שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

טויוטה אוריס HSD במבחן: שיא החיסכון בדלק?

הגרסה ההיברידית למשפחתית הקומפקטית של טויוטה, מבטיחה לשפר את כל מגרעות הגרסה הקודמת - בעיקר צפיפות ותא מטען מגוחך - ולהיות עדיין אחת המכוניות החסכוניות בעולם. נהגנו בה כמה מאות קילומטרים, והמסקנה ברורה

  • שנת השקה: 2012
  • קטגוריה: משפחתית קומפקטית / כלאיים
  • מתחרות עיקריות: יונדאי i30, פולקסווגן גולף, פורד פוקוס / הונדה אינסייט
  • מחיר התחלתי: 130 אלף שקל (1.6)
  • מחיר לרכב המבחן: 140 אלף שקל
  • לגלריית התמונות המלאה של טויוטה אוריס HSD

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

1. תא נוסעים ותפעול

תא הנוסעים של האוריס HSD החדשה שופר משמעותית ביחס לדור הקודם, בעיקר איכות החומרים וההרכבה. עם זאת, היא עדיין אינה מיישרת קו עם הטובות בקטגוריה. הנדסת האנוש מצוינת, עם מערכת מולטימדיה מקורית מהטובות בנמצא בתעשיית הרכב, וממשק משתמש נוח במיוחד לתפעול. המרווח בתא הנוסעים טוב למדי לארבעה מבוגרים. תא המטען גדל משמעותית לעומת הדור הקודם וזהה כעת לדגם הרגיל, אך הוא עדיין אינו מהגדולים בקבוצה.

 

שיפור מהותי להנדסת האנוש, איכות ההרכבה ואיכות החומרים (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
שיפור מהותי להנדסת האנוש, איכות ההרכבה ואיכות החומרים(צילום: רועי צוקרמן)

 

2. נוחות נסיעה ונהיגה

לאוריס כיול מתלים טוב בנסיעה עירונית, אך היא מעט נוקשה מהדגם הרגיל ונוטה יותר לקופצנות. גם במהירות גבוהה יותר, נותר כיול המתלים סביר, אך לא יותר מכך. נוחות הנסיעה, כפועל יוצא, אינה משתווה לטובות בקבוצה. למושבים אין תמיכה מספקת לגב, אין גם אפשרות כיוונון, והם אינם מספקים נוחות ראויה לנסיעות ארוכות.

 

דימום המנוע בגלישה, עצירה ותנועה חשמלית בחלק ממצבי הנהיגה, מפחית באופן משמעותי רעשי מנוע, והופך את ה-HSD לנעימה מאוד בנהיגה רגועה. מנגד, טויוטה עדיין לא הצליחה לפתור את בעיית בידוד רעשי הצמיגים, שנוכחים מדי בתא הנוסעים.

 

נוחות הנסיעה כמעט טובה, נוחות המושבים לא מרשימה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
נוחות הנסיעה כמעט טובה, נוחות המושבים לא מרשימה(צילום: רועי צוקרמן)

 

3. מנוע-תיבת הילוכים

טויוטה לא ביצעה שינויים דרמטיים ביחידת הכוח של האוריס, המגיעה כרגיל מהפריוס ומשלבת מנוע 1.8 ליטר (99 כ"ס) ומנוע חשמלי (82 כ"ס) - או 136 בחישוב כולל. הפחתה קלה במשקל ושיפור תגובות המנוע, מובילים לתחושת נמרצת יותר. המנוע החשמלי מניע את האוריס עצמאית עד למהירות של כ-50 קמ"ש במצב EV (ואף יותר בנהיגה רגילה במישור ובמורד), אך שימו לב - טווח נסיעה חשמלי-ריאלי במצב EV עומד על כקילומטר, לא יותר מכך.

 

זו עדיין אחת ממערכות הכלאיים הטובות בנמצא: דימום והנעת מנוע הבנזין כמעט ואינם מורגשים, המעבר בין בלימה רגרנטיבית (אוגרת אנרגיה) לבלימה "רגילה" אינו מורגש, ותצרוכת הדלק שנרשמה במסלול מבחן המדמה תנאי אמת (עירוניים-בינעירוניים) היתה מצוינת כצפוי: 21.7 ק"מ לליטר.

 

יש אמנם שיפור בבידוד רעשי המנוע, אך אופי התיבה הרציפה מכתיב בתנאים מסוימים סל"ד גבוה ונוכח מדי בהאצה. מנגד, שימוש מקובל ברכב כלאיים - נהיגה רגועה וחסכונית בעיקרה - יתגמל הן בתחנת הדלק והן מבחינת רמות רעש נמוכות.

 

מערכת הכלאיים היא מהטובות בנמצא, כולל תצרוכת דלק מרשימה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מערכת הכלאיים היא מהטובות בנמצא, כולל תצרוכת דלק מרשימה(צילום: רועי צוקרמן)

 

4. התנהגות ואבזור בטיחות

האוריס HSD מרגישה נוקשה מהדגם הרגיל, כנראה כדי להתמודד עם הבדל המשקל. ולמרות שהיכולת הדינמית אינה יוצאת נשכרת מכך, השיפור לעומת הדור הראשון מוחשי. אחיזת הכביש טובה בהרבה, וכך גם ההיגוי המדויק ומעורר הביטחון. השליטה בזוויות הגלגול טובה, וכך גם כושר הבלימה.

 

לאוריס HSD שבע כריות אוויר (השביעית מגינה על ברכי הנהג) - אבזור טוב ביחס לקטגוריה. במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP זכתה לציון חמישה כוכבים עם ניקוד גבוה.

 

היכולת הדינמית שופרה ביחס לדור הקודם (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
היכולת הדינמית שופרה ביחס לדור הקודם(צילום: רועי צוקרמן)

 

5. אבזור ומחיר

תמורת 140 אלף שקל - כ-3,000 יותר מהדור הקודם - תקבלו מערכת מולטימדיה עם מסך מגע ותצוגת כלאיים, חיבורי בלוטות' ו-USB, מצלמת נסיעה לאחור, שבע כריות אוויר, התנעה ללא מפתח, בקרת אקלים וחישוקי "15 קלים עם חיפויי פלסטיק. מדובר בשיפור ניכר לעומת הדור הקודם (שהיה דל במיוחד), אך האוריס נותרה עם יחס תמורה למחיר נמוך יחסית לטובות בקטגוריה.

 

התמורה למחיר שופרה, אך עדיין אינה הטובה בקטגוריה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
התמורה למחיר שופרה, אך עדיין אינה הטובה בקטגוריה(צילום: רועי צוקרמן)

 

ציון כולל וסיכום

+ תצרוכת דלק, שקטה, הנדסת אנוש

- יקרה מדי, נוחות

 

ולבסוף: טויוטה אוריס הייבריד מציגה שיפור מוחשי בדיוק בנקודות בהן נכשלה הקודמת - איכות תא הנוסעים, נפח תא מטען ויכולת דינמית. מנגד, היא עדיין לא סוגרת את הפער מהטובות בקבוצה בכל הנוגע לאבזור ונוחות נסיעה.

 

אבל נקודת החוזק המשמעותית באמת היא כמובן תצרוכת הדלק, שהגיעה כמעט ל-22 ק"מ לליטר בצריכת-אמת משוקללת לאורך מאות קילומטרים מכל סוג. לכן היא לא רק עדיפה לטעמנו על הגרסה הרגילה (הזולה ב-10,000 שקל ופחות מאובזרת), אלא הופכת למכונית הכלאיים הטובה והמשתלמת ביותר, שכן היא זולה משמעותית מהמתחרה הקרובה ביותר מבחינת חסכון - טויוטה פריוס.

 

כך שאם אתם מחפשים היברידית, לכו על האוריס הזו. אם אתם נוהגים מעט ומסתפקים בתצרוכת דלק "רגילה" בלבד, יש משפחתיות טובות ממנה משמעותית.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)
טויוטה אוריס HSD
טויוטה אוריס HSD
מנוע בנזין 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,798 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 99 כ"ס ב-5,200 סל"ד
מומנט מרבי 14.5 קג"מ ב-2,800 סל"ד
מנוע חשמל מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH)
(הספק / מומנט) 82 כ"ס / 21.1 קג"מ (55 בסל"ד נמוך)
הספק משולב 136 כ"ס
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית רציפה
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 427.5 ס"מ
רוחב 176 ס"מ
גובה 146 ס"מ
בסיס גלגלים 260 ס"מ
משקל 1,370 ק"ג
נפח תא מטען 360 ליטר
100-0 קמ"ש 10.9 שניות
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 26.3 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 21.7 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 87 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 2 (כולל מיסוי מופחת לכלאיים)
מחיר 140,000 שקל
כריות אוויר שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה אוריס HSD
צילום: רועי צוקרמן
תא המטען גדל משמעותית לעומת הדור הקודם
צילום: רועי צוקרמן
מרווח טוב לארבעה מבוגרים
צילום: רועי צוקרמן
מערכת הכלאיים מצוינת
צילום: רועי צוקרמן
שיפור משמעותי לאיכות ונוחות התפעול
צילום: רועי צוקרמן
עדיין בנזין וחשמל עם 136 כ"ס
צילום: רועי צוקרמן
יותר אבזור, אך המחיר נותר גבוה
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים