שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אלרוב: "הבחירה בתינוק של במבה - חמדנות"
    אנשי מחאת הקוטג' קוראים לספורטאים לסרב לקחת חלק במשלחת האולימפית, כל עוד התינוק של במבה משמש לה כקמע. "אזרחי ישראל מבוישים מההחלטה על מכירת סמל הנבחרת לאולימפיאדה". לימור לבנת מציעה לוועד האולימפי: "שקלו שנית את הבחירה"

    איציק אלרוב ממובילי מחאת הקוטג', שלח הבוקר (ב') מכתב למנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, אפרים זינגר, שכותרתו: "תינוק העושק של במבה אסם". במכתב מביעים אלרוב ואנשי המחאה את שאט נפשם מהבחירה בתינוק של במבה, סמל מסחרי שנועד לקדם את מכירות החטיף, כדמות המייצגת הרשמית של המשלחת האולימפית הישראלית למשחקים האולימפיים בלונדון.

     

     

    שרת התרבות והספורט לימור לבנת מסרה ל-ynet כי היא "מציעה לראשי הוועד האולימפי להיות קשובים לדעת הקהל ולשקול מחדש את בחירתם". בוועד האולימפי מסרו בתגובה: "שהשרה תעסוק בענייניה. ואנחנו נעסוק בעניינינו". גורמים אחרים הסבירו כי רק לחץ ציבורי עשוי לגרום לוועד האולימפי הישראלי לחזור בו מהבחירה, שכן הוא לא כפוף למדינה, אלא לוועד האולימפי העולמי, זאת למרות שהוא ממומן, באופן חלקי, מכספי ציבור. הבוקר, אנשי המחאה נענו לקריאה. 

      

    גם תנועת אומ"ץ - אזרחים למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי שלחה מכתב לוועד שבו היא דורשת מזינגר לחזור בו "לאלתר" מהבחירה, או שהתנועה תפנה לערכאות משפטיות "על מנת להסיר את אות הקלון המסחרית, מהאירוע הלאומי". תנועת המחאה "ישראל יקרה לנו", מאיימת אף היא בפנייה לערכאות: "במקום לסייע לחברה מסחרית להעביר מסרים לילדי ישראל דרך סמלים חביבים, פנו לחברת אסם בדרישה ברורה: להוזיל את מתחליף החלב "'מטרנה' למחירים המקובלים בעולם". 

     

    אסם שילמו 150 אלף שקל בלבד

    התינוק נבחר כסמל הספורט הישראלי, תמורת סכום סמלי ששילמה אסם לוועד: 150 אלף שקלים. דוברת הוועד האולימפי אמרה אתמול (א') ל-ynet כי מדובר ב"רעיון שיווקי גדול", רק שנראה שהרעיון השיווקי הגדול הוא של אסם, ולא של הוועד האולימפי או של מדינת ישראל.

     

    "אזרחי ישראל מבוישים מהחלטתך על מכירת סמל וקמע נבחרת ישראל באולימפיאדה בנזיד עדשים למטרות שיווקיות של מוצר, חמור מכך, כשמדובר במוצר יקר של מונופול מפקיע מחירים כחברת אסם", נכתב במכתב של אנשי מחאת הקוטג', שנשלח בין היתר גם לשרת התרבות והספורט; יו״ר ועדת החינוך, התרבות והספורט אלכס מילר; יו"ר הוועד האולימפי צבי ורשביאק; חבר הוועד האולימפי הבינלאומי אלכס גלעדי ונציג הספורטאים, מיקי חליקה.

     

    האם הספורטאים יכולים למחות נגד הבחירה?

    עוד כתבו כי: "האם אין זו חרפה כי סמל עושק כ'תינוק של אסם' יהווה קמיע ייצוגי להישגי הספורט הישראלי בלונדון? הציניות והחמדנות שלכם גרמה לרמיסת הכבוד העצמי של אזרחי ישראל ולפגיעה בספורטאי ישראל.

     

    "ברצוננו לחזק את ידיכם ספורטאי ישראל ולמחות על הכוונה להשתמש בעבודתכם הקשה ובהישגיכם האישיים לצורך מסע פרסום ושיווק במבה אוסם. אנו קוראים לכם לסרב להשתתף בנבחרת האולימפית כל עוד זה הקמע והסמל שלה".

     

    לא ברור אם הספורטאים אכן יכולים לחולל "מרד" שכזה, שכן לעיתים קרובות, ספורטאים מצליחים חותמים על חוזים עם גופים מסחריים: אלו תומכים בספורטאים, שבתמורה מפרסמים את המותג שלהם. יחד עם זאת, מקורבים למשלחת אמרו ל-ynet כי גם אותם ספורטאים מבינים שיש הבדל בין חוזה פרטי לבין מותג מסחרי שהופך לסמל של מדינה.

     

    שכחתם את מחירי מטרנה?

    במכתב, אנשי המחאה מתייחסים לפגיעה בתדמית של אסם לנוכח מחאת יוקר המחייה: "אתה אומר כי: 'במשך שנים מהווה דמות התינוק של במבה דמות אהודה שהפכה לחלק מהחיים של כל הורה וילד בישראל... לכן בחרנו בתינוק כדמות הרשמית המייצגת את משלחת ישראל למשחקים האולימפיים בלונדון'. אנו תוהים האם אהדת ילדים לחטיף כלשהו או שמא אהדתכם לכמה עשרות אלפי שקלים מחברת אסם היא זו שהביאה אתכם להחלטה הזויה ומבישה זו.

     

    "אהדת הציבור לחברת אוסם ולמוצריה אינו מוכח. לידיעתך: 'אסם היא זו המוכרת מטרנה במחיר מופקע לאמהות לתינוקות חסרות ברירה. אסם היא זו שהשתלטה על יצרנים קטנים והפכה לחברה המעלה מחירים בשיטתיות. אסם היא זו שבעזרת 'התינוק' המדובר, מוכרת לאזרחי ישראל במבה במחיר הזוי של כ66 שקל לק"ג (!)... ותושבי לונדון קונים את אותה במבה במחיר נמוך יותר בעשרות אחוזים כפי שנחשף בעבר".

     

    אומ"ץ: "סמלי המדינה אינם למכירה"

    במקביל, בא כוחה של תנועת אומ"ץ כתב לזינגר כי "נראה כי במעשה זה נחצו כל הגבולות, כאשר מוצר פרטי, יזכה למעמד של סמל רשמי של משלחת לאומית, שאיננה פרטית אלא ייצוגית מטעם מדינת ישראל.

     

     "...יש לזכור כי הוועד האולימפי איננו גוף פרטי, וכי מדינת ישראל משקיעה כספי ציבור בקידום הספורט... גם אם היה מקום 'למכור' את סמל המשלחת, מן הדין היה לעשות זאת בהליך פומבי אשר היה לכל הפחות יוצר תחרות ומשיג את התמורה הגבוהה האפשרית. מכל מקום, לעמדת מרשתי, דגל המדינה, סמלה, צבאה ומשלחות הספורט שלה, אינם למכירה".

     

    גם "ישראל יקרה לנו" כתבו במכתב שלהם כי: "אם השימוש בסמל של חברת אסם נעשה בתמורה ולא במסווה של תרומה, הרי שהועד האולימפי כמוסד ציבורי, מחויב לפעול עפ"י נהלים ומנהל תקין ולפתוח את אופציית הפרסום לתחרות ומכרז. תנועת ישראל יקרה לנו כמובן מסתייגת מכל פעולה שכזאת אולם ברור לחלוטין שכך או כך, גם אם הפרסום הינו במסווה של תרומה וגם אם הפרסום הינו בתמורה הרי שהתנהלות זאת אינה תקינה".

     

    מהוועד האולימפי נמסר: "אנחנו מצטרפים למחאה החברתית שם הטענה העיקרית היא שהכספים נכנסים לבעלי החברות. במקרה שלנו חברת אסם מעבירה חלק מרווחיה לטובת הקהילה, כספים שייסיעו לנו בהכנות האולימפיות".

     

    מאסם נמסר כי "מאסם נמסר כי מכתבו של איציק אלרוב מבוסס על נתונים לא מדויקים. בבדיקה שערכה אסם על פי נתוני סטורנקסט, במבה באריזת 25 גרם נמכרת בישראל במחיר ממוצע של 1.54 שקלים כולל מע"מ, לעומת 2.11 שקלים בלונדון על פי נתוני נילסן ואף יקר יותר אם מוסיפים מע"מ שאינו חל על צרכני אנגליה.

     

    "לגבי בחירת הוועד האולימפי בתינוק של במבה כדמות המייצגת של המשלחת הישראלית למשחקים האולימפיים הועד האולימפי פנה לאסם בבקשה לעשות שימוש בדמות התינוק של במבה מאחר וזיהה בה אייקון של ישראליות. אסם מצידה שמחה להירתם ולהיות חלק ממפעל חשוב זה".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צלם: גלעד חושן
    במבה בבריטניה. כמה זה עולה להם?
    צלם: גלעד חושן
    צילום: באדיבות הוועד האולימפי
    התינוק של במבה. דמות אהודה או "סמל לעושק"?
    צילום: באדיבות הוועד האולימפי
    מומלצים