שתף קטע נבחר

בקרוב: חניון אוטומטי באמצעות רובוט ליד הבית

מצוקת החניה מחמירה גם ברמת גן, השכנה הקטנה של ת"א. העירייה אישרה תוכנית להקמת חניונים אוטומטיים באמצעות מערכת ממחושבת, המגדילה את קיבולת החניון פי שתיים. היתרון: החניונים יסירו חסמים של פרויקטים של תמ"א 38 שנתקעו בשל אי הקמת מקומות חניה לדירות החדשות

"אם הוא היה לוקח את האוטו שלו קדימה, והאוטו שמאחור היה לוקח חצי מטר אחורנית - הייתי יכול לחנות פה". מכירים את המשפט הזה מקרוב? אם אתם תושבי רמת גן, לא תצטרכו יותר להשתמש בו: בקרוב תוקם ברחבי העיר מערכת של חניונים תת-קרקעיים עם קומות, שתופעל באמצעות רובוטים.

 

עוד בנושא חניונים :

 

מדובר בשיטה דומה מאוד לטכנולוגיה הנהוגה במחסנים אוטומטיים, והיא תאפשר הכנסה של פי 2 יותר מכוניות מאשר בשיטה הקונבנציונלית.

 

על פי השיטה, הנהג מגיע לחניון, נכנס לתא ועוזב אותו. מכונת כרטוס תנפיק לו אישור על הפקדת הרכב - ומכאן מופקדת המכונית בידיו של רובוט. אותו רובוט מזיז את המכונית על מסוע למקום החניה הפנוי באחת מקומות החניון. כשיגיע הנהג לקבל את רכבו בחזרה, הוא ימתין כשתי דקות מרגע התשלום במכונה האוטומטית.

 

היוזמה: בזכות תמ"א 38

היוזמה הטכנולוגית לחניונים האוטומטיים נולדה דווקא מרצונה פרקטי של העירייה לקדם את תוכנית הבינוי העירונית תמ"א 38, שאחד המכשולים בה הוא הוספת מקום חניה.

 

תכליתה של תמ"א 38 היא לחזק מבנים מפני רעידות אדמה. התוכנית מעודדת את התושבים להתקשר עם יזמים בעסקה שבה מחודש הבניין ומוגן מפני רעידות אדמה. לדירות הוותיקות בבניין מתווסף חדר מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), הבניין עובר שיפוץ, מותקנת מעלית אם יש צורך בכך ולעתים מתווספים שטחים נוספים לדירות. בתמורה, היזם מוסיף יחידות דיור לבניין באמצעות הגבהת הבניין בשתי קומות (כך לפי התוכנית ברמת גן), ובתום העסקה היחידות נרשמות בבעלותו, או לקונים מטעמו.

 

אחד החסמים הגדולים בהוצאה לפועל של תוכנית תמ"א 38, כאמור, הוא הוספת מקומות חניה. התוכנית מחייבת הוספת מקום חניה אחד לכל יחידת דיור חדשה שמוקמת. לא פעם הדבר הוא בלתי אפשרי בתחום המגרש, ולכן התוכנית מתירה את הוספת מקום החניה גם במרחק של עד 350 מטרים מהמקום. במקרה שכזה מתחייב היזם בתשלום "קרן חניה", כלומר לקנות מקום חניה חדש בחניון סמוך לביתו.

 

6 חניונים בשלב הראשון

תוכנית החניונים הוכנה על ידי צוות היגוי מקצועי, שבראשו עומד אלי מוסרי, סגן ראש העירייה לשעבר ומחזיק תיק הכספים העירייה, ואושרה על ידי הנהלת העירייה. בימים הקרובים תאושר באופן פורמלי על ידי ועדת המשנה המקומית לתכנון בעיריית רמת גן. לאחר אישור הוועדה צפויה התוכנית לעבור לאישור הוועדה המחוזית. הערכות הן שהיא תאושר כבר בסוף השנה הנוכחית, אז תצא העירייה במכרזים להקמת החניונים.

 

"השיטה בה יופעלו החניונים היא שיטת BOT, בה אין, למעשה, עלות לעירייה. העירייה תחכיר קרקע למשך 25 שנים ללא עלות, ובתמורה ייבחר במכרז זה שיקים את החניון ויפעיל אותו במשך כל התקופה. בתום 25 שנים, תחזור הבעלות על החניון לעירייה. בנוסף, מקומות חניה בתוך החניון ימכרו תמורת 70-100 אלף שקל עבור היחידות הנוספות של תמ"א 38 באזור ויהיו בבעלות הדירות. בכך נתגבר על נתונים פיזיים בעייתיים שהכשילו יצאת פרויקטים של תמ"א 38", אומר מוסרי ל-ynet.

 

ששת החניונים שייבנו בשלב הראשון, יוצבו בפריסה עירונית רחבה ובהתאם לאזורים עם הביקושים הגבוהים ביותר לביצוע פרויקטים של תמ"א 38.

 

מדובר, בין השאר, ברחוב חרוזים הסמוך למכללת שנקר, שיכיל עד 1,000 מקומות חניה אוטומטיים; בכיכר אורדע שבמרכז רחוב ביאליק, שיכיל עד 750 מקומות חניה; במתחם זהירות בדרכים ברחוב עוזיאל, שיכיל עד 570 מקומות חניה; בסמוך לתחנת כיבוי אש ברחוב בית אליעזר, שיכיל עד 400 מקומות חניה; בסמוך למכללת רמת גן ברחוב פנחס, שיכיל עד 360 מקומות חניה; ובחניון אוטומטי ברמת השקמה, בצמוד לאחת הכניסות לפארק הלאומי, שם יהיו עד 475 מקומות חניה. כעת מאתרים בעירייה עוד 10 מקומות להקמת חניונים נוספים בשלב השני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חניון. בקרוב עם קומות - ועם רובוט
צילום: מיכאל שטינדל
אלי מוסרי, סגן ראש עיריית רמת גן לשעבר. עומד בראש התוכנית
צילום: מיכאל שטינדל
מומלצים