שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    בדיאטה? 6 מכשירים שמסייעים להוריד במשקל

    המתחילים בדיאטה, מקבלים תפריט שאמור לסייע להם לרזות, אולם כמות הקלוריות הנקבעת עבורם מחושבת ע"פ נוסחה כללית, מבלי להתחשב בפרמטרים ספציפיים. 6 טכנולוגיות חדישות מאפשרות לעקוב אחר התהליך כדי להגיע לתוצאות אופטימליות

    האם השמנה היא תוצאה של הרגלי אכילה בעייתיים? למרות המאמצים של ארגוני הבריאות לשפר את דפוסי ההתנהגות של האוכלוסייה בנוגע לאורח חיים בריא, שכיחות ההשמנה בעולם עלתה לממדי מגיפה.

     

    קיראו עוד על דיאטה ותזונה נכונה

     

    מגפת ההשמנה נקשרת בעיקר להשפעתה על תחלואה ותוחלת חיים, אולם יש לזכור כי המעוניינים לרדת במשקל מגיעים לתזונאים גם מסיבות אסתטיות, ולאו דווקא בריאותיות גרידא.

     

    סדר הפעולות הוא לרוב זהה: קובעים מספר פגישות אצל תזונאי, מודדים גובה והיקפים ואז נשקלים. על פי נתונים כלליים אלה בונים אנשי המקצוע תפריט ומתחילים במשטר תזונה. במסגרת זו, תיקבע כמות הקלוריות היומית אותה יש לצרוך על מנת לרדת במשקל.

     

     

    ירידה במשקל מתחילה במשטר דיאטטי על פי תפריט קבוע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ירידה במשקל מתחילה במשטר דיאטטי על פי תפריט קבוע(צילום: shutterstock)

    איך מודדים את קצב חילוף החומרים?

    ההחלטה על כמות הקלוריות עליה יתבסס התפריט נשענת על נוסחה המעריכה את חילוף החומרים RMR (הוצאת אנרגיה במנוחה ב- 24 שעות) של האדם כתלות במשקלו, גילו ועוד.

     

    הערכת חילוף חומרים על פי נוסחאות אינה מדויקת היות שמדד זה אינו לוקח בחשבון את קצב חילוף החומרים האמיתי והמדויק של המבקש לרדת במשקל. זהו היבט קריטי להצלחת הדיאטה. קצב חילוף החומרים עלול להשתנות במהלך החיים.

     

    לעתים קצב חילוף החומרים נמוך מסיבות כמו גיל, ריבוי דיאטות במהלך השנים, היעדר מסת שרירים מספקת או בשל תורשה. חילוף חומרים נמוך לא מאפשר למי שניחן בו - בפרט נשים רזות - לרדת באופן משמעותי במשקל. הקילוגרמים המעטים שעומדים בינם לבין הגזרה הנכספת נותרים במקומות המועדים – הבטן, האחוריים והאגן.

     

    מנגד, קצב חילוף חומרים גבוה מהממוצע, עלול לגרום לשומר על הדיאטה לחוש באופן קבוע תחושת רעב מציקה, העלולה לגרום לאכילת יתר.

     

    הטכנולוגיות שיכולות לנבא ירידה במשקל

    החדשות הטובות הן שכיום, בזכות טכנולוגיות חדישות, נוכל לקבל את הנתונים לפני ובמהלך הדיאטה. שילוב של תזונה, בדיקות רפואיות וכפעילות גופנית, מתחברים יחד לפאזל המביא לירידה במשקל באופן האופטימלי.

     

    טכנולוגיות אלו מסייעות לעקוב אחר הירידה במשקל ולאבחן את טיבה. הן מוודאות שאכן רובה של הירידה במשקל מגיעה מרקמות השומן ולא מרקמת השריר, מיקומה של הירידה וכתוצאה מכך מהו סוג האימון הגופני אותו יש לבצע על מנת להגיע לתוצאות אופטימאליות.

     

    6 מכשירים הנמצאים בקדמת הטכנולוגיה למשטר תזונה מדויק:

     

    1. RMR

    מערכת מטבולית: המערכת בודקת בצורה המדויקת ביותר את קצב חילוף החומרים. כלומר, כמה קלוריות אנו שורפים במנוחה על פני זמן נתון. (קיימות מספר מערכות לבדיקה כזו. ההבדל ביניהן היא אורכה של הבדיקה ורמת הדיוק של המכשור).

     

    הבדיקה: נעשית בבוקר שאחרי צום ובהיעדר פעילות גופנית במשך 24 שעות לפניה ונמשכת כחצי שעה. במהלך הבדיקה הנבדק עוטה על פיו ואפו מסיכה, ומצוי במנוחה מלאה.

     

    שימוש לדיאטה: בתום הבדיקה אנו מקבלים את הכמות המדויקת של הקלוריות אותה צורך הנבדק ביום במצב מנוחה. הממוצע הוא כ- 1200-1400 לנשים, ו-1800-2300 לגברים.

     

    כשהנבדק נמצא מעל לממוצע או למרבה הצער מתחת לממוצע באופן משמעותי, ייאלץ להיצמד לתפריט שונה – הדוק פחות או הדוק יותר. בנוסף, קיים גם אלמנט פסיכולוגי חשוב - אדם עם מטבוליזם נמוך צפוי לחוות ירידה איטית למדי במשקל. הידיעה שהשינוי איטי ושדרושה סבלנות מקלה במקרים רבים על ההתמדה של הנבדקים, שבמקרים אחרים מתייאשים.

     

     

    2. DEXA – דקסה (Dual-energy X-ray absorptiometry)

    מכשיר סריקה המבוסס על קרני רנטגן הבודקים את עובי וצפיפות המרכיבים הכימיים של הרקמות. מכשיר זה נחשב למתקדם בעולם לבדיקת הרכב גוף.

     

    בשנים האחרונות השיטה מקבלת הכרה כטיפול המומלץ ביותר (gold standard) לכלל השיטות הבודקות את הרכב הגוף, עקב היותו בטוח לשימוש, ידידותי לשימוש, ואינו דורש היענות מיוחדת מצד הנבדק.

     

    המכשיר נותן מענה מדויק על כמות השרירים והשומן בזרועות, רגליים, בית חזה, בטן ואגן ירכיים ובעזרתו ניתן לקבוע מטרות יעד ולעקוב אחרי איכות האימונים ואיכות הירידה במשקל. שימוש במכשיר זה באופן שגרתי יסייע לקביעת כמות שומן שיש להפחית, ולקביעת איכות האימונים.

     

    הבדיקה: המכשיר סורק את הגוף ונותן באופן מדויק מדדים של כמות השומן, השריר והעצם בגוף בחלקיו השונים. אורך הבדיקה כ- 10-15 דק'.

     

    שימוש לדיאטה: בתוצאות ניתן לראות את פיזור השומן ובכך לעקוב בהצלחה רבה יותר אחר מטרות היעד, ולהעניק משוב איכותי לדיאטה ולאימונים וליעילותם. זהו מדד שמשמש הן מאמנים והן מתאמנים ומאפשר לשפר את האימונים על פי התוצאות.

     

     

    3. "הביצה"- Bod Pod

    מדידת משקל סגולי - מכשיר שכינויו נובע מצורתו שמזכירה ביצה. לאור העובדה כי משקלם הסגולי של העצמות השומן והשרירים ידוע, פותחה נוסחה המוצאת את משקלו הסגולי של האדם ומכאן את אחוז השומן.

     

    המכשיר הומצא בשלהי שנות התשעים ונחשב מתקדם, מדויק, אך פחות ספציפי ממכשיר הדקסה.

     

    הבדיקה: ישיבה במשך מספר דקות בתוך "הביצה" מעבירה את הנתונים של משקל סגולי ואחוזי שומן.

     

    שימוש לדיאטה: מציאת משקל סגולי, וכמות אחוזים שומן בגוף.

     

     

    4. מדידת המוליכות החשמלית  BIOELECTRICAL IMPEDANCE

    הערכת הרכב הגוף באמצעות המוליכות החשמלית של רקמות הגוף היא שיטה מהירה, לא יקרה ולא פולשנית. בשיטה זו מועבר זרם חשמלי במתח נמוך דרך גוף הנבדק וההתנגדות החשמלית של הגוף נמדדת.

     

    שיטה זו מתבססת על תכולת המים בגוף המייצגת את מסת הגוף הרזה, מתוך הנחה כי תכולת המים במסת הגוף נטולת השומן עומדת על כ- 73%. הבעיה בבדיקה זו היא טעות המדידה.

     

    הבדיקה: עמידה ברגליים חשופות על משטח מתכת מספר דקות.

     

    שימוש לדיאטה: טעות המדידה עלולה לנבוע מגורמים סביבתיים שונים: לרוב מדובר בתכולת המים בגוף אשר מושפעת מאכילה, שתייה (דרגת התייבשות), קפאין, הזעה, מצב שלפוחית השתן וכדומה.

      

    5. אפליקציות כושר תזונה ודיאטה

    שימוש באפליקציות האלה בסמארטפון היא אופציה זולה ונוחה לאימון ביתי צמוד.

     

    חלק מהאפליקציות מתזכרות מועדי אימונים, אחרות מודדות כמות משוערת של שריפת קלוריות ביום. וישנן אפליקציות המדגימות תרגילים, מודדות מרחקי ריצה, דיווש ועוד.

     

    6. מד צעדים

    מד צעדים הוא אחד מהמכשירים הפשוטים והנוחים לתפעול לאדם המעוניין לרדת במשקל או לשפר את כושרו הגופני. בעזרתו ניתן להגביר את רמת הפעילות וההליכה.

     

    הגברת רמת הפעילות תגרום להוצאה אנרגטית נוספת ובשילוב עם תכנית תזונה מתאימה אתם יכולים לנצח במלחמת הקלוריות העודפות.

     

    שימוש לדיאטה: פחות משפיע על נושא התזונה אך כן מדרבן את האנשים לבצע פעילות גופנית ולעמוד במכסת צעדים של 10,000 ביום השווים לכ-6 ק"מ ביום.

     
    יאיר להב הוא דיאטן קליני איש חינוך גופני ,המרכז הבינתחומי לתזונה ופעילות רמת החייל, ראש תחום הכשרת מדריכי כושר במכון וינגייט

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דודו אזולאי
    מכשיר הדקסה. סריקה הבודקת את עובי וצפיפות של הרקמות
    צילום: דודו אזולאי
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים