הבנים החורגים של הציבור החרדי: חרדים חדשים
הוא לומד תורה, אך גם רוכש מקצוע במכללה החרדית הסמוכה לביתו. הרחוב החילוני לא מפחיד אותו, והוא מעוניין להשתלב בחברה הישראלית. קבלו אותו: החרדי החדש, זה שהרחוב החילוני לא מזהה, והרבנים כבר הכריזו עליו מלחמת חורמה
הרחוב החרדי על לוחות המודעות שבו, גועש וסוער. "מלחמת עולם" מתחוללת בין הביטאון הליטאי "יתד נאמן",
לבין השבועונים הבלתי תלויים, ובראשם "משפחה". בגיליונותיו האחרונים, מפרסם "יתד"
בעמודי השער, כמו גם בלוחות המודעות של הריכוזים החרדיים, את מכתביהם של רבנים ידועים הקוראים "להתרחק מהעיתון המסלף את דעת התורה, ולהיזהר מלהכניסו אל הבית". מכתבים נוספים נשלחו למפיצי העיתונים, ובהם אזהרות חמורות כי "אין להפיץ את עיתון 'משפחה' בשום פנים ואופן בערים החרדיות".
עוד בערוץ היהדות - קראו:
המתקפה החרדית-ליטאית המתוכננת היטב, מצטרפת לדפי מידע המופצים לרבבותיהם בחודשים האחרונים ברחוב החרדי, נגד "הסכנה בתהליך הישראליזציה המתחולל בציבור החרדי". אחד המפרסמים המכנה עצמו בשם המחייב "מטה חרדים לעתיד" - מזהיר מפני יזמים ומשת"פים מתוך המחנה החרדי, המנסים לגרור את הצעירים החרדים לתוך מעגל העבודה והשירות האזרחי, ובכך להטמיע אותם, כלשונם, "ברחוב הישראלי, עם מגע ומשא עם החברה החילונית, והחילונית למחצה עם כל המשתמע".
המניפסטים הללו, אם תרצו, הם הסמל המובהק ביותר למאבק האיתנים המתחולל בתוך נשמתו של הגוף החרדי. על אף תקפותו, נמרצותו, והשפעתו העצומה של מאבק זה על עתידו של סקטור לא קטן במדינת ישראל - הוא אינו מוכר לחלק נכבד מאזרחיה הלא דתיים של המדינה, שעדיין נוהג לקטלג באופן כמעט מוכני את החברה החרדית לתוך סכמה עיסתית אחת גדולה ובלתי מובחנת.
קבלו אותו: החרדי החדש
צריך לומר ביושר: במאבק האגרסיבי הזה קיימים גם אלמנטים כלכליים, יצריים ואמוציונאליים לא מעטים.
קריירה מרובת ילדים
אשת היי-טק מי ימצא
צופיה הירשפלד
כבר לא רק מורות: אחרי שיצאו לעבוד בהיי-טק, בימים אלה הסתיים קורס ראשון מסוגו להכשרת מנהלות חרדיות. חוץ מניהול צוותים, למדו המשתתפות גם על צניעות ומה עושים עם השעות הנוספות, כשהמשפחה הגדולה מחכה בבית
במסגרת הלוחמה זויפו חתימותיהם של רבנים ידועי שם, ופוזרו איומים על דמויות רבניות מרכזיות שלא "ישרו קו" עם הקו הליטאי – אך עם זאת, ניתן לקבוע בוודאות, כי סלע המחלוקת נעוץ ברעיון אידיאי נוקב ומורכב יותר.
עמוק בתוך הדמות הקטגורית הזו, המכונה "'הצעיר החרדי" - מתפתח יצור חדש, לא מוכר, אולי אפילו לא מודע לעצמו, ובעיקר שונה לחלוטין מאותו חרדי-קלאסי המוכר כיום לישראלי החילוני. ב"יתד נאמן" הוא מכונה בלעג ובסרקזם "החרדי החדש": זה שמוכן לבעוט בכל היקר והקדוש, להפנות עורף לערכים הנעלים, ולפרוץ את תומת המחנה הטהור.
למרות הטון השלילי, "יתד" צודקים לגמרי. מדובר אכן בחרדי מסוג חדש, כזה שלא היה מסוגל להתקיים עד לפני שנים לא רבות, ובטח שלא לצד חברו, החרדי "הישן". כיום הם חיים ביחד. עדיין.
תורה ועבודה, עם חיבוטי נפש
משני עברי המתרס עומדות שתי קהילות עם אג'נדות ברורות ולגמרי דיכוטומיות: הקבוצה האולטרה-אורתודוקסית, והקבוצה החרדית המודרנית. הראשונה לא מוכנה לקבל כל שינוי וסטייה מהנורמות והקודים ההתנהגותיים שאפיינו את אורח החיים של הצעיר החרדי עד לפני עשר שנים. השנייה מאמינה כי ניתן לשלב את הדת ואת החרדיות עם העולם החיצוני, כשהמשמעות האופרטיבית לכך היא שינוי הן בתפיסה האידיאולוגית, והן בזו המנטלית.
בסיס הפולמוס היא אותה מחלוקת עתיקה אודות האינטראקציה שבין תורת ישראל למרחב הציבורי: לימודים אקדמיים, פרנסה ושיתוף פעולה עם העולם שמעבר לגטו. האם יש לצעיר החרדי מקום בשדה המדע, התרבות וההשכלה - או שאולי ראוי לו לקיים את חייו בתוך ד' אמות של ישיבה, תורה והוראה?
את הסוגיה הזו מכירים בחברה החרדית מאז המאה ה-19, וכעת, עם צמיחתו המונומנטלית של המגזר, היא שבה ומסעירה את היחיד והרבים בחיבוטי נפש פנימיים - האם זו הדרך היחידה? האם שיטת "רק תורה" היא הבררה הטבעית, והאם אין מקום לאינטגרציה בין חוכמת ישראל מחד, והחיים הסוציאליים מאידך. את השאלות העקשניות הללו שצומחות כמעט בכל פינה גיאוגראפית חרדית, מבקשים עסקני המגזר החרדי למגר.
האם הם מצליחים? על פי התוצאות האופרטיביות בשטח, נדמה שלא כל כך. האוניברסיטאות והמכללות החרדיות מלאות בהמוני סטודנטים בני המגזר. האתרים החרדים החופשיים פורחים, והיציאה המסיבית לשוק העבודה היא כבר סוד גלוי.
ועם זאת, על אף כל האמור, למרבה ההפתעה אין עדיין נציגות פורמלית לצעיר החרדי המתון, שעשוי להשמיע את דברו ללא חת. ברחוב החרדי לא נולדה עוד האישיות הבכירה שתקרא פומבית ללא מורא, הן ברמה הפרלמנטרית והן במדיה הפנים-חרדית, לשינוי קרדינאלי בתפיסה, או להכרזה כי הנה נולדו החרדים החדשים.
השטח אומר את דברו
צילום: טלי פרקש
אליעזר היון
מומלצים