שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בלי לראות רופא: כל חידושי האינטרנט של קופה"ח

    מרשם המגיע ישר לבית המרקחת, טופס 17 דיגיטלי, מעקב הריון בסמארטפון והתייעצות עם רופא אונליין - קופות החולים משקיעות מיליונים כדי שלא תצטרכו להגיע לרופא. הנה הפיתוחים שיהפכו בקרוב את החיים של כולנו לקלים הרבה יותר

    כל כך הרבה שנים התרגלנו להמתין שעות בטלפון עד שמזכירת המרפאה הואילה לענות ולקבוע לנו תור לרופא. מתוך ייאוש, חלקנו פשוט הגענו והמתנו שעות לרופא, כדי להידחף "בין התורים", או שהתעוררנו מוקדם כדי לההתייצב ראשונים לבדיקת הדם. קצת קשה היה להאמין שקופות החולים הארכאיות ישנו את המציאות המוכרת.

     

    עוד על שירותי רפואה דיגיטליים:

     

    אבל הזמן עשה את שלו, ובשנים האחרונות משקיעות קופות החולים מיליונים בפיתוחי מחשב מתקדמים. חלקם מתפרסמים לראשונה כאן ב-ynet, ועתידים להביא למהפכה של ממש בשירות הרפואי, באיכותו ובזמינותו. למעשה, הביקורים שלכם במרפאה ילכו ויצטמצמו עד לרגע שבו תגיעו אליה רק כשבאמת צריך.

     

    הנה מקצת מהחידושים האחרונים, והפיתוחים הטכנולוגיים הצפויים בקרוב.

     

    בכל הקופות

    קופות החולים פיתחו את אתרי האינטרנט שלהן בקצב מטאורי. כיום המבוטחים יכולים לעיין בתוצאות המעבדה וההדמיות, בספרי הקופה, לקבל מידע נרחב על כלל השירותים, לבחור רופאים, להזמין תורים, לעיין במסמכים אישיים, לקבל פירוט על התחייבויות ותשלומים שבוצעו ואף להקים תיק רפואי אישי שילווה את המבוטח ובו כל המידע הרפואי הנחוץ.

     

    מרפאות רבות של קופות החולים כללית ומאוחדת כבר צוידו באינטרנט אלחוטי, והממתינים בתור יכולים לגלוש בסמארטפון או במחשב הנייד בחינם.

     

    שירותי בריאות כללית

    צפיה בתיק הרפואי: בעוד כחודש תשיק הכללית פונקציות רבות המרחיבות את המידע הרפואי שבו יוכל המטופל לצפות. בין היתר יוכל המבוטח לצפות במכתבי שחרור מבתי חולים, אישורי מחלה, רגישויות והפניות, הן באתר האינטרנט והן בטלפונים החכמים אייפון ומערכת ההפעלה אנדרואיד.

     

    מערכת מרשמים דיגיטליים: בתחילת 2012 תורחב מערכת המרשמים הדיגיטליים בכללית, כך שהמטופל יוכל להזמין את המרשמים הקבועים שלו דרך האינטרנט ולאסוף אותם ישירות ללא צורך במרשם נייר מכל בתי המרקחת של הכללית ובתי המרקחת שבהסכם עם הקופה.

     

    חתימה ביומטרית: במהלך השנה כל המסמכים הרפואיים (הפניות, אישורי מחלה ועוד) ייחתמו על ידי הרופא בחתימה דיגיטלית-ביומטרית. המסמכים החתומים יועברו אוטומטית לתיקו הרפואי האישי של המבוטח, אשר יוכל להדפיסם בבית או במשרד.

     

    מעבדה עד הבית: השנה החלה הכללית בשירות לקיחת בדיקות מעבדה מבית המטופל או ממקום עבודתו בעלות סמלית. ההזמנה מתבצעת יום קודם לבדיקה הנחוצה, ואחות הכללית מגיעה ומבצעת את הבדיקה בבית המטופל או במשרדו.

     

    ייעוץ אונליין: מזה כשנתיים מפעילה הכללית שירות רופא ילדים אונליין, המאפשר להתייעץ עם מומחים ברפואת ילדים בשיחת וידאו אינטרנטית או בטלפון. במסגרת השירות מקבלים ההורים מרשמים והפניות בעת הצורך, והרופא המטפל בקופה מעודכן בטיפול שבוצע באמצעות השירות.

     

    הכללית מעניקה גם שירות ייעוץ תמיכה וליווי מאחיות יועצות הנקה מוסמכות בווידאו צ'ט באינטרנט, ללא תשלום ומבלי לצאת מהבית.

     

    השנה יורחבו אפשרויות הייעוץ המקוונות, הן אלו המבוצעות באמצעות מייל אישי מאובטח והן אלו המבוצעות בזמן אמת באמצעות ועידת-וידאו.

     

    ליווי מאחיות יועצות הנקה מוסמכות בווידאו צ'ט אינטרנטי. כללית ()
    ליווי מאחיות יועצות הנקה מוסמכות בווידאו צ'ט אינטרנטי. כללית

      

    מכבי שירותי בריאות

    מרשם אלקטרוני: כבר למעלה מעשר שנים מועבר המרשם האלקטרוני לכל 650 בתי המרקחת המשרתים את חברי מכבי. החבר בקופה אף יכול לבחור באינטרנט את בית המרקחת שבו הוא מעדיף לרכוש את התרופות. ההזמנה תמתין עבורו מוכנה שם, והוא יוכל לאסוף אותה בתור המהיר.

     

    חברי מכבי הנוטלים תרופות כרוניות יכולים לקבל מרשם אלקטרוני לתרופות אלו, ללא צורך בהגעה לרופא ובאמצעות האזור האישי באתר האינטרנט של הקופה.

     

    הודעות SMS: המבוטחים יכולים לקבל מסרונים המיידעים אותם על קבלת אישור לבקשות לתרופות ולהתחייבויות, תזכורות והתרעות שונות.

     

    מעקב הריון בסמארטפון: נשים חברות מכבי יכולות להוריד אפליקציה לנשים בהריון, להזדהות באמצעות סיסמה אישית ולקבל נתונים בהתאם לתיק הרפואי. באופן זה הסלולרי הופך לכרטיס מעקב הריון הנמצא אצל המבוטחת כל הזמן.

     

    התחייבויות באינטרנט: המהפכה הדיגיטלית במכבי כבר הביאה לצמצום משמעותי ב"טופסולוגיה" למבוטחים. חברי הקופה אינם זקוקים לטופס 17 לטובת טיפולים הניתנים במסגרת סל הבריאות ברשת אסותא בכל הארץ. גם התחייבויות לבתי החולים האחרים ניתן לקבל באמצעות האינטרנט או המייל, ללא הגעה לסניף.

     

    פורטל סלולרי עבור הרופאים: מכבי פיתחה פורטל בסלולרי הזמין לסגל הרפואי. הרופא יכול לצפות מכל מקום במידע רפואי על מטופליו, לקבל מידע כללי על תרופות, לחפש שירותים רפואיים במדריך השירותים של מכבי ולקבל תוצאות בדיקות של המבוטחים בטיפולו.

     

    התייעצות וירטואלית: באוניברסיטת בן גוריון החלו בפרויקט חדשני שיורחב בעתיד לכלל מבוטחי מכבי: באמצעות ועידת-וידאו נוצר קשר בין סטודנט לבין רופאים במוקד הרפואי של מכבי, ובאמצעותו ניתן טיפול ראשוני לסטודנט.

     

    בדיקה מהבית: מבוטחי מכבי החולים באי ספיקת לב צוידו במכשירי בדיקה המשדרים ישירות למוקד, הפועל בכל שעות היממה ועוקב אחר תוצאות הבדיקות. המכשירים משדרים התרעות במקרים של חריגות. האחיות במוקד זה והרופאים היועצים נמצאים בקשר ישיר עם המטופלים גם באמצעות ועידת-וידאו, ונותנים הוראות לשינוי הטיפול הרפואי במידת הצורך, מבלי לזוז מהבית.

     

    לבחור באינטרנט את בית המרקחת שבו רוצים לרכוש את התרופות. מכבי ()
    לבחור באינטרנט את בית המרקחת שבו רוצים לרכוש את התרופות. מכבי

      

    קופת חולים מאוחדת

    אפליקציה סלולרית: בימים אלה מסיימים במאוחדת את פיתוח האפליקציה הסלולרית החדשה, שתאפשר לקבל מידע רפואי הכולל רשימת תרופות קבועות, חיסונים, נתוני אלרגיה, תוצאות אק"ג ובדיקות דם ומעבדה, איתור שירותים רפואיים וזימון תורים.

     

    רכיב מפתיע באפליקציה הוא מנגנון תרופות, שבאמצעותו יוכל המבוטח לאתר בתוך שניות את התרופות שבמלאי, את מיקום בית המרקחת הקרוב ביותר אליו ואף לצפות בהנחה שהוא זכאי לה ברכישת התרופה. האפליקציה תאפשר גם לשלם על התחייבות טופס 17, להזמין כרטיס מגנטי ותרופות מסוימות באמצעות אל-תור או שליח.

     

    הודעות SMS: מבוטחי מאוחדת יכולים לקבל התראות ותזכורות על תורים באמצעות הטלפון, לקבל תזכורת 45 יום לפני תום תוקף אישור לתרופה וכן הודעות שונות על אישורים והתחייבויות. מידע נוסף על דחיות או אישורי בקשות שונות נשלח באמצעות המייל.

     

    בפיתוח: במאוחדת יצאו בחודשים הקרובים בשורת פיתוחים הכוללים ביטול הכרטיס המגנטי וזיהוי המבוטח באמצעות טביעת אצבע (זיהוי ביומטרי), חתימה אלקטרונית של הרופא על מסמכים ומרשמים במקום חותמת, והפקת מרשמים, הפניות ואישורים ללא צורך בהגעה לרופא.

     

    בקרוב יבוטל הכרטיס המגנטי. מאוחדת ()
    בקרוב יבוטל הכרטיס המגנטי. מאוחדת

      

    קופת חולים לאומית

    טופס 17 ישיר: בלאומית פותח שירות חדש המאפשר לקבל טופס 17 ישירות למייל או לפקס. בתוך כך מקבל המבוטח מסרון כאשר טופס ההתחייבות מוכן.

     

    אל-תור להפקת מרשמים: לנוחיות המבוטחים הנוטלים תרופות קבועות, פיתחה לאומית שירות המאפשר להם לחדש את המרשם ללא צורך בביקור אצל הרופא. בכניסה לאתר ניתן לצפות בתרופות הקבועות ולהגיש בקשה מקוונת לחידוש המרשם. כאשר המרשם מוכן - מתקבל מסרון.

     

    תזכורת על ביקור רפואי: לקוחות לאומית מקבלים באופן אוטומטי מסרונים המזכירים מועדי ביקור שקבעו אצל רופא מקצועי. ההודעה נשלחת 48 שעות לפני מועד הביקור. כמו כן, כאשר רופא מאשר בקשה למרשם בתהליך אל-תור או דוחה אותה ומזמין את המבוטח לביקור, נשלח על כך מסרון למבוטח.

     

    רופא מומחה בלילה: בנוסף למוקדי חירום רגילים, כאשר המרפאות סגורות בשעות הלילה מעניקה לאומית שירות התייעצות טלפונית עם רופא מומחה באמצעות הטלפון הסלולרי. לרופא יש גישה לתיקו הרפואי של המטופל והוא רשאי במידת הצורך להנפיק התחייבויות והפניות לבתי החולים.

     

    להגיש בקשה מקוונת לחידוש המרשם. לאומית ()
    להגיש בקשה מקוונת לחידוש המרשם. לאומית
     

     

    ההמלצות שלנו

    אז איך לא ללכת לאיבוד בסבך המידע החשוב? הנה ההמלצות שלנו לצעדים ראשונים בנבכי הסייבר של קופות החולים:

     

     

    • יוזר תחילה: וודאו שיש ברשותכם שם משתמש וסיסמת כניסה לאתר האינטרנט, שישמשו אתכם גם באפליקציה לסמארטפון. לאחר הכניסה הראשונית תוכלו להחליף את הסיסמא. שימרו את שם המשתמש, עוד תצטרכו אותו הרבה ולא תבינו איך בעבר יכולתם להתנהל בלעדיו.

     

    • קבעו תורים באתר: חבל על שעות המתנה מיותרות בטלפון. תור לרופא או לבדיקת דם? קבעו באמצעות אתר האינטרנט כפי שמאפשרות רוב הקופות. אם התחרטתם תוכלו לבטל את התור או לדחות אותו למועד מאוחר יותר. תוכלו גם לקבל תזכורות בסלולרי לקראת התור הצפוי.

     

    • בנו לכם תיק אישי: כל תוצאות בדיקות המעבדה, הרנטגן, האולטרסאונד ובקרוב גם סיכומי האישפוזים, יגיעו כולם לאיזור האישי שלכם באתר הקופה. כבר עתה תוכלו לעיין במידע רב על פעולות שביצעתם, בדיקות שערכתם וסיכומים רפואיים. תוכלו כך לבנות לעצמכם תיק רפואי אישי שילווה אתכם לכל חייכם.

     

    • שוטטו באתר האינטרנט של הקופה: האתרים גדושים במידע, מכילים את כל ספר הקופה ובו טלפונים וכתובות של כלל נותני השירותים בקופה. באתר תוכלו גם לקבל טיפים על בריאות, להשתתף בפורומים ולהשתתף בצ'ט וידאו עם מומחים.

     


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: סי די בנק
    מהפכה של ממש בשירות הרפואי, באיכותו ובזמינותו
    צילום: סי די בנק
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים