שתף קטע נבחר

החקלאים נגד מבצעי פירות וירקות ב-99 אג'

"מבצעי פירות וירקות בשקל או ב-9 אג' לק"ג מחסלים את החקלאים", כך טוענים מגדלי פירות וירקות שיוצאים נגד המבצעים הנקודתיים ברשתות, שמורידים לרצפה את ערך התוצרת. חקלאי: "אלה מחירי היצף. זה כמו הרצת מניות. בירק אחד הרשתות מרוויחות 200% ובירק אחר הן שוחטות"

מבצע של קילו פרי באגורות בודדות? מישהו משלם על זה את המחיר. החקלאים טוענים שברשתות מתקיים כיום מצב אבסורדי: בפירות ובירקות, פערי המחירים הם של עשרות ומאות אחוזים ואילו בעת מבצע, הם נמכרים במחירי הפסד מה שעלול למוטט חקלאים, במיוחד לאור התחזקות המבצעים עד לרמה של אגורות בודדות לק"ג פרי או ירק.

 

 

לפי מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אילן אשל, רשתות השיווק "נוטלות לכיסן אחוזי רווח עצומים על הפירות כדי לממן מבצעים נקודתיים, באזורי תחרות קשים, אולם עבור החקלאים מבצע אגרסיבי פירושו סיום העונה באובדן פרנסה".

 

לדבריו, "בזמן תחרות מקומית וזמנית, הן מוכרות פרי בשקל לק"ג ובעצם מורידות את ערך המוצר, אך לא מפסידות עליו. הנפגע הוא החקלאי – אותו אחד ששתל את העצים, טיפל בהם במשך שנים והשקיע את כספו וזיעתו אל מול פגעי הטבע, המזיקים, המחלות והגנבים. עבורו הפרש קטן בתמורה שיקבל יכול להיות ההבדל שבין רווח שיפרנס את משפחתו לבין סיום העונה בהפסד".

  

ככה מוכרים כרוב במחירי הפסד ושום ברווח של 200%

כך לשם הדגמה, בבית"ר עלית, רמי לוי מכר בשבוע שעבר ירקות ב-39 אג' לק"ג – מחיר הפסד, שכן הוא קנה אותם ב-6-2 שקל לק"ג ומעלה. בכפר סבא, יינות ביתן ויש (של שופרסל) מכרו לפני כחודש ירקות ב-9 אג' – מחירי רצפה שהורידו את ערך הירקות לרצפה.

 

בשבוע שעבר, במתחם התחרות בקריית מלאכי, רמי לוי מכר עגבניות ב-2.29 שקלים לק"ג כשהוא קנה אותם במחיר שנע בין 2.60 שקלים ל-3 שקלים. כרוב שעולה 2.20 שקלים לק"ג, מחיר סיטונאי, נמכר ברמי לוי ובמחסני השוק בקריית מלאכי ב-1.99 שקלים לק"ג.

 

איפה מרווחי הרווח הגדולים? בשום למשל. את השום שנמכר לרשתות ב-16 שקלים לק"ג (מחיר סיטונאי), מוכרים במחסני השוק בקריית מלאכי ב-40-50 שקל לק"ג ואצל רמי לוי הוא נמכר ב-30 שקל לק"ג - רווח של כ-100%-200%. כרובית שנמכרה לרשתות בשוק הסיטונאי ב-2.80-2.50 שקלים לק"ג, נמכרה ברמי לוי ובמחסני השוק ב-6 שקלים לק"ג.

 

שום. רווח של כ-200% (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שום. רווח של כ-200%(צילום: shutterstock)
 

 

מגה ושופרסל שגם הן נוהגות לשחוט את מחירי הירקות והפירות בעת מבצע, מכרו בשבוע שעבר ק"ג עגבנייה באינטרנט ב-7,6 שקלים בעוד שמחירה הסיטונאי עמד על 3-2.69 שקלים. פלפל חריף שנמכר בשוק הסיטונאי לרשתות ב-3.30 שקלים לק"ג נמכר במגה באינטרנט ובשופרסל ישיר ב-7 ו-9 שקלים לק"ג.

 

שהשוק לא יהפוך לג'ונגל

לטענת אשל, "לחקלאים ולצרכנים צריך להיות אינטרס משותף של רמת מחירים סבירה ויציבה ככל שניתן שתספק רווח הוגן לכל אחד מהגורמים בשרשרת שמייצרת את הפרי ומביאה אותו מהמטע לשולחן בבית. אם המצב ימשך לא יהיה מנוס מהתערבות של הממשלה החדשה בחקיקה שתקבע מגבלות כדי שהמסחר החופשי לא יהפוך לג'ונגל.

 

"מי שחושב שהחקלאי יכול לספוג הכל – עליית מחירי מים, אסונות טבע, מחסור בעובדים ומיסוי עודף על העסקתם ובסופו של דבר לקבל פרוטות עבור הפרי יגלה שלא נשאר מי שיגדל את הפרי עבורו. לרוב החקלאים אין צמיגי שומן והם אינם יכולים לספוג הפסדים".

 

קמעונאי הסביר ל-ynet: "המחירים של פירות וירקות כוללים גם פחת ומחירי הובלה. אנחנו מורידים את מחירי פירות וירקות במקומות ובזמנים מסוימים כי זה מושך צרכנים לחנות. אני לא רוצה לצאת נגד החקלאים המטרה שלנו היא להקל על הצרכנים".

 

חקלאי: בחיים לא קנית קוקה קולה בשקל. למה?

רפי קורן, חקלאי בן 75 ממושב אביגדור שבשפלה, שמגדל אפרסקים, נקטרינות, פרי הדר, רימונים וירקות למיניהם, הסביר ל-ynet איך עובדת השיטה.

 

"המבצעים האלה אלה גימיקים, הם החליטו לא להרוויח על ירקות ופירות באופן זמני, אבל יש פה יצרנים שנפגעים. זה פשוט אסון. ברגע שבעל רשת קנה את הסחורה ב-3 שקלים לק"ג, ומוכר אותה בשקל, כל הסופרים הקטנים, הבסטות של השווקים, לא יכולים להתמודד עם זה. זה כמו הרצת מניות. בסחורות אחרות אסור למכור במחירי היצף, אבל משום מה - בתוצרת חקלאית אפשר למכור במחירים כאלה. זו הפקרות ואנשים קורסים מזה.

 

"מחסלים אותנו החקלאים. רשתות השיווק הורגות את השוק. זה לא מסחר הוגן. בקוקה קולה, באסם, בשטראוס - אסור לקמעונאי לגעת במחיר. בחיים לא קנית קוקה קולה בשקל. כי אין דבר כזה. מי שעוסק בחקלאות לא רוצה להתעשר, אבל בעלי הרשתות הם טייקונים".

 

קורן מסביר איך השיטה מכרסמת ברווחי החקלאים ופוגעת במינימרקטים ובמכולות. "לפני חודש עגבניות עלו 3 שקל לק"ג מחיר סיטונאי", הוא מספר. "רמי לוי מכר אז ק"ג עגבניות ב-17 אג' בקריית מלאכי. במכולת מכרו בכ-3 שקלים ובאשקלון מכרו ברשתות עגבניות ב-7 שקלים לק"ג. התוצאה היא שהשחקנים הקטנים מקריית מלאכי ומודיעין וכפ"ס ועפולה – אזורי תחרות אלימה מגיעים לשוק הסיטונאי בצריפין ומסרבים לקנות במחיר סיטונאי של 3 שקלים לק"ג. הם קנו פחות ונוצר עודף בשוק, עקב כך, והמחיר יורד ואז מוכרים סחורה בזול וכבר לא משתלם לגדל אותה אז חקלאים יגדלו פחות עגבניות.

 

"התחרות נעשתה אלימה. משהו קטסטסטרופה. זו לא תחרות בכלל אלה ניסיונות חיסול. לא אכפת להם, הם את הכסף שלהם מרוויחים במקום אחר. מצד אחד, מוכרים פירות וירקות בכמה אגורות לק"ג כדי לחסל את המתחרה. מצד שני, יש פירות וירקות אחרים שם הם מכפילים את המחיר. שום, שמייבאים מסין ב-16 שקל לק"ג, מוכרים ברביעיות ב-9.90 שקל - בעצם 50 שקל לק"ג. לימונים אני מוכר עכשיו את הכי יפים ב-3-2 שקלים לק"ג ובסופר אני רואה אותם ב-9-8 שקלים לקילו. יש לקמעונאי 35-30 אלף מוצר בסופר אז הוא משחק במוצרים אחרים".

 

בסוף לא ישתלם להיות חקלאי

לטענתו יש מוצרים שהשוק שלהם אבוד מראש משום שמלכתחילה הם נמכרים בפחות משקל לק"ג מה שמוריד את ערכם. "יש לי בית אריזה שם אני אורז תפוז ברשת שמוכרים ברשתות ב-1.99 שקלים לק"ג", הוא מספר. "זה פחות מהעלות שלי להביא אותו לסופר. כך, הקמעונאי לא נותן לתפוז לקבל את השוק שלו. אדם פרטי, בעל מינימרקט, שיקנה ממני תפוז ברשת לא יהיה מסוגל למכור אותו. הוא צריך למכור ב-2.5 שקלים כי הוא צריך להרוויח לחיות.

 

"אם אין מתחרה ליד הסניף, הקמעונאי מקפיץ את המחיר. אם יש מתחרה - הוא שוחט את המחיר. אבל אתה לוקח את הסחורות שלי ושוחט אותן וגם מפרסם בטלוויזיה שאתה מוכר ירקות ופירות בזול? זה לא הגון. זה מעליב זו השפלה.

 

"אז מה יהיה בסוף? הגדולים ישתלטו על הכל, יחסלו את הקטנים ואם לא יחסלו בדרך את החקלאות ויהרסו את הכל – הם גם יעלו מחירים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
שחיטת העגבניות. אחר-כך לא משתלם לגדל
קוקה קולה. לא יימכר בשקל, כדי לא להרוס את המותג
צילום: דנה קופל
מומלצים