שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    נשים נוהגות, גברים משוויצים

    מי נוהג טוב יותר בשטח? גברים או נשים? מנחם עבדי, שועל שטח ותיק, טוען שגברים נוהגים עם הרבה אגו וצורך להוכיח בעוד שנשים קשובות ומוכנות ללמוד. אז איזה יתרונות יש לנשים בשטח ועל איזה שלושה דברים לא מעירים לגבר?

    דמיינו ארבע נשים בג'יפ, במסע שטח אתגרי. נשמע כמו התחלה של בדיחה? ובכן, מחקרים מהארץ ומחו"ל מראים שנשים נוהגות טוב יותר מגברים, גם בכביש וגם בשטח. עד סוף הכתבה נגלה מה מיוחד בנהיגת שטח של נשים, במה היא שונה מנהיגה של גברים וגם: על אילו שלושה דברים אסור להעיר לגברים. אבל לפני שמתחילים לריב מי מחזיק את ההגה בידיים, הדבר הכי חשוב הוא הבטיחות.

     

    • רוצה לנהוג בשטח? הרשמי ליום כיף של מאגמה

     

    מנחם עבדי, מבעליה של חברת מאגמה ושועל ותיק בניהול מסעות שטח אתגריים בעולם, מסביר: "בכל שנה אנחנו מחפשים יעד חדש ומלהיב למסעות של מאגמה צ'אלנג'. הפרמטרים אותם אנחנו לוקחים בחשבון קשורים לא רק לאטרקציות ולנופים, אלא בראש ובראשונה לבטיחות: איכות הדרכים, תשתית טובה, מסלולים שאפשר לשמור בהם על "מתח נהיגה גבוה".

     

    בואי לנהוג בשטח בפורטוגל הקסומה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    בואי לנהוג בשטח בפורטוגל הקסומה(צילום: shutterstock)

     

    -מה זה "מתח נהיגה גבוה"?

     

    הכוונה היא לערנות של הנהגות, לתחושת כוננות מתמדת של כל השיירה, למצב שבו אין שאננות בנהיגה. חשוב לא להגיע למצב שבו נוסעים שעות ארוכות סתם, ללא סיבה, וכבר לא רגישים לרכבים, לתנועה, לסכנות ולעדרי הפרות שעוברים בדרך . אין סוף להפתעות ולסכנות שיש בכביש, גם בארץ ובטח שבמדינה זרה לנו. אסור להיות שאננים ואסור לבחור במסלול שייתן תחושה שמותר להיות כאלה.

     

    -ואם יגידו לך שזה לא מספקי "אתגרי"?

     

    אז שיגידו. אני לא מחפש סיכונים, לא לי ולא למשתתפות במסעות. אני מחויב לספק חווית מסע מהנה ובטוחה. יותר מזה,תנאי הכרחי מבחינתנו לבחירה של מסלול המסע הוא אמצעי התקשורת והחילוץ.

     

    זה מתחיל בתקשורת בינינו: מכשירי קשר בשיירה, טלפונים בין בעלי התפקידים בצוות וטלפון לווייני אם צריך. יעד שלא מאפשר את הזמינות הזו, פסול מבחינתי. בנוסף, אנחנו מחוברים ומתואמים עם מטריה של גורמי בטיחות ובטחון בכל מדינה: שגרירות, משטרה, חילוץ, בתי חולים. כך שאם חלילה נצטרך נוכל לספק טיפול ומענה מיידים".

     

    -מה לגבי כלי הרכב? בכל זאת נשים לא רגילות לנהוג בג'יפים

     

    "תיכף נחזור לעניין הנשים", מבטיח עבדי, "אבל קודם כל בואי נזכור שגם לא כל הגברים נוהגים בג'יפים ובכל מקרה, כלי הרכב במסעות חייבים לעמוד בתקינה מחמירה של בטיחות".

     

    נשים נוהגות קשובות יותר למה שסביבן (צילום: איילת וקסלר) (צילום: איילת וקסלר)
    נשים נוהגות קשובות יותר למה שסביבן(צילום: איילת וקסלר)

     

    -למה, כי נשים נוהגות?

     

    "ממש לא. הבסיס לכל מסע שטח הוא רכבים באיכות טובה".

     

    -אז אתם עושים קורס נהיגת שטח למשתתפות במסע?

     

    "לא, ואני אסביר לך למה. בעיני זה לא רציני. אי אפשר לעשות "קורס נהיגת שטח" של חצי יום בארץ לאנשים

    שמעולם לא נהגו בג'יפ ואז לזרוק אותם למסלול שטח בחו"ל. אנחנו מראש לא בוחרים מסלולים שמחייבים מיומנות של נהיגת שטח, ואני אומר לך כג'יפאי מנוסה, נהיגת שטח זו מיומנות. זאת בדיחה גרועה לעבור קורס על כלי רכב שונה מזה שתנהג בו, בתנאי דרך לא רלבנטיים. הרעיון הוא לתת מענה אמיתי".

     

    -אז מה כן?

     

    "אנחנו מקדישים את הימים הראשונים של המסע להיכרות של המשתתפות עם כלי הרכב. מתחילים בנהיגת כביש, פשוט כדי לתרגל נהיגה בג'יפ ובשיירה, מלמדים אותן להשתמש במכשירי הקשר, לפני כל קטע רלבנטי במסע המדריכה מלמדת את המשתתפות שימוש ב-4X4, נהיגה בדרכי עפר, מעבר נחלים ועוד. כל דבר בהקשרו ובזמנו. אי אפשר ללמוד את זה בתיאוריה".

      

    -נשמע שיש כאן הרבה זהירות מצדך.

     

    "זהירות, פחדנות, לא אכפת לי איך תקראי לזה. מבחינתי, ג'יפאות זה המקצוע שלי, זה התחביב שלי, זה מה שאני עושה. אולי דווקא בגלל זה, אין לי בעיה לעשות "אחורה פנה" כשצריך, לשקול מחדש את המצב ולהחליט שמשנים מסלול ותכנית. 

     

    כבר נהגתי כל כך הרבה שאין לי שום בושה לשנות מסלול. כלום לא קרה. המטרה של המסע היא הנאה, והבטיחות היא עניין מרכזי מבחינתי. ככה אני בטיולים עם אשתי והילדים, ככה אני עם הצוות שלי, וככה עם המשתתפות במאגמה".

     

    -אז יש הבדל בין נהיגת שטח של נשים וגברים?

     

    "ברור שיש. חלק מגברים באים למסע עם ניסיון בנהיגת שטח. מהצבא, מהמילואים, כי הם הנהגים בבית, ואולי גם כי זה נחשב עיסוק גברי".

     

    נוהגות בזהירות ונהנות מהנוף (צילום: דורית ברקוביץ) (צילום: דורית ברקוביץ)
    נוהגות בזהירות ונהנות מהנוף(צילום: דורית ברקוביץ)

     

    -נו, אז זה שיש לגברים ניסיון בנהיגת שטח זה טוב, לא?

     

    "הפוך לגמרי. אני מוביל טיולי ג'יפים של גברים, של נשים, וטיולים מעורבים, ואין מה לעשות, גברים באים לסיפור הזה עם הרבה אגו. לגברים יש יותר צורך "להוכיח" והרבה עניינים של גבריות שהם מתעסקים בהם. הם לא נותנים אמון במי שמכוון אותם, הם חושבים שהם יודעים הכי טוב וזה מתכון בטוח לאסונות ולשטויות וכמובן שגם אסור להעיר להם. זה במסגרת השלושה דברים שלא מעירים עליהם לגבר. אז אסור להעיר לגברים על נהיגה".

     

    -מה השני?

     

    על איך שהוא אוכל.

     

    -הבנתי... אז בוא נדבר על היתרונות של נשים בנהיגת שטח?

     

    "אני אומר דברים בהכללה גסה, אבל מניסיון של שנים: נשים, מגיעות הרבה פעמים חסרות ניסיון בנהיגת שטח.

     וזה דווקא יתרון עצום. פעם שמעתי נשים בג'יפ מחשבות שיש להן ביחד 15 ילדים ו-3 נכדים. נשים נוהגות בתחושת אחריות עצומה, הן קשובות ללמוד, הן נשמעות להנחיות של המדריכה ושל המכוונת, הן נותנות אמון אחת בשנייה, הן מפרגנות לנהגת ולא נותנות לה תחושה מלחיצה שהן יודעות יותר טוב.

     

    הן לא מתביישות להתייעץ אחת עם השנייה, לרדת מהרכב, לבדוק, לראות אם הן עוברות או לא. אם משהו מפחיד אותן הן לא מתביישות להגיד "זה גדול עלי" ולתת למישהי אחרת לנהוג במקומה. והכי חשוב: נשים מתייחסות ברצינות, לא בשחצנות ולא בשאננות לכל קטע דרך, גם בתחילת המסע וגם בסופו. כבר למעלה מ-12 שנים שאני עומד מאחורי מסעות ג'יפים לנשים בעולם ותאמיני לי, נשים מסתדרות מצוין בשטח".

     

    אז נשים נוהגות במסע שטח זאת התחלה של מסע. לא של בדיחה.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: איה בן עזרי
    מבלות ביחד, נוהגות ביחד
    צילום: איה בן עזרי
    מומלצים