שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המע"מ עלה ל-18%. הצרכנים: "ממשיכים לספוג"

    העלאת מס ערך מוסף הלילה מ-17 ל-18 אחוז תביא להתייקרות רוב מוצרי הצריכה: ממוצרי מזון ועד תעריפי מוניות, רהיטים, מוצרי חשמל ועוד. אילו חנויות יספגו בינתיים את עליית המע"מ ומה אומרים הצרכנים על המהלך?

    המע"מ עלה הלילה (מוצאי שבת) ב-1%, מרמה של 17% ל-18%, בהתאם להצעת התקציב לשנת 2013-2014, והצרכנים נערכים לפגיעה הצפויה בתקציב - אליה תצטרף גם התייקרות הדלק. "זה לא בסדר, בסופו של דבר מי שנדפק זה אנחנו - מעמד הביניים", אמר ל-ynet נתנאל, צרכן שהגיע לרכוש מוצרי מזון עוד לפני עליית המע"מ, "אנחנו סופגים, וסופגים וסופגים - בסוף משהו יקרה".

     

    לקריאת כתבות נוספות בנושא המע"מ  

    הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

     

    צרכנית נוספת, לירון, אמרה ל-ynet: "יש כל כך הרבה דרכים לסגור את הגירעון, אבל פונים לדרך הכי קלה ומהירה, וזה לפגוע בנו, בשכבות הביניים". עד כמה מהר נרגיש בכיס את עליית המע"מ, ובאילו תחומים בעיקר?

     

    איך נרגיש את עליית המע"מ? צפו בכתבה    (צילום: ניצן דרור, הילה ספאק)

    איך נרגיש את עליית המע"מ? צפו בכתבה    (צילום: ניצן דרור, הילה ספאק)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    חנויות הבגדים יספגו, מחירי החשמל יעלו

    עליית המע"מ תביא להתייקרות רוב מוצרי הצריכה: ממוצרי מזון ועד תעריפי מוניות, רהיטים, מוצרי חשמל ומוצרים נוספים. יחד עם זאת, יש רשתות וחנויות שיספגו את עליית המע"מ לעת עתה. למשל, ברשתות אופנה נהוג לספוג בתחילה את עליית המע"מ בשל תמחור במספרים "עגולים" כ-129.99 שעליית המע"מ תשבש אותה. בנוסף, יש רשתות שמשתמשות באי העלאת מע"מ לאמצעים שיווקיים ופרסומיים.

     

    בחלק מהמקומות, עליית המע"מ לא תיכנס לתוקף עבור הצרכנים מיד ביום ראשון: לקמעונאים יש ארכה של שבוע לשנות את סימון המחירים החדשים על גבי המוצרים והמדפים בחנויות. יחד עם זאת, הם עצמם יידרשו לשלם מע"מ כך שהן ימהרו לערוך את השינוי כדי לא להפסיד כסף.

     

    עליית המע"מ תורגש גם בחשבוניות החודשיות והדו חודשיות: בתשלומי החשמל, הטלפון הקווי ובתשלומים לחברות הכבלים והלוויין. יחד עם זאת, חלק מחברות הסלולר ודאי לא יעלו מחירים כדי לא לפגוע בתמחור השיווקי שלהן, כדוגמת מחירי 99 שקל לשיחות והודעות ללא הגבלה וגלישה בנפח מסוים. 

     

    בעסקאות תשלומים, בהן המוצר כבר התקבל, ימשיכו הצרכנים לשלם את התשלומים שעוד נותרו לפי המע"מ הישן. אם עדיין לא התקבל המוצר, ישלמו הצרכנים לפי המע"מ החדש.
     

    אילו חברות יעלו מחירים?

    בין החברות שלא יעלו מחירים: המשביר לצרכן, קסטרו וכן גולן טלקום - שלא העלו את המחירים גם בעליית המע"מ הקודמת.

     

    ב-HOT יעלו את המחירים בהתאם לעליית המע"מ. כך גם ב-HOT מובייל שיעדכנו את כל המחירים כלפי מעלה, כולל שינוי במחירי חבילת "שיחות והודעות ללא הגבלה (כולל חו"ל) וגלישה בנפח 3 ג'יגה", מ-99 שקל לחודש ל-99.90 שקל לחודש. ב-yes מסרו: " כן, האחוז שעולה במע״מ ייגבה".

     

    בבזק וכן בבזק בינלאומי לעומת זאת, מעלים את המע"מ לצרכנים במחירים המפוקחים וסופגים חלקית את העלייה בחלק מהחבילות.

     

    בבזק בינלאומי מסרו בתגובה: "אנו סופגים חלקית את עליית המע"מ. אנו מעדכנים את שיעור המע"מ כפי שנקבע בחוק לכלל לקוחותינו. עם זאת, מחירי החבילות המוצעות כיום ללקוחות חדשים וללקוחות קיימים משדרגים, לא צפויים להשתנות".

     

    ועדה תבדוק מעבר למע"מ דיפרנציאלי 

    העלאת המע"מ אושרה בשבוע שעבר במליאת הכנסת, לאחר דיון סוער, ברוב של 45 תומכים, 39 מתנגדים וחבר כנסת אחד שנמנע. עוד קודם לכן חתם שר האוצר, יאיר לפיד, על הצו להתייקרות המע"מ. ועדת הכספים, שאישרה אף היא את העלאת המע"מ, הודיעה בשבוע שעבר כי תקים ועדה לבדיקת האפשרות של המעבר לגביית מע"מ דיפרנציאלי.

     

    החלטה על העלאת המע"מ באחוז היא חלק מתכנית העלאות המסים הכוללת שמגיש האוצר לאישור הכנסת בימים אלה, במאמץ להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בסכום של כ-13 מיליארד שקל בשנה. העלאת המע"מ לבד צפויה להכניס לקופת המדינה כ-4.6 מיליארד שקל בשנת 2014. 

     

    העלאות המסים כוללות גם העלאה של מס ההכנסה ב-1.5% בכל מדרגות השכר, העלאה של מס החברות מ-25% ל-26.5%, ביטול פטורים שונים כמו הפטור ממס שבח על דירה נוספת והפטור ממס על חיסכון פנסיוני לבעלי הכנסות גבוהות, ביטול נקודת הזיכוי במס על תואר אקדמי וצעדים נוספים.

     

    העלאת המע"מ צפויה להוביל להתייקרות רוחבית של כל מוצרי הצריכה במשק, שכן בעלי עסקים המשלמים מע"מ נוטים לגלגלו על הלקוח דרך מחיר המוצר. כניסתו לתוקף של המס החדש נדחתה למוצ"ש בחצות, ה-2 ביוני, כדי למנוע חילול שבת.

     

    נזכיר, כי מדובר בהעלאת מע"מ שנייה בתקופה של פחות משנה. בחודש ספטמבר האחרון עלה המע"מ ב-1%, משיעור של 16% ל-17%.


    פורסם לראשונה 01/06/2013 19:00

     

    בהכנת הכתבה השתתפו אטילה שומפלבי, מירב קריסטל ושירי הדר
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: ניצן דרור הילה ספאק
    צילום: ניצן דרור הילה ספאק
    צילום: ניצן דרור הילה ספאק
    צילום: ניצן דרור הילה ספאק
    מומלצים