שתף קטע נבחר

פטר שרייר - קווים לדמותו של מהפכן רכב

מעצב העל של עולם הרכב הנוכחי, האיש שקנה עולמו עם שינוי מראה מכוניות קונצרן פולקסווגן, עובד היום עבור קיה הקוריאנית, ומצעיד אותה לפסגת יצרני הרכב - מקום בו רק חלמו להיות לפני מספר שנים. יואל פלרמן ישב איתו לשיחה ספונטנית בחצות הלילה. על עיצוב, הרפתקאות העתיד ומה שבאמת חשוב

 

פשוט נתקענו. ההשקה של קיה ריו הסתיימה, והגענו לשדה התעופה לפני הזמן. רק כדי לגלות שיש איחור המראה מעצבן של חמש שעות. אמצע הלילה, אולם נוסעים עצום וריק, ופטר שרייר לצדי. האיש שעיצב אמנם את קיה ריו, אבל רק כאחרונה בסדרה אין סופית כמעט של מכוניות סופר-מצליחות בתעשיית הרכב העולמית. התיישבנו לדבר.

 

עוד במדור הרכב של ynet:

 

פטר שרייר - 83 פעמים בקוריאה ב-5 השנים האחרונות (צילום: יואל פלרמן) (צילום: יואל פלרמן)
פטר שרייר - 83 פעמים בקוריאה ב-5 השנים האחרונות(צילום: יואל פלרמן)

 

האיש ופועלו. והוא ממש פעל

 פטר שרייר בן ה-58 נולד ב-53' בבוואריה הגרמנית שאחרי המלחמה. במינכן למד עיצוב תעשייתי, וכבר ב-78' כשהוא עדיין סטודנט, החל לעבוד באודי. שנתיים מאוחר יותר, ולאחר שסיים את לימודיו, החל לעבוד באודי. משם עבר שרייר לפולקסווגן, כשהמחצית השנייה של שנות ה-90' הייתה פורה עבורו במיוחד.  שרייר חתום לא רק על גולף (דור 4), אודי A3 הראשונה, A4, A6 וגם על מספר דגמי קונספט (אאוס ו-R) מתחילת העשור הקודם. אך בעיקר על החיפושית החדשה, ואף יותר מכך על אחת המכוניות החשובות ביותר מבחינת עיצוב בעשורים האחרונים - אודי TT. עבודות אלה הביאו עמן פרסים והערכה חובקת-תעשייה, כולל תואר דוקטור של כבוד מטעם המכון המלכותי של לונדון, תואר שניתן בתחום הרכב רק לפינינפארינה וג'וג'ארו.

 

אודי TT - שרייר הוא האיש מאחורי המראה ()
אודי TT - שרייר הוא האיש מאחורי המראה
 

 

באמצע 2006 עבר מעצב העל לקיה, יצרנית קטנה יחסית, אך בעלת שאיפות גדולות באופן מפחיד כמעט. מ-2006 ועד היום חתום שרייר על לא פחות מתשעה דגמים. ולא פחות חשוב, הוא עיצב במו ידיו וחזונו את הפנים העכשוויות של המותג, הנכס המזוהה ביותר שלו ביותר ממובן אחד. החרטום, הנקרא Tiger Nose (אף הטיגריס), מוביל את כל דגמי החברה החדשים. אגב, גם כאן זכו דגמים שעיצב לפרסי עיצוב חשובים.

 

פערים וגשרים

המעבר מעיצוב עבור חברה גרמנית, קרובה פיזית ומנטלית לביתו, לחברה קוריאנית עם תרבות שונה ומרחק פיזי עצום ממולדתו, הוא לא עניין פשוט. "זה מעניין לקפוץ להרפתקה כזאת. הדברים לא ידועים, אופן ההתנהלות שונה, יש בעיות תקשורת הנובעות משוני תרבותי: מבנה החשיבה אחר". אבל בקיה, שעיקר הבידול שלה מיונדאי - החברה האם בעלת המכוניות הכמעט-תאומות - הוא בעיצוב, "פתוחים לשינויים. התפקיד העיקרי שלי היה לתת לקיה פנים בשני המובנים; ליצור מכוניות שיפגינו נוכחות, וליצור זהות מותגית".

 

קיה פיקנטו - הצלחה מסחררת גם בארץ ()
קיה פיקנטו - הצלחה מסחררת גם בארץ

 

"זה הביקור ה-83 שלי בחמש השנים האחרונות", מסביר שרייר. "שיחות ועידה הן לא דרך טובה ליצור עיצוב. לשם כך צריך להיות עם האנשים, ליצור עמם אינטראקציה; יש לעבוד עם החברה מהמקום ממנו היא באה, אבל לזכור כי המטרה היא ליצור 'רכב עולמי'"

 

לשאלה אם יש מקורות השראה קוריאניים מקוריים בעיצוב מכוניות, עונה האיש בשלילה. "אין להם היסטוריית רכב מקורית וארוכה. אבל אני כן נחשף לעיצוב קוריאני עכשווי, המאופיין בשילובים מעניינים של חומר וקווים, הרבה עבודה עם אבן ירקן ובסך הכל עיצוב המשלב אלמנטים שמרניים וחדשניים שבאים מעולם הפופ".

 

שרייר מסביר כי עיצוב הוא לא רק קווים והופעה. "התכנון צריך לקחת בחשבון את מערכת היחסים עם הנהג. גם עיצוב הפנים חייב להיות מחובר לנהג. יש חשיבות עצומה להנדסת אנוש נכונה בזמן הנהיגה ולגישה מיידית למערכות התפעול והבקרה של הרכב".

 

קיה סול - הכבשה השחורה והמעניינת של הקוריאנים ()
קיה סול - הכבשה השחורה והמעניינת של הקוריאנים

 

ומהיכן בא המודל התפישתי שלו? "איקאה היא דוגמה מצוינת לחשיבה נכונה; המוצרים שלה מבוססי תכנון, מתומחרים נכון, והיא פתוחה לקבל דברים באופן שונה. עם זאת, האיכות חשובה מאוד, ואנחנו עובדים על איכות נתפסת, זו שהנהג מתרשם ממנה במפגש עם הרכב. וזו הדרך בה קיה תלך גם בעתיד", הוא מוסיף.

 

ומבט קדימה

"כן, הסול היא מכונית מאוד מיוחדת", אומר שרייר. כאשר הגעתי לקיה היא הייתה מוכנה, פחות או יותר, אבל הצעתי שינויים ואנשי החברה קיבלו אותם. הסול היא סוג של כבשה שחורה במשפחה. משהו שונה, לא רגיל". האם יהיו עוד דוגמתה? ?"התשובה לכך תלויה בתשובה לשאלה אחרת: כמה כבשים שחורות רוצים במשפחה אחת'".

 

שרייר: מתרשם במיוחד מה-911 החדשה (צילום: יואל פלרמן) (צילום: יואל פלרמן)
שרייר: מתרשם במיוחד מה-911 החדשה(צילום: יואל פלרמן)
 

 

 

"הסיד החדשה תציע גם היא עיצוב מתקדם, אבל הדבר החשוב יהיה בעיצוב שונה של גרסת שלוש הדלתות שלה, שיהיה ספורטיבי. וכן, אני רוצה גם גרסה פתוחה. זה לא טריוויאלי, אבל אני מקווה שתהיה כזאת; זה מתאים לה ולנו".

 

ואפרופו סיד, מה העניין עם השמות האלה? "בינתיים אני לא מצליח, אבל אני בהחלט מנסה לשכנע את אנשי קיה לוותר על ציון הדגמים באמצעות שמות, ולעבור לשיטה מבוססת מספרים ו-או אותיות, ושלכל דגם יהיה שם אחד בלבד בכל העולם. מתן שמות שונים לשווקים שונים הוא סידור לא מוצלח".

 

GT - עם הנעה אחורית ומראה כמעט זהה למכונית התצוגה (צילום: יואל פלרמן) (צילום: יואל פלרמן)
GT - עם הנעה אחורית ומראה כמעט זהה למכונית התצוגה(צילום: יואל פלרמן)

 

ומה עם ה-GT שהוצגה בפרנקפורט? "ה-GT תוכל למלא את מלוא פוטנציאל העיצוב שלה, אם תהיה בעלת הנעה אחורית. במקרה כזה, העיצוב של דגם הייצור יהיה קרוב מאוד למה שהוצג, וניתן לצפות לו ב-2014".

 

עבור שרייר הדבר החשוב ביותר בעיצוב הוא "פרופורציות נכונות". זו הסיבה לכך שלדעתו הדגם החדש של פורשה 911 מציג הברקה אמיתית, "וזה בולט עוד יותר במכונית שהיא 'לא עיצוב', ושהמבנה שלה כל-כך לא נכון לכאורה'".

 

והעתיד, נגיד בעוד 15 שנה? "המכוניות 'הרגילות' אז תהיינה דומות בעיקרון, עם מנועים משופרים ושימוש בחומרים מתקדמים. מי שעשויה לשנות את כללי העיצוב היא המכונית החשמלית. מכיוון שמכונית כזאת אינה משועבדת להכתבה של מיקום המנוע הקטן בהרבה ומערכות הנעה כמו במכוניות רגילות, החופש גדול בהרבה בתכנון הרכב ומכאן גם ליצירת עיצוב אחר".

 

הכותב היה אורח חברת קיה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פטר שרייר - מעצב על
צילום: יואל פלרמן
החיפושית - שרייר חתום גם עליה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים