים בדיאטה צריכים להיות מודעים לכך שבאבוקדו ישנה כמות קלוריות גבוהה למדי.

     

    4. מזונות המכילים אומגה 3

    זרעי פשתן טחון או דגי הים הצפוני, המכילים את חומצת השומן אומגה 3, מומלצים גם הם למניעת נשירת שיער. אומגה 3 נמצאה במחקרים כמונעת דלקתיות בגוף, מורידה רמות טריגליצירדים בדם, מסייעת לריכוז ולקשב והבונוס: מפחיתה קשקשים וגרד בקרקפת ומחזקת את בריאות השיער. מומלץ לשלב דגי ים בתפריט פעמיים שלוש בשבוע וכמו כן לצרוך כפית אחת או שתיים של זרעי פשתן מדי יום.

     

    5. תה ירוק

    תה ירוק מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון, מסייעים לגוף לנטרל רעלים בדם. זרימתו של דם שאינו מכיל ריכוז גבוה של רעלים היא תקינה יותר מה שגורם לדם איכותי להגיע לאזור הקרקפת ולהזין את שורשי השיער בחומרים חיוניים. בנוסף, תה ירוק תורם לשמירה על עור בריא ומלא חיים. ניתן לשלב שנים-שלושה ספלי תה ירוק במהלך היום.

     

    6. גרעיני דלעת

    גרעיני דלעת מכילים ריכוז גבוה של המינרל אבץ (שבעה מ"ג ל-100 גרם). האבץ נספג במעי והוא חיוני לריפוי פצעים, חיזוק מערכת החיסון, שמירה על חוש הטעם, ריכוז, תפקוד תקין של מערכות המין ולחיזוק שורשי השיער. הוסיפו לתזונתכם שתיים-שלוש כפיות גרעיני דלעת בכל יום.

     

    7. עלים ירוקים

    עלים ירוקים, כמו פטרוזיליה, כוסברה ועירית, עשירים במינרל ברזל. מחסור בברזל יכול לגרום לאנמיה, חולשה, עייפות ונשירת שיער, ועל כן צריכה מגוונת של מזונות עשירים בו חיונית למניעת נשירת שיער. ניתן להכניס את העלים הירוקים לבלנדר או למכונת מיצים ולהכין משקה עלים ירוקים, שמכיל כמות מרוכזת של ויטמינים ומינרלים.

     

    גזר. מסייע בזרימת דם תקינה לקרקפת (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
    גזר. מסייע בזרימת דם תקינה לקרקפת(צילום: Shutterstock)

     

    מומלץ לצרוך בנוסף שתיים-שלוש מנות של בשר, משום שהוא מכיל כמות גבוהה של המינרל ברזל. חשוב לזכור שספיגת הברזל משתפרת בנוכחות של וויטמין C ולכן כדאי לשלב מאכלים המכילים ריכוז גבוה של ויטמין C, כמו פירות הדר או פלפלים.

     

    8. אגוזי ברזיל

    אגוזי ברזיל עשירים בסלניום, מינרל הנחוץ לבריאות הקרקפת ומסייע למניעת נשירת שיער. הסלניום נחשב גם כנוגד חמצון רב עוצמה ועל כן הוא תורם לבריאות הלב, כלי הדם והעור. בנוסף מכילים אגוזי הברזיל אבץ ואומגה 3, שתורמים לחוזק השיער,לבריאותו ולמראה שלו. יש לצרוך חמישה-שישה אגוזי ברזיל ביום.

     

    9. גזר

    הגזר הוא מקור מצויין לוויטמין A, החשוב לתקינות הראייה, בריאות העור, הגדילה וההתפתחות ולזרימת דם תקינה לאזור הקרקפת. צריכה מספקת של גזר היא חיונית על מנת לשמור על בריאות אופטימלית ולמניעת נשירת שיער.

     

    10. ברוקולי

    הברוקולי ושאר הירקות ממשפחת המצליבים, כמו הכרובית, הכרוב והנבטים, מעלים את ריכוז הגלוטטיון בכבד - נוגד חמצון רב עוצמה שעוזר בניקוי הרעלים מהגוף. ישנה חשיבות רבה לניקוי הגוף מרעלים משום שדם רווי ברעלים הוא דם סמיך שמתקשה לנוע בקלות. לקרקפת מגיע דם רווי בפסולת שנע בזרימה איטית וחלשה ועל כן השערה אינה מקבלת את חומרי הבניה שחשובים לה לצמיחה ולהתפתחות ומתחילה להיחלש ולבסוף לנשור.

     

    11. השתמשו בשמפו טבעי

     או לפחות השתמשו בו בחלק מהימים, במקום בשמפו כימי. השמפו הכימי מכיל חומרים שונים, כמו SLS, שאינם תורמים לבריאות הגוף והשיער.

     

    12. בצעו פעילות גופנית

    פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם בגוף ואת תהליכי פינוי הרעלים. סירקולציה טובה יותר של הדם תסייע לשיער חזק ובריא יותר. מומלץ לשלב בשגרת האימונים בכל יום מספר דקות של עמידת נר או שכיבה על מזרן והרמת רגליים ישרות על הקיר. התרגיל משפר את זרימת הדם לראש ומסייע לזרימת דם לאזור הקרקפת.

     

    תרגיל נוסף שמומלץ לשלב בשגרת האימונים: אוחזים בשיער שקרוב לקרקפת ומושכים אותו במתינות. גם תרגיל זה משפר את זרימת הדם לקרקפת. אל תפחדו משיערות שנתלשות במהלך ביצוע התרגיל, הן חלשות שכבר נשרו או שהיו לפני נשירה.

     

    13. טפלו בסטרס ובמתח

    מצאו לכם פעילות מרגיעה או למסגרת שתעזור לכם לטפל בסטרס שממנו אתם סובלים. אתם יכולים גם לפנות לרפואה המשלימה, שמציעה מגוון רחב של טיפולים מרגיעים כמו עיסוי, דיקור, פרחי באך ופסיכותרפיה.

     

    14. שלבו צמחי מרפא

    ישנם צמחי מרפא שמחזקים את השיער ומנקים פסולת: הסרפד והשבטבט הם צמחי מרפא מומלצים לטיפול במקרים של נשירת שיער. נסו לשלב אותם עם צמחי מרפא לניקוי רעלים כמו גדילן, שן ארי, שכיסנדרה וכורכום, ועם צמחי מרפא להמרצת הדם כמו הג'ינקו בילובה.

     

    זכרו: צמחי המרפא אמנם מגיעים מן הטבע, אך שימוש לא מושכל עלול לפגוע

    בבריאות ועל כן חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בבחירת הצמחים המתאימים לכם.

     

    15. שלבו שמניים אתריים

    השמנים האתריים שעוזרים למנוע נשירת שיער הם: רוזמרין,לבנדר, קינמון, ארז, גרניום ומרווה מרושתת. גם בשימוש בשמנים אתריים יש איסורים לאוכלוסיות מסוימות, ולכן אין להשתמש בהם ללא עזרה של איש מקצוע.

     

    16. שמרו על תזונה נכונה ובריאה

    הימנעו ממזונות המכילים סוכרים, צבעי מאכל, חומרים משמרים וחומרי טעם וריח לא טבעיים. תזונה בריאה תספק לגופכם ולשערות שעל ראשכם את כל מרכיבי המזון להם הם זקוקים. תזונה לא מאוזנת תזרז את תהליכי ההזדקנות ונשירת השיער. אוכלוסיות שסובלות ממחלות או מהשמנת יתר צריכות לאכול תפריט יומי מאוזן שמותאם למצב בריאותם, ובמידת הצורך להתייעץ עם איש מקצוע שיסייע בבניית תוכנית תזונה מתאימה.

     

    הכותב הוא נטורופת, תזונאי ומאמן כושר, הבעלים של "בריאות מהטבע ".

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נשירת שיער. יכולה להיגרם בגלל סטרס
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים