שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אינסטגרם שווה מיליארד דולר?
    פייסבוק ביצעה הערב (ב') את הרכישה הגדולה בתולדותיה וקנתה את שירות שיתוף התמונות אינסטגרם. למה לרשת חברתית בת 900 מיליון משתמשים להשקיע בשירות עצמאי, שיודע רק לשתף תמונות ולהוסיף להן סטייל מגניב?
    לקווין סיסטרום ומייק קריגר יש הרבה סיבות לחייך. מיליארד סיבות, ליתר דיוק: הערב (ב') הודיעה פייסבוק שהיא רוכשת את הסטארטאפ הקטן שהקימו לפני שנתיים, ושהעסיק בסך הכל עשרה עובדים, בלא פחות ממיליארד דולר. זוהי העסקה הגדולה ביותר בתולדותי פייסבוק, וגם מארק צוקרברג מודה שעשה עסקה יוצאת דופן: בסטטוס שפרסם כדי להודיע על הרכישה הוא אומר, "בפעם הראשונה אנחנו קונים חברה עם כל כך הרבה משתמשים. אנחנו לא מתכוונים לעשות עוד הרבה קניות כאלו, אם בכלל".

     

    עוד ב-ynet מחשבים:

     

    למה לפייסבוק, שהיא שירות שיתוף התמונות הגדול בעולם (יש לה לא פחות מ-2.5 מיליארד תמונות במאגריה) לרכוש את המתחרה הקטנה והעצמאית אינסטגרם, שיש לה רק 30 מיליון משתמשים? מה בשירות הזה שווה מיליארד דולר? ומצד שני: למה לאינסטגרם לוותר על העצמאות שלה ולהטמע בפייסבוק, חברה שידועה לשמצה בכך שהיא קונה שירותים מתחרים, כמו FriendFeed, רק על מנת לסגור אותם? ומה השתנה מאז תחילת 2011, אז לפי דיווחים דחתה אינסטגרם את חיזוריה של פייסבוק?

     

    מה יוצא מזה לאינסטגרם?

    אינסטרגם קמה בסוף 2010 ומראש הייתה לא-פייסבוקית בעליל: השירות, שעד לפני שבוע דרש מכם להיות בעליו של אייפון או אייפוד טאץ', איפשר לעשות דבר אחד: לצלם תמונות ולהעביר אותן דרך פילטר שגרם להן להראות ישנות, כמו תמונות ממצלמת פילם או פולארויד שנמצאו בקופסת נעליים בבוידעם. את התמונות אפשר לשתף, להגיב עליהן, אפשר גם לעקוב אחרי צלמים אחרים ולהנות מהתמונות שלהם. הבחירה הסגנונית ברורה: רק בעלי אייפון, ופילטרים נוסטלגיים, מגניבים. אם תגידו שהשירות מכוון למי שמכונים "היפסטרים", לא תטעו.

     

    סטייל. תמונה באינסטגרם (צילום: חן ג'יין זוהר) (צילום: חן ג'יין זוהר)
    סטייל. תמונה באינסטגרם(צילום: חן ג'יין זוהר)

     

    אינסטגרם היא הצלחה במונחים של שירותים חברתיים עצמאיים. 30 מיליון חשבונות נפתחו בשנתיים האחרונות (למרות שאין בידינו נתונים באשר למספר החשבונות הפעילים). בסיס ההצלחה של האפליקציה הזו היא קהילה מגובשת יחסית, והומוגנית, ככל הניתן: אורבנית, צעירה, מגניבה. אבל באינסטגרם רוצים לפנות לנתח שוק רחב יותר. בשבוע שעבר שוחררה גרסה שמתאימה גם לבעלי סמארטפונים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד. מיליון הורדות נרשמו ב-12 השעות הראשונות בלבד.

     

    החבירה לפייסבוק, אף שהיא טומנת בחובה סכנת חיסול, תאפשר לשירות הכיפי הזה לפנות לבסיס משתמשים עצום – לרשת החברתית יש קרוב ל-900 מיליון משתמשים פעילים. ויש עוד סיבה. כשמנכ"ל אינסטגרם קווין סיסטרום סרב לחבור לפייסבוק אשתקד, מנכ"ל פייסבוק צוקרברג הכין לו הפתעה בדמות מערכת פילטרים שתאפשר גם למשתמשי פייסבוק שמעולם לא שמעו על אינסטגרם להוסיף סטייל לתמונות שלהם. הנסיון לא צלח – אבל אף אחד לא חושב שפייסבוק תשב בחיבוק ידיים לעד.

     

    מפחיד. את פייסבוק. אינסטגרם (צילום: יאנה גור) (צילום: יאנה גור)
    מפחיד. את פייסבוק. אינסטגרם(צילום: יאנה גור)

     

    ומה יוצא מזה לפייסבוק?

    זו חוכמת אנשים מלומדה שהמנוע שמסובב את גלגלי הרשתות החברתיות הוא שיתוף תמונות. בפייסבוק כותבים סטטוסים, עושים לייק, רואים למי יש חברה חדשה ומי בדיוק נפרדה מבן זוגה, אבל את נפח הפעילות העיקרי תופסות התמונות – אלו שמעלים, משתפים, מפיצים, מתייגים ומלייקקים. גם גוגל, כשהשיקה את המתחרה המדשדשת גוגל פלוס, ביססה אותה על שירות התמונות שלה, פיקאסה. אבל פייסבוק, על אף שהיא, כאמור, מאגר התמונות הגדול ביותר באינטרנט, יודעת שהיא מעניקה חוויית שיתוף תמונות בינונית לכל היותר: בשנה האחרונה היא החליפה את ממשק הצגת התמונות שלה פעמיים, וכיום ממשק העלאת התמונות שלה הוא שעטנז מבולבל ולא יעיל של ממשקים שונים, שפותחו על ידי צוותים שונים בתקופות שונות.

     

    באשר ליכולות של פייסבוק בסמארטפון, דומה שאין צורך להכביר מילים. האפליקציות הניידות של פייסבוק לאייפון, לאנדרואיד ולאייפד נחשבות לחלשות במיוחד. הן פשוט לא מצליחות לייצר את אותה חוויית משתמש מצויינת שמעניקה גרסת הדפדפן. זו בעיה חמורה לפייסבוק – משום שלאחרונה הפכה המצלמה הפופולרית ביותר ברשת לזו של הסמארטפון. לפי נתונים של אתר שיתוף התמונות פליקר, מועלות לרשת יותר תמונות שצולמו באייפון ובסמסונג גלקסי מאשר כל מצלמת DSLR מקצועית. ככל שנוקף הזמן יותר ויותר משתמשים מוותרים על החוויה המבלבלת של שיתוף תמונות שצילמו בטלפון הנייד באמצעות פייסבוק, ופונים לחוויה הנוחה, והכיפית, של אינסטגרם. האפליקציה של אינסטגרם מאפשרת לשתף את התמונות באופן אוטומטי גם בפייסבוק, וגם ברשתות חברתיות אחרות המאיימות על פייסבוק, כמו טוויטר. 5 מיליון תמונות מתווספות לאינסטגרם ביום. זה מאגר מכובד – וזו רק ההתחלה.

     

    אם כן, אינסטגרם קטנה עדיין, אבל היא כבר מסוכנת לפייסבוק. היא טובה מאוד בדיוק בשני הדברים שפייסבוק חלשה בהם: ממשק שיתוף תמונות שכיף להשתמש בו ואפליקציית סמארטפון טובה ונוחה. (פרשן הטכנולוגיה המוערך אום מאליק ניסח היום את ההבדל באופן נחרץ יותר: "אנשים מחבבים את פייסבוק. אבל הם אוהבים את אינסטגרם). אינסטרגם מסוכנת לפייסבוק. כמה מסוכנת? בשווי של לא פחות ממיליארד דולר.

     

     

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים