שתף קטע נבחר

איך תקבלו מהשיפוצניק את בית החלומות? מדריך

רגע לפני עונת השיפוצים בדקנו כיצד יש להתנהל מול הקבלן: מה הגבול בין לקוח חכם לרשע ואילו שאלות חשוב מאד לשאול בטרם יוצאים למסע כדי לא לצאת מופסדים? התשובות בפנים

תדמיתו של השיפוצ'ניק בישראל מעולם לא הייתה מושלמת, אבל גם הלקוחות המשפצים הם לא בדיוק מלאכים. מערכת היחסים בין השיפוצניק ללקוח נוטה להידרדר בדרך כלל ממועד תחילת העבודה ועד סיומה. ברוח החג שמגיע בקרוב לסיומו, בסיועם של אליעזר גוכמן, מהנדס בניין מחברת הדס ביקורת מבנים המתמחה בליקויי בנייה, ועו"ד ברק קינן ממשרד עו"ד הרטבי בורשנטיין בסון המתמחה בנדל"ן, בדקנו את סוגי הלקוחות המשפצים בתים ואת התנהלותם מול השיפוצניקים.

 

עוד על שיפוצים בערוץ הנדל"ן :

 

תם: שלא לקח ערבות אישית מהקבלן

נדמה כי הסטטוס המאיים ביותר על הצרכן הישראלי הוא תיוגו כ"פראייר". אולם בפועל רבים מהמתקשרים עם קבלני השיפוצים מוצאים את עצמם בסוף התהליך עם תחושה כזו. תמימותו של הלקוח באה לידי ביטוי עוד בראשית הדרך, כאשר הוא נופל קורבן לשיפוצניק שמוליך אותו שולל באמצעות מצגות מקסימות והבטחה כי "חורבתו תהפוך לארמון, רק שידאג לספק את השלמון".

 

הרושם שמותיר הקבלן על המזמין מייתר מבחינתו את הצורך לבחון עבודות קודמות. כמו כן, אין ספק כי ללחיצת יד יש משמעות סימבולית, אולם בפועל, כאשר מתגלעת מחלוקת בין הצדדים, נזכר התם בעצה עליה ויתר - התקשרות באמצעות חוזה עם המשפץ. הלקוח התם הולך שבי אחר הגשמת חלומו, ואינו מקפיד לשלם לקבלן בכפוף להתקדמות משך העבודה - אלא נותן סכום גבוה מראש, ואחר כך מתפלא מדוע ירדה המוטיבציה של מבצע העבודה.

 

עו"ד קינן מסביר כי הצרכן התם שמזמין עבודות שיפוץ, מוצא את עצמו לעתים בתסבוכת לאחר שנתן יותר מדי אמון בקבלן. כך קרה שמזמין שיפוץ החליט לתבוע את הקבלן לאחר שלא ביצע את עבודותו כיאות, אך כאשר תבע את החברה (שהיא חברה בערבון מוגבל), גילה כי נכנסה להליכי פירוק וכי הקבלן, שלא חתם על ערבות אישית, נעלם. לכן חשוב לוודא בעת חתימת החוזה כי הקבלן עצמו, ולא רק החברה, מחוייב למזמין השיפוץ בערבות אישית.

 

רשע: שהתקשר לקבלן בחצות על אריח שנפל

לעתים רשעים נתפסים ככאלו שיודעים לעמוד היטב על זכויותיהם, שאינם מוותרים ומדקדקים על קוצו של בורג, אולם עושים זאת תוך מתן תחושה כי בעצם התשלום לקבלן השיפוצים - הם רכשו את מלוא הזכויות על חייו. אין הכוונה לכאלו ששואלים שאלות לגיטמיות ומגלים עניין, אלא למזמיני עבודה שסבורים כי לכל הפחות יש להם תואר שלישי בהנדסת בניין. אך בפועל, התערבותם בביצוע העבודות רק משהה את סיומן.

 

לדברי עו"ד קינן, לעתים נתקלים קבלנים בבעלי דירות משפצים, המתנהגים בחוסר תום לב ומנסים לחסוך או להרוויח על גבו של הקבלן. כך, למשל, מזמין שיפוץ החליט כי אין צורך להעביר תשלום לקבלן המשפץ לפני תום העבודות. הקבלן, מצדו, לא יכול היה להמשיך לשאת בעלויות החומרים לבדו - ולכן נאלץ להפסיק העבודות.

 

בתי המשפט בישראל עמוסים במקרים העוסקים ביחסים שבין מזמין השיפוץ לבין הקבלן המשפץ, ומקורם בחוסר תום לב של אחד הצדדים. "חשוב להבין כי קבלן צריך לקבל תשלום תוך כדי עבודה ולא אחריה, על מנת שיכסה את עלויות החומרים שלו ואת שכר עובדיו ו/או קבלני המשנה. מניעת תשלום מסוג זה כמוה כפגיעה בבנייה עצמה", מסביר עו"ד קינן.

 

שאינו יודע לשאול: רישיון בבקשה!

מזמין העבודה שאינו יודע לשאול הוא זה שאינו יודע שהוא צריך לשאול שאלות מהותיות את קבלן השיפוצים, אשר בידיו הוא מפקיד נכס משמעותי ביותר וסכומי כסף בלתי מבוטלים. בין השאלות הראשונות שיש לשאול היא האם יכול המשפץ להציג בפני המזמין רישיון קבלן רשום.

 

על אף המודעות ההולכת וגוברת לעצם רישוי קבלני שיפוצים והחשיבות של העניין, השאלה עדיין אינה שגורה. שאלה נוספת שחייבת להישאל היא מהו מספר העובדים המועסקים אצל קבלן השיפוצים. זאת משום שהדבר יכול להוות אינדיקציה למשך הזמן במהלכו יתבצע השיפוץ.

 

בדיקת רישיון הקבלן, כמו גם המסמכים הדרושים לו להעסקת פועלים, היא דבר חשוב מאין כמותו. מזמין השיפוץ שלא בדק אם לקבלן יש רישיון להעסקת עובדים זרים, נושא באחריות ועלול להיקנס ולהישפט - וגם להיות אחראי לנזקיהם. כאשר רשויות האכיפה מבצעות ביקורות באתרי בנייה או בבתים בהם נערכים שיפוצים, היא עלולה לגלות באתר עובדים זרים לא חוקיים. לכן חשוב לקבל המלצות על הקבלן, לראיין לקוחות ואפילו לחפש בתוכנות משפטיות אם תלויים נגדו הליכים משפטיים.

 

חכם: יוסיף לתקציב 20%

המשפץ החכם הוא זה שהפנים את כל המסרים, ופועל בניגוד לשאר אחיו המתוארים כאן. אולם ישנן עוד מספר פעולות שמבצע החכם. החכם לרוב הוא בעל ניסיון שחווה מהלך של שיפוץ ומבין את התהום הפיננסית אליה ניתן לצלול אם לא מתנהלים באופן מושכל מול קבלן השיפוצים - ואפילו מול בת או בן הזוג.

 

ביצוע שיפוץ בדירה מטלטל את שגרת החיים של מזמין העבודה, שחייב להיערך לכך כהלכה. החכם מבין ראשית כל כי תקציב לשיפוץ דירה הוא נתון לא סופי בהחלט, שמטבע הרצון לממש את הפנטיזות העיצוביות רק עולה עם התקדמות השיפוץ. החכם יתמחר זאת, מתוך הבנה כי קרוב לוודאי שהמהלך יסתיים בתוספת של כ-10-20% % מהעלות המתוכננת.

 

החכם מבין את מגבלות יכולתו לפקח על הקבלן, ומסתייע בשירותיו של מפקח עבודה, שמתפקידו לדאוג כי הקבלן מבצע את עבודתו כנדרש, בהתאם לתוכניות העבודה, תוך הקפדה על היצמדות לחוק. את זהות המפקח (מהנדס או איש מקצוע רלוונטי אחר) ייקבע רק מזמין העבודה. כמו כן, החכם יוודא כי הקבלן מבטח את עובדיו בביטוח אחריות מעבידים, וכך תקטן האפשרות כי בעל העסק יתבע על מחדליו של הקבלן בשמירה על שלום עובדיו.

 

החכם הוא זה שישקיע גם בבדיקה ובמחקר לפני שיבחר את הקבלן, יבדוק את עברו ואת הלקוחות הקודמים שלו, גם כאשר נדרשת בדיקה פיזית בעיניים. הקבלן שיבחר החכם יהיה אולי מעט יקר יותר מאחרים, אך גם אמין יותר ובעל המלצות. החכם יחתום על הסכם מפורט עם הקבלן שבחר, יפקח על עבודתו וישלם לפי התקדמות העבודה - עד שיסתיים התהליך באופן הרצוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אז מי אתם?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
עו"ד ברק קינן
מומלצים