שתף קטע נבחר

עובדי הרכבת: מהלילה שביתה עד להודעה חדשה

ועד עובדי הרכבת וההסתדרות הודיעו על הפסקת תנועת הרכבות בכל הארץ מהלילה. הנהלת הרכבת ביקשה להוציא צווי מניעה ולהכריז על פעולות הוועד כביזוי בית הדין

חפשו לעצמכם סידור לנסיעה מחר לעבודה, כי ברכבת כנראה שלא תיסעו: ועד עובדי הרכבת וההסתדרות הודיעו הערב (יום ב') על השבתת תנועת הרכבות בכל הארץ מהלילה. הרכבת האחרונה תצא ב-23:04, ואחריה יופסק השירות. ההודעה פורסמה בעיצומו של מאבק משפטי מתמשך בין הנהלת הרכבת לעובדיה על מיקור חוץ של תחזוקת קרונות חדשים לחברה המייצרת את הקרונות.

 

ההנהלה פנתה לבית הדין וביקשה להוציא צווי מניעה נגד העובדים ולהכריז כי הוועד מבזה את החלטתו לשוב לעבודה. במקביל, נוסעים רבים בתחנות הרכבת השונות בתל-אביב התבשרו על ביטול מיידי של נסיעות שתוכננו לצאת לכפר סבא ולהוד השרון. כך נפגעו שוב נוסעים רבים כתוצאה מהשיבושים - לאחר שבשעות הבוקר מצאו עצמם מאות אלפי בני אדם "חסרי אונים ואסירים" במאבק הפנימי, כהגדרתם.

 

עוד בערוץ החדשות:

 

כבר במהלך הלילה, הוציא בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב צו ארעי, בדרישה מוועד העובדים להחזיר לעבודה ארבעה קטרים שהושבתו על ידו - כמחאה על ההחלטה לבצע עבודות תחזוקה במאות קרונות חדשים באמצעות היצרנית, חברת בומברדייה, במקום באמצעות עובדי הרכבת.

 

תחנת ראש העין, הבוקר. שיבושים ועיכובים (צילום: אביאל מגנזי) (צילום: אביאל מגנזי)
תחנת ראש העין, הבוקר. שיבושים ועיכובים(צילום: אביאל מגנזי)

 

בדיון עצמו, הורתה השופטת אפרת לקסר להחזיר מיד את הקטרים החדשים לעבודה מלאה. נציג ההסתדרות, אבי אדרי, הודיע בסביבות 9:00 לשופטת כי הם נתנו הוראה לוועד לעשות זאת, וייקח כשעתיים עד שישולבו בתנועה. למרות זאת, יו"ר הוועד, גילה אדרעי, לא מילאה אחר ההוראות, עובדי הרכבת המשיכו בשיבושים ונוסעים רבים דיווחו על תקלות ועיצומים בקווים שונים.

 

"להתנהלות מפרת חוק שכזו אין לתת מקום ועל בית הדין הנכבד להשמיע בקול רם את דברו בעניין", נכתב בבקשת הנהלת הרכבת. "המשיבים מפרים פעם אחר פעם באופן מזלזל ביותר את החלטות בית הדין".

 

בהנהלת הרכבת אומרים כי "נציגי ועד עובדי הרכבת והעומדת בראשם, מוכיחים שוב כי לקוחות החברה משמשים עבורם אך ורק כבני ערובה במאבקם למנוע את הקידמה ברכבת ישראל. כלי השביתה של עובדי הרכבת הפך לזול ומזלזל ואנו מגנים בכל תוקף את המהלך האגרסיבי וחסר האחריות של ועד עובדי הרכבת כלפי הציבור הישראלי".

 

עוד הוסיפו כי "רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח למען הציבור ומהלכי הוועד מכוונים לפגוע בתנופה זו, למען האינטרסים הצרים שלהם, למרות שהובטח לנציגי הוועד כי בכל מקרה לא ייפגעו עובדי הרכבת הקיימים ואף ייקלטו מאות עובדים חדשים. זו נציגות עובדים שלא ראויה להנהיג, שאינה מצייתת לחוק, שפוגעת ללא הרף בתדמית החברה ומאבדת את תמיכת העובדים. בימים האחרונים ביצעו נציגי הוועד רמיסה של החוק וחצייה של קווים אדומים. אנו מצפים מהנהגת ההסתדרות להעמיד את יו"ר ועד עובדי הרכבת על מקומה ולהזכיר לה שתפקידה להגן על זכויות העובדים ולא לנהל את רכבת ישראל".

  

יו"ר הוועד: לא נאפשר הפרטה

מנגד, טוענים עובדי הרכבת כי ההנהלה ממשיכה בשלה ומתעקשת בכל תוקף לקלוט עובדי קבלן לשורותיה, "תוך שהיא מסכנת את ביטחונם התעסוקתי של העובדים המסורים של הרכבת. ההנהלה מפקירה את בטיחות הנוסעים ותחזוקת הקרונות בידי אותן החברות, האחראיות הישירות לכל התאונות והתקלות ברכבת בשנתיים האחרונות. הנהלת הרכבת עומדת בסירובה לקיים מו"מ עם ועד העובדים ומנציחה את מצבם העגום של מאות מעובדיה שמקבלים כאמור השלמת הכנסה לאור שכרם הזעום".

 

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, אמרה: "כוועד עובדים, לא נוכל לאפשר הפיכת רכבת ישראל למעוז החדש של עבדות קבלנית. אין לנו ברירה. אנו נאלצים לפתוח בשביתה שמקורה באטימותה ורשלנותה של ההנהלה. אנו מצרים על הפגיעה בציבור הנוסעים ומקווים כי ההנהלה תתעשת ותבין את רחשי הציבור והעובדים שלא מוכנים לסבול רמיסת זכויות שכזו, הפרטות ועבדות קבלן למען בצע כסף".  

 

אדרעי הוסיפה כי לוועד העובדים יש אחריות לדאוג לעובדי הרכבת. "לא יעלה על הדעת שעובדים מקבלים השלמה לשכר מינימום, במקום עבודה מסודר בשנת 2012. עובדי הרכבת הם עובדים מסורים שעושים לילות כימים על מנת להבטיח שירות אמין ובטוח לנוסעים ומגיע להם לחיות בכבוד. הנהלת הרכבת, במקום לדאוג לעובדיה ולהגיע להסכם קיבוצי שישפר את תנאי העסקתם, מסרבת להידבר בכל דרך שהיא עם ועד העובדים".

 

"אתה מרגיש כבול, ממש אסיר של הרכבת", אמר מיקי שרייבר, תושב שערי תקווה שהביע זעם כנוסע באופן קבוע ברכבת

שרכש כרטיס "חופשי חודשי". "זו הפעם השלישית החודש שאני במצב הזה, זה בלתי נסבל. כל חודש קונים כרטיס על בסיס חשבון מסוים, ואז מתברר שדפקו אותך. אף אחד אפילו לא חושב לפצות אותך".

 

הנהלת הרכבת זימנה שמונה עובדים, בהם שלושה חברי ועד, לשימועים לפני השעיה. זאת לאחר שתקפו אמש את מנכ"ל הרכבת במתחם בלוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שיבושים בתחנת ראש העין, הבוקר
צילום: אביאל מגנזי
מומלצים