שתף קטע נבחר

יש לך גרוטאה? המדינה תשלם 3,000 שקל עבורה

ועדת הכספים אישרה היום את חידוש תכנית הגריטה, במסגרתה רוכשת המדינה מכוניות בנות 20 ויותר ומורידה אותן לצמיתות מהכביש. להערכת המשרד להגנת הסביבה: כ-30 אלף מכוניות כאלה עדיין נוסעות

זה רשמי: המדינה מחדשת את התוכנית לרכישה וגריטה של מכוניות ישנות. כפי שפורסם אתמול ב-ynet, ועדת הכספים אישרה הבוקר (ה') את חידוש "תוכנית הגריטה" הממשלתית, שבמסגרתה מוענק סכום של 3,000 שקל לבעלי מכוניות בנות 20 שנה או יותר, בתמורה למסירתן למגרשים ייעודיים. התוכנית הופסקה לפני כחצי שנה, אך עם העברת תקציב של 10 מיליון שקל, תתאפשר הפעלתה מחדש.

 

תוכנית הגריטה: תורמת גם לאיכות הסביבה, וגם לבטיחות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תוכנית הגריטה: תורמת גם לאיכות הסביבה, וגם לבטיחות(צילום: AFP)

 

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר לאחר שאושרה העברת התקציב המיוחד כי "הנושא הזה מאוד חשוב. עידוד אנשים להביא לגריטת רכבים ישנים תורם גם לאיכות הסביבה וגם לבטיחות ושמירה על חיי אדם. במבט כולל מדובר גם בחסכון כלכלי גדול למדינה". נציגי הממשלה שנכחו בדיון אמרו כי התקציב יספיק לגריטת כ-3,000 כלי רכב, שיתווספו לכ-6,000 שנגרטו בתחילת השנה.

 

30 אלף בני 20 שנה

במשרד להגנת הסביבה העריכו היום כי בכבישי ישראל נעים כ-30 אלף כלי רכב בני 20 שנה או יותר, שיכולים להשתתף בתוכנית הגריטה. התקציב שאושר לחידוש התוכנית ב-2012, צפוי להספיק לגריטת כ-10% מהם - כ-3,000 כלי רכב בלבד. סכום נוסף שיועבר ב-2013, בסך של 18 מיליון שקל, אמור לאפשר גריטה של כ-6,000 כלי רכב נוספים.

 

בדיון שנערך בוועדת הכספים, ציין נציג המשרד להגנת הסביבה כי "חייבים ליצור רצף של שנה שלמה, ולא להפסיק את יישום התכנית באמצע - כפי שקרה במהלך 2012, שבה נאלצנו לעצור את התכנית לאחר חודשיים וחצי". ראוי להזכיר כי גם ב-2011 הופסקה התוכנית, לאחר מיצוי התקציב שהועבר ליישומה.

 

לעניין הפסקת התוכנית פעם אחר פעם, התייחסה היום בכירה באגף הרישוי, שהודתה במהלך הדיון בוועדת הכספים כי "לא יתכן שאנחנו יוצאים עם פרסומים על פרויקט הגריטה, ואחרי חודש פתאום עוצרים אותו. הדבר יוצר בלבול בקרב אזרחים, ואפילו נחשפנו לתביעות מצד אזרחים שביקשו ליהנות מהמהלך".

 

פחות בטוחים, יותר מזהמים

מאחורי התמיכה הגורפת לה זוכה תוכנית הגריטה, עומד הסבר פשוט: כלי רכב בני ישנים פולטים זיהום רב, ואינם מצוידים במערכות בטיחות שיכולות למנוע תאונות או לצמצם את נזקיהן. התוצאה פשוטה: הורדת כלי רכב שכאלה מהכביש מצמצמת את זיהום האוויר, ומשפרת את הבטיחות.

 

טיעון נוסף שאינו זוכה לפרסום רב, נוגע לכך שיש מי שסבורים כי התוכנית גם מגדילה את הכנסות המדינה ממסים. "כמעט על כל רכב ישן שיורד מהכביש נכנס רכב חדש", מסביר בכיר במשרד ממשלתי. "אין ספק שגם מבחינת הכנסות המדינה למסים יש לזה תועלת לתקציב המדינה".

 

ראוי להזכיר כי בדו"ח שהוכן עבור המשרד להגנת הסביבה בעשור הקודם, הוערך כי כ-70% מבעלי המכוניות הישנות שישתתפו בתוכנית, ירכשו מכונית חדשה יותר - אך עדיין משומשת. אולם, מחברי הדו"ח העריכו כי כמעט כל רכישה של מכונית משומשמת "תתגלגל" בסופו של דבר לרכישת מכונית חדשה, ולכן יגדל היקף הרכישות של מכוניות חדשות. כתוצאה מכך, צפה הדו"ח כי הכנסות המדינה ממסים יצמחו בכ-250 מיליון עד 460 מיליון שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ משה גפני: "חסכון כלכלי גדול למדינה"
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים