שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    סובלים מקוליטיס? 10 עצות לחיים עם המחלה

    הקוליטיס היא אחת המחלות הפחות נעימות, המתבטאת בכאבי בטן, דלקות וכאבי פרקים, עייפות ובעיות במשקל. למרות זאת ניתן ללמוד לחיות איתה ואפילו ליהנות מהחיים. דיאטנית מסבירה איך לעשות זאת ביעילות ומבלי להחמיר את המצב

    בשנים האחרונות אנחנו עדים לגידול במספר הסובלים מבעיות גסטרו. אחת המחלות הפחות נעימות היא מחלת הקוליטיס - או בשמה המלא הקוליטיס הכיבית UC.  מדובר במחלה כרונית של מערכת העיכול  המאופיינת בהופעת דלקת של הרירית של הקולון, המעי הגס, עד לכדי הופעת כיבים מדממים בדופן המעי.

     

    קיראו עוד על מחלות מעי

     

    בין התופעות המלוות את המחלה ניתן למצוא שלשולים (עם / בלי דם), כאבי בטן עזים, דלקות וכאבי פרקים, דלקות עיניים ועור, עייפות, חולשה, תת תזונה וחוסר איזון של המשקל (יש שסובלים ממשקל עודף ויש שלא מצליחים לעלות מהמשקל הנמוך שלהם). מחלת הקוליטיס מאופינת בתקופות רגיעה (רמיסיה) ותקופות של התקף או התלקחות.

     

    הטיפול המומלץ: דיכוי המערכת החיסונית

    המחלה מוגדרת לרוב כמחלה אוטו אימונית בה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את עצמה ללא שום מחולל חיצוני (וירוס, חיידק או כל זיהום אחר שיכול לגרום להתגייסות של המערכת החיסונית). המחלה מאובחנת באמצעות בדיקות דם ובדיקות של המעי – קולונוסקופיה.

     

    הרפואה המודרנית מספקת מגוון של תרופות למחלה, מהקלות יותר ועד היותר "כבדות" המדכאות את המערכת החיסונית והמעכבות את התהליך הדלקתי.

     

    בבואנו לטפל במחלה, למעשה אנו מנסים להתמודד טוב יותר עם התסמינים שלה, להאריך את משך תקופת הרגיעה ולהקטין את התדירות ועוצמת ההתקפים.

     

    ניתן לאבחן את המחלה באמצעות בדיקת דם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ניתן לאבחן את המחלה באמצעות בדיקת דם(צילום: shutterstock)

     

    10 טיפים להתמודד עם המחלה

    1. הכרה בקיום המחלה: מדובר במחלה כרונית, שניתן לחיות איתה ללא סימפטומים במשך שנים. יחד עם זאת, הנטיה להתלקחויות קיימת תמיד. לכן מומלץ לא להקל ראש ולהשתדלו לחיות מתוך מודעות ומחוייבות למניעה. הכחשה והתעלמות יכולים להיות בעוכריכם.

     

    2. למדו לקרוא את הגוף: התנהגות המחלה מאוד אישית ומשתנה בין איש לרעהו, ואף אצל אותו אדם בתקופות שונות. על מנת לדעת מה הגורמים המזיקים עבור כל אחד, כדאי גם לנהל יומן אכילה ויציאות, בו תרשמו גם אירועים כמו שינה, מצבי רוח ולחץ מול הסימפטומים של המחלה.

     

    סיכוי טוב שלאחר 3-5 שבועות של רישום "בזמן אמת" תדעו הרבה יותר טוב מה מזיק לכם ומה עושה לכם טוב.

      

    3. תמיד להצטייד בנייר טואלט: ואולי אף מגבונים וכיסוי אסלה חד פעמי. בכל מקום בעולם ניתן למצוא שירותים. אין סיבה שתמנעו מעצמכם לצאת עם חברים או לצאת לטיול. הדבר אפשרי בהחלט, עם הכנה מתאימה.

     

    שחררו את המגבלה הפנימית שלכם ותוכלו שוב ליהנות מהחיים (גם אם זה עם הסתייגות מסויימת). יש לא מעט חולי קוליטיס שעשו טרקים וטיילו בדרום אמריקה, וגם יצאו לדייטים והתחתנו – זה הכל אפשרי!

     

    4. פעילות גופנית סדירה: פעילות גופנית מגבירה את הפרשתם של מתווכים נוגדי הדלקת, לעומת אלה הנמצאים ברמה גבוהה בחולי קוליטיס – מעודדי הדלקת.

     

    בנוסף, לפעילות גופנית יש השפעה חיובית על מצב הרוח, על חיזוק מסת העצם ומניעת מחלות לב וכלי דם. חולי קוליטיס שאימצו עיסוק בפעילות גופנית ברמה קבועה, מספר פעמים בשבוע, מדווחים על מצב בריאותי הרבה יותר טוב ורמיסיה עמוקה .

     

    5. נשימות בטן: שמת לב פעם איך הילדים נושמים? הם נושמים דרך הבטן. אנחנו המבוגרים שכחנו את הנשימה הזו, "סגרנו" ועצרנו את הבטן שלנו מאחורי חגורות, ואנו נושמים נשימה רדודה לרוב. זו לא הנשימה המאפשרת לגוף לחמצן את עצמו ולהוציא מספיק טוב את הפחמן הדו-חמצני החוצה.

     

    לכן, המלצה חמה – תרגלו נשימות לבטן, כמו בקורס הכנה ללידה. נפחו את הבטן, והכניסו את האוויר פנימה. עצרו כמה שניות ונשפו לאט ועד הסוף. חזרו על הפעולה 3-5 פעמים, רצוי מול חלון פתוח או בגינה, בבוקר או בערב, ותרכשו כלי נפלא גם להתמודדות עם כאבי הבטן.

     

    6. שינה – כמה ישנת הלילה? כמה יוצא לך לישון בממוצע במשך השבוע? למנוחה השפעה מכרעת מבחינת היכולות של הגוף לטפל בעצמו. נמצא שככל המחלה פעילה יותר, כך הסיכון לעייפות כרונית עולה, במקביל לעלייה במדד ה-CRP (מדד לדלקת בגוף).

     

    עייפות כרונית עם או ללא אנמיה ברקע היא מנת חלקם של חולי קוליטיס רבים. לכן, כדאי להשתדל לארגן את השבוע שלך כך שיהיו מספיק שעות שינה ומנוחה, בלילה ובמשך היום. אם אין אפשרות לשנת צהריים, כדאי מאוד לאמץ טכניקות של הרפיה ומדיטציה קצרות, אותן ניתן ליישם גם על הכיסא במשרד.

     

    למנוחה מספיקה השפעה מכרעת ביכולת של הגוף לרפא את עצמו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    למנוחה מספיקה השפעה מכרעת ביכולת של הגוף לרפא את עצמו(צילום: shutterstock)

      

    7. נסו להירגע: חולי קוליטיס רבים מדווחים על קשר הדוק בין המצב הרגשי, המצאות בסטרס ולחץ נפשי לבין החמרת המחלה. אחד המטופלים אפילו סיפר לי פעם שמטפל אחד הציע לו לעזוב את עבודתו בתל אביב ולעבור לגור באחו בגליל. זה ודאי היה מיטיב עם מחלתו אך לא תמיד אפשרי, ברוב המקרים.

     

    לכן, כדאי להכניס בצורה יזומה לסדר השבועי שלך שעה-שעתיים של הרפיה באמצעות יוגה, דימיון מודרך, בילוי מרגיע בחיק הטבע וכל דרך אחרת שעוזרת לך להשתחרר ולהירגע. אגב, גם נשימות בטן עמוקות לפני כניסתך לישיבה לחוצה במשרד בהחלט יעילות.

     

    8. הקפדה על נטילת תרופות בקביעות: אמר פעם רופא חכם: "אף תרופה אינה יעילה אם לא לוקחים אותה". אם נרשמה תרופה כלשהי, ויוצא לך לקחת אותה מדי פעם, הסיכוי שהיא תהיה יעילה עבורך קטן מאוד. כדאי לברר אם הרופא שלך על המועדים המועדפים של הנטילה – בוקר / ערב, עם / בלי אוכל – ולהקפיד על כך בצורה קבועה.

     

    אפשר להיעזר בתזכורת מצפצפת בטלפון הנייד שלך, או לשים את הצנצנת של התרופה ליד מברשת השיניים באמבטיה, או לשים בתיק של העבודה ליד הארנק – כל דרך שתקל עליך לזכור ולקחת את התרופה בקביעות.

      

    9. האוכל כן משפיע: למד על נושא התזונה והתאם את האכילה המתאימה לך באופן אישי עם איש מקצוע. השפעת המזון יכולה להיות קצרת טווח – אכלת משהו שלא מתאים לך ותוך דקות או שעות הבטן מדווחת לך שלא התאים לה.

     

    השפעה לטווח בינוני – כמו השלמת מחסור בברזל, השלמת מחסור של ויטמינים ומינרלים שנוצר לאחר דיאטה והשלכות ארוכות טווח - מחקרים מראים שתזונה שמכילה מספיק פירות, ירקות ופחות חלבונים ושומנים מהחי היא בעלת סיכוי גבוהה יותר לשמירה על רמיסיה ארוכה.

     

    10. התאימו תוספי תזונה: מאחר שלרוב התזונה של חולי קוליטיס תישאר מוגבלת במידה זו או אחרת, לא את כל המרכיבים תוכלו לקבל מהמזון. נכון להיום ידוע שהסיכון לפתח דלדול מסת העצם (אוסטיאופורוזיס) גדול בקרב חולי מחלות מעי דלקתיות, ולכן כדאי לצרוך תוסף סידן.

     

    בנוסף, מחסור של ויטמין D ידוע כיום כמעלה סיכון לסרטן המעי הגס – סיכון שגם כך גבוה בקרב חולי קוליטיס, לכן כדאי להוסיף גם ויטמין D. לחולי קוליטיס (ובכלל) ההמלצה היא לעבור אבחון תזונתי מקצועי ולבצע התאמה אישית של תוספי התזונה לתמיכה מירבית במחלה.

      

    הכותבת היא מאמנת בריאות ודיאטנית קלינית, יו"ר הפורום לטיפול בהתנהגויות האכילה בעמותת עתיד, מתן ייעוץ תזונתי לחולי קוליטיס בשיתוף עם Prana Essentials – תוספי תזונה בהתאמה אישית

      



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    כאבי בטן עזים הם אחד הסימנים למחלת הקוליטיס
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים