שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: shutterstock
    מעכבת הזדקנות: למה שעועית אזוקי טובה עבורכם
    פפסי פיתחה משקה בטעמה, היפנים והסינים מעריצים אותה וזה עוד לפני שאמרנו מילה על היתרונות הבריאותיים שלה: מעכבת הזדקנות, מאזנת את רמות הכולסטרול ורמות הסוכר בדם. מי את, הקטנייה הכי אדומה בסביבה? כתבה רביעית בסדרה

    הפעם, מסענו בעקבות הקטניות הטובות ביותר ייקח אותנו ליפן הרחוקה. בה מזה כ-4000 שנים הולכים שבי אחר קטניה קטנה ואדמונית - שעועית האזוקי. השעועית מככבת במגוון קינוחים יפניים, ואהודה עד כדי כך שבשנת 2009 חברת פפסי השיקה משקה בטעם אזוקי כמחווה ליפנים הנלהבים.

     

    גם בסין קנתה לעצמה האזוקי מעריצים. הרפואה הסינית המסורתית מייחסת לה סגולות של עיכוב תהליכי הזדקנות, ורבים מאמינים כי היא מביאה מזל טוב, ולכן צבעה הארגמני מקשט תבשילים בארוחות ראש השנה בסין.

     

    הכתבות הקודמות בסדרה "הקטניות הטובות":

    עשירה בחלבון ומחזקת עצם: שעועית לבנה לבריאות

    מאזנות את הסוכר בדם. למה בריא לאכול עדשים

    מרזה ומלא סידן: למה חומוס בריא לכם

     

    טבלת ערכים תזונתיים:  


    שעועית אזוקי

    שעועית אזוקי
      כמות בכוס שעועית אזוקי מבושלת (230 גר') אחוז מהכמות

     היומית המומלצת

     
    שומן (גרם) 0.2    
    פחמימות (גרם) 57    
    חלבון (גרם) 17 35%  
    סיבים (גרם) 16.5 67%  
    סידן (גרם) 64.5

    6%

    (מתוך 1000 מ"ג)

     
    ברזל (גרם) 4.6

    26%

     מהצריכה לנשים. 58% מהצריכה לגברים

     
    אבץ (גרם) 4 27%  
    נחושת (מ"ג) 0.7 34%  
    מנגן (מ"ג) 1.3 66%  
    מגנזיום (מ"ג) 120 30%  
    אשלגן מ"ג) 1224 35%  
    חומצה פולית (מק"ג) 278 70%  
    ויטמין B1 (מ"ג) 0.3 18%  

     

    דלה בשומן ומאזנת את רמות הכולסטרול

    ארגוני בריאות מובילים כמו ארגון הלב והסוכרת האמריקאים ממליצים לגוון את מקורות החלבון שלנו ולצרוך יותר קטניות - בין היתר, בשל כמות הסיבים הגבוהה וכמות השומן הנמוכה שבהן.

     

    האזוקי היא קטנייה דלה במיוחד בשומן, ועיקרו הוא שומן בלתי רווי המועדף לבריאות הלב וכלי הדם. כמו כן, מצטיינת קטניית האזוקי בתכולת סיבים גבוהה להפליא, שתורמים גם הם לאיזון רמות הכולסטרול, ממתנים את העלייה ברמות הסוכר בדם לאחר ארוחה, משרים תחושת שובע ומסייעים לפעילות מעיים תקינה.

     

    לאזוקי יש אינדקס גליקמי נמוך מאוד, והיא נמצאה במספר מחקרים כקטנייה המטיבה במיוחד במצבי סוכרת. בנוסף, קטניית האזוקי עשירה במינרלים אשלגן ומגנזיום. למינרלים אלו נודעת חשיבות לאיזון לחץ הדם ובריאות העצם.

     

    מעכבת את ההזדקנות

    הפוליפנולים, המקנים לאזוקי את צבעה העז, בשילוב עם כמויות נכבדות של אבץ, מנגן ונחושת הופכים אותה למזון נוגד חמצון מהמעלה הראשונה. חמצון הוא תהליך טבעי המתרחש בגופנו, אך כאשר הוא מתרחש ביתר הוא מהווה גורם משמעותי בהתפתחות מחלות כגון: טרשת עורקים, סוכרת וסרטן.

     

    יש הסבורים שאף תהליך ההזדקנות מתרחש עקב ריבוי תהליכי חמצון בגוף וירידה ביכולת של הגוף לתקן את נזקי החמצון שהולכים ומצטברים עם הגיל. צריכה גבוהה של נוגדי חמצון חשובה אפוא לנטרול נזקי החמצון.

     

     חשוב לדעת, כי השריה מומלצת לכל הקטניות וגם את האזוקי מומלץ להשרות לפחות לילה, ובישולה אורך כשעה.

     

    כיצד לשלב את שעועית האזוקי בתפריט היומי?

    • השתמשו כה כבסיס: נהדרת כבסיס להמבורגרים וקציצות על טהרת הצומח.

     

    • שלבו בממרחים: לטחון לממרחים, כולל מתוקים לפי מיטב המסורת היפנית.

     

    • טובה לתבשילי ירקות: כדאי לשלב עם ירקות לתבשיל צבעוני ומזין.

     

    • יכולה להיות תחליף: החליפו איתה את העדשים למג'דרה מפתיעה.

     

    • העשירו בה סלטים.

     

    הכותבת היא דיאטנית קלינית מעמותת 'עתיד' – עמותת התזונאים והדיאטנים בישראל




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שעועית אזוקי. פפסי השיקה משקה בטעם שלה
    צילום: Index Open
    שלום דוקטור
    מומלצים