שתף קטע נבחר

מנשא לאופניים על האוטו: מה כדאי, ואיך קושרים

רוצים לרכב בטבע, או סתם במקום רחוק מהבית? עד שהרכבת והאוטובוס יאפשרו זאת בצורה סבירה, תצטרכו להוביל את האופניים בעזרת הרכב הפרטי. אז איזה סוג של מנשא מתאים לכם, וכמה זה עולה?

רכיבת אופניים כבר מזמן אינה רק אמצעי להגיע ממקום למקום, אלא גם תחביב פנאי שהולך וצובר תאוצה במהירות. רבים בוחרים לרכוב בטבע לפני העבודה, אחריה, וכמובן בסופי שבוע וחגים. ורבים מהם נדרשים להוביל את האופניים מביתם ליעד הרכיבה - היער המועדף, או סתם הסינגל החדש. מכיוון שהתחבורה הציבורית בישראל מפגרת בנושא, ואינה מאפשרת שינוע אופניים (וממילא אינה פועלת בסופי שבוע) ראוי ופשוט, הברירה היחידה היא לרכוש מנשא אופניים ייעודי, ולהרכיבו על הרכב הפרטי.

 

 

אוכפים לוהטים - כך תבחרו מושב מתאים לאופניים

המלצת קנייה: אופניים רב-שימושיים ב-1,500 שקל

 

אותם אמצעי שינוע והובלה - מנשאי אופניים, בפשטות - הפכו למוצר בסיס, הנרכש לעיתים קרובות יותר ויותר במעמד רכישת האופניים עצמם. וכיום יודע גם כל רוכב כי יש שלל אפשרויות נשיאת אופניים באמצעות המכונית, החל מפתרון בסיסי של פירוקם והכנסתם לתא המטען, שהיא כמובן אפשרות זולה מאד, אך מלכלכת, לא בריאה במיוחד לריפוד וגוזלת זמן, וכלה במתקנים שונים על תא המטען או גג הרכב. בכתבה זו נסקור כמה מהבולטים שבהם. כדאי גם לציין כי יש מותגי רכב המציידים דגמים שונים באפשרות רכישה של מתקן מקורי ומותאם. בדקו זאת.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

חשוב לפני כן להזכיר ולהדגיש נקודה חשובה עוד יותר מעצם פיתרון הנשיאה: קשירה בטוחה ויעילה של האופניים למנשא, כל מנשא, אינה רק לטובת שלום כיסכם, אלא גם בטיחותם של כל החולקים את רצועת האספלט עליה אתם דוהרים. זכרו זאת - אופניים שנפלו ממנשא מהווים סכנת מוות, לא פחות, לרוכבי קטנועים ואופנועים, אך עלולים לגרום נזק כבד ואף תאונה קשה גם למכוניות מימין, שמאל ומאחור. זכרו זאת.

 

הנפוץ מכולם - מנשא תא-מטען (צילום: אבי גנאור) (צילום: אבי גנאור)
הנפוץ מכולם - מנשא תא-מטען(צילום: אבי גנאור)

 

הנפוצים - מנשאי תא מטען

אלו המנשאים הנפוצים ביותר בארץ, מתנוססים בהתאם על כל מכונית ליסינג שניה, בעיקר מכיוון שהם זולים ופשוטים יחסית להתקנה. מחירם נע בין 300 ל-2,500 שקל, הם קלים להרכבה, מתאימים למרבית כלי הרכב הפרטיים ולא תופסים הרבה שטח אחסון כשאינם בשימוש. לרוב, מחירו של המנשא רומז גם על איכותו, כאשר מנשא טוב יציע גם חיבור נוח ואיכותי יותר לרכב ולאופניים. בשנים האחרונות מוצעים למכירה מנשאי אופניים קלים במיוחד השעשויים פלסטיק, אשר נצמדים לתא המטען. מחירם גבוה ממנשאי מתכת פשוטים.

 

ראוי לשים לב כי מנשאי תא מטען רבים שמוצגים כבעלי יכולת נשיאה של שלושה זוגות אופניים, אינם מומלצים לנשיאת יותר משני זוגות. כמו-כן, הם מצריכים רכישת לוחית רישוי נוספת, שכן הם מסתירים את הקיימת. אם יחידות התאורה האחוריות מוסתרות, תצטרכו לדאוג לפתרון בתשלום נוסף, אחרת תסתכנו בדו"ח יקר. וכאן לא נגמרות המגרעות. הבולטת שבהן היא כנראה פגיעה במרכב הרכב, אבל גם חוסר יציבות, מגבלה במשקל הנשיאה וסכנה מוגברת של הנתקות במקרה של הרכבה לא נכונה. וזו כבר סכנה ברורה ומוחשית, בעיקר לרוכבי דו-גלגלי

 

  • טווח מחיר: 300 עד 2,500 שקל
  • למה כן: קל להרכיב, זול
  • למה לא: נזק למרכב, דורשים לוחית ואורות, סכנת הנתקות, מגבלת משקל

 

מנשא גג. שלל סוגי עגינה (צילום: אבי גנאור) (צילום: אבי גנאור)
מנשא גג. שלל סוגי עגינה(צילום: אבי גנאור)

 

הבטוחים - מנשאי גג

מנשאים אלה מותקנים לעיתים על בסיס חיבורי ה"גגון" של הרכב, או על-ידי חיבורים ייעודיים. הם עשויים להיות זולים יחסית וקלים, והבסיסיים שבהם עשויים לעלות כ-150 שקל בלבד. עם זאת, מנשאי גג איכותיים - ועליהם אנחנו ממליצים - יקרים ומורכבים יותר ממנשאי תא מטען. כמו-כן, הם נחשבים לבטוחים יותר.

 

ניתן להבדיל בין מספר סוגי מנשאים, המותאמים לסוגי אופניים שונים (הרים, כביש וכד'). את האופניים מחברים באזור השלדה ברוב המקרים, בעוד שאופניים כבדים במיוחד דורשים חיבור לגלגל הקדמי. אופניים המיוצרים מסיבי פחם יחוברו במזלג ו-או בדוושות. ישנם אופניים בהם תידרשו לפרק את הגלגל הקדמי, ולחבר את המזלג למנשא בחיבור מיוחד. במקרה זה מקובל להסיר את הגלגל הקדמי ולקבע את המזלג הקדמי ליחידת נעילה על גבי המנשא. כדאי לזכור כי למרות שמדובר במנשאים נתיקים, מרבית הנהגים מותירים אותם מחוברים לגג הרכב באופן קבוע. המשמעות היא, בעיקר בעידן הנוכחי, מקדם התנגדות גבוה יותר ובהתאם - צריכה מוגברת של דלק.

 

  • טווח מחיר: כמה מאות ועד 3,500 שקל
  •  למה כן: בטיחות, פשטות, לא פוגמים בראות או בנראות 
  • למה לא: מחיר, פגיעה בתצרוכת הדלק, צריך לפרק בחלק מהחניונים ובשטיפת רכב

 

הסוג היקר מכולם - מנשא גרירה (צילום: אבי גנאור) (צילום: אבי גנאור)
הסוג היקר מכולם - מנשא גרירה(צילום: אבי גנאור)

 

היקרים - מנשאי וו-תפוח גרירה

מנשאים אלה נחשבים למורכבים וליקרים ביותר. הם דורשים הכנה ארוכה יחסית, כמו-גם רישוי ייחודי שמייקר את רכישתם. בדרך כלל מדובר במנשאים בעלי שיטת חיבור זהה למרכב הרכב, בעוד שחיבור האופניים מבוצע במספר דרכים. בהתאם, יש שוני ניכר בנוחות ומהירות הרכבת האופניים עליהם - ובמחיר.

 

מנשאים מסוג זה גדולים וכבדים בהרבה מהאלטרנטיבות הנ"ל, ומגיעים יחד עם לוחית רישוי ומערכת אורות. מנשאים אלו הם היעילים ביותר מבחינת כושר נשיאה ותצרוכת דלק, וקלים מאוד לניתוק כאשר אינם נמצאים בשימוש. מחירו של מנשא טוב ינוע בין 3,000 ל-5,000 שקל, מה שמרתיע רבים - וזה עוד לפני הטירחה של הליך הרישוי.

 

  • טווח מחיר: 1,000 עד 5,000 שקל
  • למה כן: בטיחות מיטבית, כושר נשיאה, הרכבה ופירוק קלים (למעט ההליך הראשוני)
  • למה לא: מחיר אסטרונומי, דורשים רישוי, גדולים וקשים לאיחסון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים