שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    האטימות של בג"ץ: יולנדה לא זכאית להפסקה

    בפסיקה נגד יולנדה גלוטן, שוב הכשיר בג"ץ את העוול שנעשה לעובדים הזרים. התורה ידעה לנחש מה תהיה הטיית לבם של השופטים המורמים מעם, והתייצבה באומץ לטובת הגר והחלש. אמנם יש שופטים בירושלים, אבל משפט צדק לא עשו שם

    הרכב של תשעה שופטי בג"ץ דחה לאחרונה בדעת רוב את עתירתה של יולנדה גלוטן, עובדת פיליפינית בתחום הסיעוד, שדרשה לקבל תשלום עבור שעות נוספות בעבודתה, שלה הקדישה את כל זמנה. בכך, הכשירו שופטי בג"ץ שוב פגיעה שיטתית בזכויותיהם הבסיסיות של מהגרות ומהגרי עבודה בתחום הסיעוד בישראל.

     

    << הכל על העולם היהודי - גם בפייסבוק שלנו. כנסו  >>

     

     

    כבר ב-2009, פסק בית-המשפט העליון כי חוק שעות עבודה ומנוחה לא חל על מהגרי עבודה בתחום הסיעוד הביתי, החלטה שמאפשרת לעשרות-אלפי ישראלים להעסיק עובדים זרים בכל שעות היממה, ללא הפסקות, ללא מנוחה שבועית וללא חובה לשלם להם תוספת עבור שעות החורגות ממשך העבודה המקובל.

     

    בג"ץ, בהרכב של לא פחות מתשעה שופטים, קבע שנשים והגברים האלה, הנמנים על האוכלוסייה החלשה ביותר בחברה הישראלית, לא יזכו להגנת החוק המוסרי והחשוב שחוקקה כנסת ישראל. החוק לא יחול על אלה שזקוקים לו יותר מכולנו, חוק אחד יהיה לנו הישראלים וחוק אחר להם - הזרים, הנכרים, הגרים.

     

    אין הרבה דברים שכואבים לי כמו פסק הדין התקדימי הזה, הנוגד את המסורת היהודית ואת רוח התרבות שלנו. האם אנחנו, כאזרחים נאורים, נוכל לחיות בשלום עם העובדה שחיה בינינו עובדת זרה, פילפינית או סרי-לנקית או נאפלית, שמנקה, מבשלת, שוטפת כלים, משגיחה, רוחצת, מחליפה חיתולים - במשך ימים, חודשים ושנים ללא מידה ובלי גבול, בלי כל פיקוח של חוק?

     

    התורה ניחשה מה יהיו האינטרסים של חברות כוח האדם

    דווקא בהקשר של חג הפסח שהסתיים זה עתה, מקוממת הפסיקה האטומה הזו שבעתיים. העיתוי מדגיש את העוול.

     

    "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגָּר הַגֵּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלהֵיכֶם", "וְכִי יָגוּר אִתְּכֶם גֵּר וְעָשָׂה פֶסַח לה' כְּחֻקַּת הַפֶּסַח וּכְמִשְׁפָּטוֹ כֵּן יַעֲשֶׂה חֻקָּה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר וּלְאֶזְרַח הָאָרֶץ", "תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם". ההנמקה המוסרית בפסוקים האלה,

    המופיעים בספרי ויקרא ובמדבר, היא זכר יציאת מצרים, והדגש הוא על החוק והמשפט. חוק אחד יהיה לכם!

     

    מחברי התורה ניחשו מה תהייה נטיית לבם של השופטים המורמים מעם בבית המשפט, הם הבינו מה יהיו האינטרסים של העשירים, של חברות כח האדם, של המנצלים והעושקים באשר הם, והם התייצבו באופן אמיץ וחד משמעי לטובת הזר, החלש והעני.

     

    כיהודי כאזרח ישראלי אני המום, כואב ומושפל. לא ברור לי מאין נובעים האטימות, חוסר הרגישות לשיויון בפני החוק, והניתוק המוסרי ממקורות ישראל של בית המשפט העליון. אכן, יש שופטים בירושלים, אבל משפט צדק לא ידעו ואל חסד וצדקה לא יביטו. פסיקת בג"ץ היא תקדים לא מוסרי ומסוכן, היוצר פתח לאפליה, לשיעבוד ולעושק של האנשים החלשים ביותר בחברה. על זה ראוי לצאת לרחובות. 

     

    • ערן ברוך הוא ראש הישיבה החילונית "בינה", העוסקת בהעמקת הזהות היהודית בקרב הציבור הישראלי

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    על זה ראוי לצאת לרחובות
    צילום: יריב כץ
    "חוק אחד יהיה לכם". ערן ברוך
    מומלצים