שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכי מטוקבקות
      שנת מס חדשה: השינויים הצפויים ב-2013
      בעוד פחות משבועיים, בתחילת 2013, יכנסו לתוקפם מספר שינויים בתחום המס בישראל. הכירו שלושה שינויים שישפיעו על שלושה מגזרים - העשירים, העניים ואלה שמעלימים

      שנת 2013 בפתח. אומנם, תקציב מדינה לשנה זו אין, אך אין זה אומר שהציבור בישראל לא צפוי לחוש בשינויים שיחולו כבר מתחילת השנה האזרחית החדשה, בעקבות שינויים בדיני המס.

       

       

      הציבור עומד להכיר בתחילת השנה מס חדש שבא לעולם, הנקרא "מס יסף". המס נולד בוועדת טרכטנברג המפורסמת שבאה כתגובה למחאה החברתית ושהמליצה מצד אחד לעצור את המשך מתווה ירידת המסים שהיה אמור להתבצע עבור שכירים ועצמאיים ובמיוחד לחברות, ומצד שני לגבות יותר מיסים מבעלי ההכנסות הגבוהות.

       

      בעקבות זאת, תוקנה פקודת מס הכנסה ונקבע כי שכיר או עצמאי, המשתכר הכנסה העולה על 800 אלף שקל בשנה, ישלם מס נוסף בשיעור של 2%. לדוגמא, בעל הכנסה שנתית בגובה מיליון שקל ישלם מעתה 50% מס במקום 48% מס על 200 אלף השקלים שמעל ה-800 אלף שקל אותם הרוויח. המשמעות היא שאותו בכיר ישלם מס בסכום של 4,000 שקל יותר מאשר בשנה הנוכחית.

       

      עדכון מדרגות המס: לבעלי השכר הנמוך והבינוני

      שינוי נוסף שיחול מתחילת השנה, עוסק בשינוי מדרגות המס ונועד להיטיב עם בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית. עד כה, ב-1 בינואר של כל שנת מס הותאמו מדרגות המס שעל פיהן מחושב המס, בהתאם לעליית המדד השנתית.

       

      החל מינואר הקרוב יתואמו עם עליית המדד רק שלוש מדרגות המס התחתונות, המתייחסות למשתכרים עד 20 אלף שקל בחודש, ואילו בעלי המשכורות הגבוהות המשלמים מס בהתאם למדרגות המס העליונות, לא יזכו להטבה וההצמדה תוקפא. כך שההטבה הנובעת מעדכון המדרגות תנתן רק לבעלי השכר הנמוך והבינוני.

       

      הטיפול בהעלמות המס

      הנושא השלישי לא קשור בטרכטנברג אלא בחור התקציבי הגדול שנוצר בשנת 2012.

       

      אחד הפתרונות שהועלו כדיי למלא את החור התקציבי נמצא בחוק ל"העמקת גביית המיסים והגברת האכיפה". חוק זה בא להגדיל את הכנסות המדינה באמצעות נסיון לצמצם את הפער הקיים בין הפעילות הכלכלית המדווחת, משמע כמה מסים באמת נגבים בפועל, לעומת הפעילות הכלכלית המתקיימת בפועל, המתאפיינת בהעלמות מסים ובאי גבייה. משמע, רשות המסים תפעל מצד אחד להגברת האכיפה והגביה של מסים מהציבור ומצד שני לצמצום היקף העלמות המסים תוך כדי מתן כלי גביה ואכיפה חדשים ואנשי רשות המיסים.

       

      לדוגמה, רשות המסים מתקשה להתמודד עם אדם המקים חברה ומנהל בה פעילות כלשהיא וצובר בה חובות לרשויות המס, מפסיק את פעילותה בדרך זו או אחרת ולאחר מכן פותח חברה חדשה עם פעילות זהה.

       

      בכך הוא גורם להתחמקות תשלום החובות של החברה הישנה ומנצל עקרון ההפרדה בין החברה ובעלי מניותיה. במסגרת החוק החדש מוצע כי יקבע שאם הועברה הפעילות של חברה אחת אל חברה אחרת שיש בה, במישרין או בעקיפין, אותם בעלי שליטה או קרוביהם, ופקיד השומה סבור כי אחת ממטרותיה העיקריות של ההעברה היא הימנעות מתשלום מס, יכול פקיד השומה לחייב את החברה החדשה במס של החברה הקודמת.

       

      רו"ח קובי זליכה שותף במשרד רואי החשבון ליאון אורליצקי ושות'

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      מומלצים