שתף קטע נבחר
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

ובהם לא נוגעים: רבע מיליון ש' לטיסות יו"ר הנמל

לפיד בחר שלא לקדם את הרפורמה בנמלים, ובינתיים בכירי הענף מבזבזים כספי ציבור. לפי דו"ח מבקר המדינה, יו"ר נמל אשדוד, יעקב רז שהה בחו"ל 77 ימים במהלך שלוש שנות כהונתו. הוצאות השהייה, בהיקף של 252 אלף שקל, מומנו מקופת הנמל. רז בתגובה: "המבקר לא מצא פגם בהתנהלותי האישית"

לכם מקצצים, ובנמלים חוגגים: שר האוצר יאיר לפיד  בחר שלא להכליל בחוק ההסדרים החדש רפורמה בנמלים, אך דווקא דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ד'), מדגיש כמה זו נדרשת. לפי המבקר, יעקב רז שכיהן כיו"ר הדירקטוריון של חברת נמל אשדוד בע"מ, בילה 93 ימים בחו"ל במהלך שלוש שנות כהונתו (ממאי 2008 עד מאי 2011). 77 ימים הוגדרו כימי עבודה שבהם מימן לו הנמל את הוצאות השהייה ואת עלות הטיסה. השאר הוגדרו כימי חופש.

 

הטרדה מינית בקמפוס: הרוב לא מתלוננים

המבקר: לבחון התוכניות המאיימות על החופים

עובדי נמל אשדוד צפויים לקבל 9.6 מיליון שקל

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

מהבדיקה עולה כי נסיעותיו של רז לא אושרו בהתאם לנהלים שקבעה רשות החברות הממשלתיות, וכי בחלקן הוא כלל לא עבד. כמו כן, ובניגוד לנהלים, הדירקטוריון לא דרש מרז דיווח על פעילותו במהלך נסיעותיו הרבות לחו"ל ואף לא נימק מדוע אישר לו, פעם אחר פעם, לצאת לחו"ל בשליחות הנמל ובמימונו. ואף על פי כן, מימנה קופת הנמל את נסיעות של היו"ר בעלות כוללת של למעלה מרבע מיליון שקל.

 

נסיעה אחת - 60 אלף שקל

כיו"ר הנמל, היה רז אחראי על יצירת קשרים עסקיים עם חברות ספנות ונמלים במדינות זרות. מתוקף תפקידו הרבה לבקר בכנסים ובנמלים ברחבי העולם. בפברואר 2011, למשל, נסע לברזיל ופנמה ושהה שם 22 ימים, מתוכם 5 ימים בחופשה ו-17 ימים במימון הנמל, בעלות כוללת של 60 אלף שקל. עם זאת, מבדיקת מבקר המדינה עולה כי רק ב-10 מ-17 הימים שנחשבו לימי עבודה נרשמה ביומנו של יעקב רז פעילות עסקית הקשורה לנמל.

 

בינואר 2010 טס ל-10 ימים למרוקו. במהלך שהותו במרוקו הקדיש יומיים לטיסה הלוך ושוב, יום אחד לסיור בנמל ויום אחד לביקור בחברה המספקת ציוד לשינוע. בששת הימים הנותרים, שהוגדרו כימי עבודה ומומנו במלואם מקופת הנמל, לא התקיימה פעילות עסקית כלשהי והם הוקדשו לטיולים במרוקו.

 

יעקב רז בנמל אשדוד (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
יעקב רז בנמל אשדוד(צילום: אבי רוקח)

 

בתשובתו לטענות המבקר, באמצעות עורך דינו, טען יעקב רז כי בשתי הנסיעות הללו, אכן נרשמו 13 ימים שבהם לא התקיימה פעילות עסקית, אך מתוכם שישה ימים היו בסוף השבוע, ועוד ארבעה ימים הוקדשו להמתנה לטיסות חזרה לארץ. רז הודה כי אכן השתתף בטיול במרוקו למשך שלושה ימים.

 

בדיקת המבקר העלתה מספר מחדלים שאפשרו את החריגות מנוהל הנסיעות בחברה הממשלתית. ראשית, נוהל הנסיעות שנקבע עם ייסודה של החברה ב-2007, לא הובא כלל לאישור הדירקטוריון. בנוסף, בשום שלב לא הביאה הנהלת נמל אשדוד לידיעת מנהל רשות החברות הממשלתיות את היקף הנסיעות של היו"ר ועלותן.

 

כמו כן, הדירקטוריון, שאישר את נסיעותיו של היו"ר, לא ציין מהם הנימוקים לאישור הנסיעות ואיזו תועלת צמחה לנמל כחברה עסקית מביקוריו של יעקב רז בחו"ל. היו"ר גם לא טרח לדווח לדירקטוריון על תוצאות הביקורים, כפי שמתחייב מנוהל הנסיעות של החברה.

 

תוצאות הבדיקה גם מראות כי הוצאות הנסיעה של היו"ר היו גבוהות במיוחד וניתן היה לצמצמן. על פי דו"ח המבקר, נמל אשדוד לא טרח לקבוע תקרה להוצאות האישיות במהלך שהות בחו"ל ונמנע מלהגדיר את תנאי הטיסה. כתוצאה מכך, טס היו"ר תמיד במחלקת עסקים היקרה יותר, וצבר הוצאות של למעלה מכפליים מהסכום המוכר על ידי מס הכנסה לצורך ניכוי במס.

 

הנהלת נמל אשדוד הגיבה לדו"ח המבקר בטענה כי שינתה את נוהל הנסיעות על מנת שיגדיר את חובת הדירקטוריון לנמק את החלטתו לאשר נסיעות ואף החתימה את חברי הדירקטוריון על הנוהל החדש. 

 

רז ל-ynet: "לא נמצא כל פגם בהתנהלותי"

בשיחה עם ynet הגיב רז בעצמו לדו"ח המבקר וטען כי "אני שמח על בדיקת המבקר שבה נטען, בפרק המסקנות, כי לא נמצא כל פגם בהתנהלותי האישית. המבקר העיר כי על חברת הנמל לשנות בעתיד את הנהלים לאישור נסיעות כאלו, אך מצא כי כל הנסיעות שלי אושרו על ידי הדירקטוריון כחוק ולאחר בדיקה של עלותן ואופיין".

 

בנוגע לאופיין של הנסיעות עצמן, אמר רז כי "הנסיעה למרוקו, למשל, הייתה לצורך בדיקת טיבה של עסקה בהיקף של 40 מיליון שקל בחברה ממשלתית המנוהלת מכספי ציבור. יו"ר שלא נוסע כדי לבדוק עסקה כזו - מועל בתפקידו".

 

בנוגע לימים שבהם לא שהה בחו"ל אך לא עבד, אמר רז, כי "הלו"ז של הביקורים נרשם בצורה מדוקדקת. הבעיה היא שלפעמים הלו"ז משתנה תוך כדי נסיעה או יום לפניה, ואז מתפנה יום אבל אי אפשר כבר לקצר את השהות". 

 

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "עם קבלת הטיוטה הראשונה של דו"ח הנסיעות לחו"ל, ועוד טרם פרסום דו"ח המבקר, הנחה יו"ר הדירקטוריון המכהן, רו"ח גדעון סיטרמן, (אשר נכנס לתפקידו כיו"ר ביום ה-23 במאי 2012) לתקן את נוהל נסיעות לחו"ל בהתאם לממצאי הביקורת והעתק הנוהל המתוקן, שקיבל אישור הדירקטוריון והוטמע, הועבר לאגף המפקח הכללי לענייניי ביקורת המדינה כבר ביום ה-26 במאי 2012.

 

"החברה קיבלה את הערות הביקורת בעניין זה ופועלת בהתאם להנחיית יו"ר הדירקטוריון המכהן בהתאם לנוהל המתוקן בנושא נסיעות לחו"ל, המבטא למעשה תיקון כל הליקויים שציין דו"ח המבקר, וזאת כאמור עוד בטרם פורסם דו"ח המבקר בעניין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
נמל אשדוד
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: אבי רוקח
יעקב רז
צילום: אבי רוקח
מומלצים