שתף קטע נבחר

הו מיי גוד, נותן בראש לאחמדינג'אד

נשיא איראן כנראה לא שמע על אוהד כהן, אבל הראפר החרדי עם הציציות והאנרגיות מתכוון שישמעו אותו עד הכור בבושהאר, גם אם המוזיקה שלו תדלג בדרך על בני ברק. קליפ בכורה

העולם עוקב בדאגה אחר התקדמותה של איראן לקראת ייצור פצצת גרעין, אבל אוהד כהן שמח וטוב לבב. הראפר החרדי משחרר פצצת קצב אנטי-איראנית, מלאה בבוז תהומי כלפי אחמדינג'אד, ובגרעין יציב של אמונה יהודית תמימה.

 

 

עוד בערוץ היהדות  - קראו:

 

אוהד כהן (27) חסיד חב"ד תל-אביבי וראפר מילדות, מנהיג את "רחמונעס" – להקת היפ הופ ורגאיי, העובדת בימים אלה על אלבום בכורה, ואתם מוזמנים לצפות בקליפ לשיר הראשון מהאלבום. סולן הלהקה, מתבלט בזקנו וציציותיו המתבדרות. אלמלא המהפכים שעוברים על מתיסיהו, הוא היה שמח על ההשוואה.

 

את "אחמדינג'אד" כתב לפני כחמש שנים, "כשהתחיל כל הסיפור עם איראן". מה שהחל כתרגיל כתיבה, בניסיון להתחבר לראפר הג'מייקני הנערץ על כהן, Super Cat – הפך לקליפ קופצני ונגוע בשלל סגנונות, כיאה לראפר עם מנהגים מזרח-אירופים בלב המזרח התיכון.

 

השגחה הכי פרטית

אבל כהן לא גדל בג'מייקה וגם לא בכפר חב"ד. הוא נולד למשפחה חילונית למהדרין בפתח תקווה, והתחבר לסצנת ההיפ-הופ

והמוזיקה השחורה בכלל, בגיל צעיר למדי.

 

לאחר שהשתתף בתחרויות פרי-סטייל (וניצח), הוזמן להתארח בתוכניתו של לירון תאני, "עסק שחור", ודלתות המועדונים החלו להיפתח לפניו. "לאחר שירות צבאי התחלתי לתקלט עם פישי הגדול, ובד בבד חיפשתי את עצמי", הוא מספר. "אני שואב את ההשראה שלי ממוזיקת רגאיי, שלא פעם נוגעת בעניינים שמאוד-מאוד קרובים ליהדות ושאובים מהתנ"ך, בהמון עוצמה.

 

"אמרתי היי, הם מדברים על דבר מה שנמצא אצלי בבית. באותו זמן גם פישי התחיל לעשות תשובה. הגיע לידיי ספר של רבי נחמן מברסלב, ונדלקתי. התחלתי ללכת לשיעורים, ותוך זמן לא ארוך כבר שמרתי שבת. בגיל 21 יצאתי ללמוד בישיבות של ברסלב, ולאחר מכן מצאתי את עצמי בחב"ד, בהשגחה פרטית ממש".

 

כהן מאמין גדול בהשגחה פרטית, והוא גם שר על זה: "בוא ואלמד אותך קצת היסטוריה, היה פרעה היה בלק והיטלר מגרמניה, נאצר אנטיוכוס והמן הרשע, בכל דור ודור קם עלינו משוגע, שלא רוצה אותנו בין עמי האדמה - והקדוש ברוך-הוא מצילנו מצרה".

 

"אני חי בשאיפה לקחת את הטוב - ויש טוב - ממסלול החיים שעברתי עד כה. לא למחוק אותו, אלא למצוא שם את הקשר לקדוש ברוך-הוא. מרגע שחזרתי בתשובה היה ברור לי שהמוזיקה היא כלי שניתן לי להשתמש בו. כל הניסיונות שצברתי לא קרו לחינם. זה היה ברור לי תמיד".

 

קדושה מחומר גלם גס

בימים אלה עובדים כהן וחבריו ללהקה ("הלא דתיים לעת עתה") על אלבום שייצא לקראת החורף, וכנראה לא יושמע בהתוועדות הבאה בכפר חב"ד. כהן מגדיר את הסגנון כ"היפ הופ ורגאיי עם רוק וטיפה מוזיקה אלקטרונית, ויש גם השפעה של ניגונים".

 

"אני מנסה לכתוב בצורה ישירה ונוקבת", הוא אומר. "לא שר פסוקים, ואני יודע שלא כל אחד יקבל את זה. מצד שני, הנוער בחברה הדתית כן יגיב לזה בחיוב, לפחות מתגובות שכבר קיבלתי. זה אמיתי, ולנוער קל לקבל את האמת. יתכן שיש אנשים שצריכים אישור על המוזיקה שהם שומעים, ואני מבין גם אותם. הם לא קהל היעד. אני רוצה להגיע אליהם, אבל לא בפרויקט הזה. אני רוצה לקחת את החומר גלם הזה, הגס לאוזן, ולהוציא ממנו משהו יהודי שמחובר לקדושה".

 

ובעוד בציבוריות החרדית המוזיקה שלו תודר מרשימת ההשמעות, הרי שחבריו להרכב וחבריו החילונים בכלל, מגלים סובלנות רבה. "החבר'ה האלה מחפשים נקודות של אמת", הוא אומר, "ומאוד מקבלים אותי. אין היום מישהו שלא מחפש, אבל אצלם זה בצמא. יש המון חיפוש אצל חבר'ה לא דתיים שאני בקשר אתם. כותבים המון על נושאים יהודיים, אך קשה להם לקחת את זה לפרקטיקה, לפחות לא באופן מלא כמו שאני לקחתי, כי ככה הם גדלו וזו מחויבות".

 

ואיך אתה פועל בסצנה המאוד לא יהודית הזו?

 

"הסגנון כשלעצמו הוא פשוט כלי. עם פטיש אפשר לבנות או להרוס. תלוי איך משתמשי בו. היהדות יכולה להשתמש בכלי המוזיקלי הזה כדי לפרסם תורה. אחד הדברים שאני הכי מתחבר אליהם במוזיקה הזו, זו הישירות שלה. הכל נאמר בגלוי, לפנים. לכן זה גם כלי מצוין כל כך להפיץ בעזרתו יהדות".

 

מרגע שחזר בתשובה, כהן חי את השילוב הלא מובן מאליו בין חרדיות אמיתית, לעולם החילוני שהוא מסרב להתנתק ממנו. ההורים שנרתעו בחריפות מן המהלך בראשיתו, התקרבו וכבר שומרים שבת וכשרות. האח הגדול חזר אף הוא בתשובה.

 

"אני חלק מבית חב"ד בתל אביב - בית חדש למדרש", הוא אומר. "כאן אני מקבל המון תמיכה במה שאני עושה. מעודדים אותי לנצל את הכישרון. כל דבר בעולם נברא לכבוד הקב"ה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוהד כהן. מאיים על אחמדינג'אד
מומלצים