שתף קטע נבחר

הצעה: לקצץ ב-3 מיליארד את פער התיווך בירקות

בשוק הסיטונאי מבקשים להפחית 75% מפער התיווך במחירי הירקות והפירות, העומד על 4 מיליארד שקל בשנה. במשרד החקלאות פחות אופטימיים: קיצוץ 2 מיליארד יהיה הישג. ח"כ שאמה: פערי התיווך בשוק החקלאי הם אחד מהעיוותים במשק

יו"ר החברה להקמת השוק הסיטונאי החדש בדרום תל אביב, רענן כהן, אמר היום (ג') בוועדת הכלכלה כי החברה חותרת להביא לצמצום של כשלושה מיליארד שקל בשנה בהיקף פערי התיווך הסיטונאי והקמעונאי במחירי הירקות והפירות. כהן אמר זאת בדיון שנערך על מחירי התוצרת החקלאית, לאחר שפערי התיווך זינקו לאחרונה לכ-50% מהמחיר לצרכן.

 

 

לדבריו, היחס בין מחיר התוצרת שמקבל החקלאי למחיר שמשלם הצרכן הוא 1:3. אולם מהנתונים שמסר משרד החקלאות לוועדה עלה כי תקווה זו של כהן, לשעבר חבר כנסת ומנהל הבנק לפיתוח התעשייה, היא אופטימית בלשון המעטה.

 

זאת מאחר שהיקף שוק הירקות והפירות עומד היום על כשמונה מיליארד שקל בשנה ופער התיווך הממוצע והגבוה של כ-50% עומד למעשה על כארבעה מיליארד שקל. לפיכך ספק אם ניתן להפחית אותו בשלושה מיליארד שקל שהם 75% מהפער הנוכחי. לדעת בכיר במשרד, אם השוק הסיטונאי החדש יצליח להקטין את הפער ב-50% ובכך להפחית ב-25% את מחיר התוצרת, גם זה יהיה הישג יפה מאוד.

 

כהן הדגיש כי המכשול הגדול בהפחתת מחיר התוצרת החקלאית לצרכן היא שתי רשתות השיווק השולטות ב-60% משוק התוצרת החקלאית. "מדובר בריכוזיות בלתי נסבלת שיש להילחם בה והשוק החדש נערך לכך".

 

החקלאים דורשים: לבטל את המס על עובדים זרים

כהן הצטרף לנציגי החקלאים שתבעו בדיון לבטל את מס המעסיקים שהאוצר מטיל על העסקת העובדים הזרים. לדברי החקלאים, עלות המס השנתית למגזר החקלאי מסתכמת ב-165 מיליון שקל שהם 35% מהרווח.

 

שרת החקלאות, אורית נוקד, אמרה כי "לנטל הזה אין אח ורע בעולם והוא חייב לעבור מן העולם". אולם נציגת האוצר טענה בתגובה כי למס המעסיקים יש רק "השפעה מזערית על מחיר התוצרת החקלאית לצרכן".

 

השרה מסרה כי משרדה פועל לחייב את הקמעונאים, בעיקר את רשתות השיווק, להציג ליד המחיר לצרכן של הירקות והפירות את המחיר הסיטונאי של כל מוצר ובדרך זו לעורר את מודעות הצרכנים לפער השיווק הגבוה וליצור מצידם לחץ להפחתת הפער. "יש צורך בהתערבות המדינה בקטע הזה", אמרה נוקד. לדבריה, צעד זה של הצגת שני המחירים הוא חלק מהרפורמה שמתכנן המשרד להגביר את הפיקוח על התוצרת החקלאית ולהפחית את פערי התיווך.

 

המועצה לצרכנות: להנהיג פיקוח על פער השיווק 

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, הציע להנהיג פיקוח על פער השיווק שאיננו פיקוח ישיר על המחירים. נציג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אמר, כי אין כרגע אפשרות למדוד במדויק את פערי השיווק וההערכות הקיימות מתבססות על נתונים שמתקבלים מגורמים שונים.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) אמר כי פערי התיווך בשוק החקלאי הם אחד מהעיוותים של המשק אבל לוועדה של הכנסת אין כלים כדי להגיע למסקנות מבוססות איך ניתן להילחם בו. הוא קרא לשרת החקלאות להקים ועדת בדיקה בנושא פער השיווק בדומה לוועדות קדמי וזליכה שבדקו את המחירים בשוק המזון והרכב כדי להגיע לנתונים שניתן יהיה לבסס עליהם מאבק ציבורי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים