שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סריקת מוח מגלה: למה אסור לוותר על ארוחת בוקר
    מסתפקים בקפה בבוקר? מחקר בריטי חדש מצא כי מחיר הוויתור על ארוחת הבוקר גבוה ביותר. על פי המחקר, שביצע בנבדקים סריקות MRI, המוח אצל מי שדילגו על הארוחה משתוקק יותר למזון - וגורם לצריכה גבוהה ב-20% של קלוריות במהלך היום
    לא מעט ישראלים מדלגים על הארוחה החשובה ביותר של היום, ארוחת הבוקר, ומסתפקים בכוס קפה, אותה הם שותים בדרך לעבודה. אבל מחקר חדש, שערך סריקות מוחיות בקרב המשתתפים, גילה שהדבר גורר עלייה במשקל. המחקר שנערך בבאימפריאל קולג' שבלונדון, הוצג בכנס Neuroscience 2012.

     

    עוד על חשיבות ארוחת הבוקר:

    6 דיאטנים ממליצים: ארוחת הבוקר הכי בריאה

    הדרך להוריד יותר במשקל - ארוחת בוקר עשירה

    אחת ולתמיד: מה צריך לאכול בארוחת בוקר

     

    במחקר קיבלו 21 המשתתפים, כולם במשקל תקין, תמונות של מוצרי מזון בזמן שהיו תחת סורק תהודה מגנטי (MRI), בדיקה שאינה מסוכנת ואינה פולטת קרינה. בימים שלאחר מכן עברו המשתתפים שוב סריקה מוחית, הפעם לאחר שלא אכלו ארוחת בוקר, ושוב צפו בתמונות של המזונות. בפעם אחרת קיבלו הנבדקים ארוחת בוקר בת 730 קלוריות כשעה וחצי לפני הסריקה הנוספת, בה שוב צפו בתמונות.

      

    החוקרים מצאו כי הסריקות המוחיות שבוצעו ללא ארוחת בוקר שקדמה להן הראו כי המוח שינה את תגובותיו למראה תמונות מזונות. על פי ה-MRI האיזור האחראי על תאווה לאוכל, הקורטקס הקדמי-אורביטלי, הפך פעיל יותר על קיבה ריקה, ואילו לאחר הארוחה הוא הפך לשקט יותר.

     

    במחקר נמצא גם כי כאשר הציעו למשתתפים ארוחת צהריים בסוף כל יום מחקר, אלה שאכלו בבוקר אכלו כמות מופחתת בחמישית, בהשוואה לאלה שדילגו על ארוחת הבוקר. "מצאנו עדות לכך שצום הופך את האנשים לרעבים יותר גם בהמשך היום", ציינו החוקרים. "הוא משפיע על המוח, שהופך משתוקק יותר למזון, וגורם לאדם לרצות לצרוך יותר קלוריות".

     

    "כבר כשמסתכלים על המילה ארוחת בוקר באנגלית, breakfast, רואים שמשמעותה הפסקת הצום", מסבירה הדיאטנית הקלינית מאירה גלודמן, "זאת משום שבלילה צמים, ואת הצום הזה חשוב לשבור. במהלך הלילה הגוף מקבל את האנרגיה שלו דרך מאגרי הגליקוגן המצומצמים וכשקמים, המאגרים מדלדלים והמוח עובד לכאורה 'על ריק' אם לא אוכלים".

     

    לדברי גולדמן, מחקרים בעבר כבר גילו כי אלה שדילגו על ארוחת הבוקר השיגו ציונים נמוכים יותר בלימודים,
    תפוקה נמוכה יותר בעבודה וגם בחיי החברה והמשפחה.

      

    דילוג על ארוחת הבוקר עלול לגרום לאכילת יתר בהמשך היום גם בשל ההיבט הפסיכולוגי. "אנשים אומרים "אוקיי, דילגתי על ארוחת הבוקר, חסכתי איקס קלוריות, ועכשיו מגיע לי", ואז הם מגיעים לארוחת הצהריים רעבים הרבה יותר, לאחר צום של 12 שעות או יותר, ומן הסתם מאבדים שליטה, ומשמינים", מסבירה גולדמן.

     

    ואיזה סוג של ארוחת בוקר כדאי לאכול? לדברי גולדמן "ארוחת הבוקר לא חייבת להיות ארוחת בוקר 'ישראלית,' שמתחילה בשמונה בבוקר ומסתיימת בעשר. זו צריכה להיות ארוחה קטנה ובסיסית, המשלבת חלבונים, פחמימות וירק, איתה פותחים את הבוקר ונותנים לגוף את מה שהוא זקוק לו לאחר צום הלילה. לאחר כשעתיים-שלוש צריך לשלב ארוחת ביניים כמו יוגורט או פרי, ואז אפשר להגיע לארוחת הצהריים בצורה מאוזנת וסבירה".

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ארוחת בוקר. אל תסתפקו בקפה
    צילום: shutterstock
    מומלצים