שתף קטע נבחר

המכולות רוצות להתאגד בחסות רשת גדולה

במסגרת הדיון בנושא עליית מחירי המזון, הוגשה הצעה לפיה מכולות ומינימרקטים שהתאגדו, יקבלו סחורה במחירים נמוכים מרשת סופרמרקטים גדולה, בעזרת כוח הקנייה שלה. בתמורה - הם ישתמשו בלוגו ובשם הרשת. המטרה: להוריד מחירים לצרכן כדי להתחרות ברשתות העירוניות היקרות

עמותת המכולות הגישה בדיון שנערך היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, בעניין עליית מחירי המזון בישראל הצעה להתארגנות עסקית של עסקים קטנים שתסייע למכלות ותביא להורדת מחירים לצרכן.

 

  • בנט: "נסיר חסמים שגורמים לעליית מחירים"

  • החקלאים: הפירות הוזלו אך הרשתות עושות קופה

 

לפי ההצעה: 2,000 מכולות, מינימרקטים וסופרמרקטים קטנים, שהתאגדו במסגרת העמותה, ירכשו סחורה מרשת סופרמרקטים גדולה ויורידו מחירים לצרכן עד 15% בזכות כוח הקנייה של הרשת הגדולה, וכך יתחרו ברשתות העירוניות (AM:PM, שופרסל דיל ומגה בעיר). הרשת הגדולה תגדיל את כוח הקנייה שלה, תרחיב את המותג שלה ותשמור לעצמה רווח מהמכירה.

 

את הצעד יזם יו"ר עמותת (בהקמה) פורום מזון ומכולת לביטחון תזונתי בישראל, אלי סתוי, שהוא גם יו"ר פורום המכולות וגם מתמודד לכנסת, מטעם מפלגת צדק חברתי. לטענתו, הצעה הוצגה גם בפני הרשות להגבלים עסקיים והמכולות מצויות במו"מ מול בעלי רשתות מזון גדולות כרמי לוי והמשביר לצרכן.

  

מדובר במיזם דומה למיזם של תנועת המושבים ורשת קואופ ישראל, לצירוף "צרכניות" במושבים לרשת "קואופ-שופ בכפר", הצרכניות יוכלו לנצל את כוח הקניה של רשת קואופ, בעוד שרשת קואופ תרחיב את השפעתה בכל ש"תסנף" אליה סניפים רבים בבת אחת.

  

סתוי מבקש בכך לאגד את כלל העסקים הקטנים והבינוניים בענף המזון והמכולת - אלפי נקודות מכירה (מוצרי צריכה ומזון). "עסקים אלה יצטרפו מרצונם כחברים שותפים למיזם. מתווה התכנית גובש בסיוע של מנהליה ויועציה של סוכנות הביצוע לעסקים קטנים במשרד הכלכלה", נכתב בהצעה.

 

לפי ההצעה: רק רשתות גדולות יכולות

בעצם, בכך מודים בפורום המכולות כי יש יתרון לגופים גדולים וכי תחרות בין גופים קטנים רבים לכמה גופים גדולים אינה יעילה - רק גוף גדול יוכל להילחם ברשתות הפנים עירוניות היקרות. בנוסף, הדבר יועיל מאוד לרשתות מסוימות כמו רמי לוי שיווק השקמה, שמעוניינת להיכנס לת"א למשל, אך נתקלה במכשולים. זו דרך לרשת כזאת, שממוצבת כזולה, להיכנס לתוככי הערים כתת רשת עירונית, מבלי להיראות כמי שמעלה מחירים.

 

המטרה בהתאגדות היא להפעיל שרשרת אספקה מרכזית לכל אלפי המינימרקטים והמכולות, שתספק להן את מרכיבי הרכש, האחסון והאספקה במטרה להעצים את חלקם בתחרות. בעצם בפורום מבקשים שאחת מרשתות המזון הגדולות: יינות ביתן ויקטורי או רמי לוי, לצורך העניין, תסייע למכולות להפעיל שרשרת אספקה. גם שופרסל ומגה יכולות לתת חסות למכולות, אם כי כיוון שהן מתכוונות להתחזק כך כדי להתחרות טוב יותר במגה בעיר ושופרסל שלי, נראה שיותר סביר להניח שהרשתות האחרות הן אלה שעשויות לחבור למכולות.

 

"הקמעונאים החברים בעמותה יתארגנו כקבוצת רכישה ויאתרו גורם מקצועי שיבחר לביצוע אספקה סיטונאית מתקדמת ויעילה וישמש כספק הסיטונאי הנבחר", מסביר סתוי במסמך שהכין לוועדה.

 

"הנהלת העמותה תוביל ותסייע בתהליכי האיתור וההתקשרות עם הספק או הספקים הנבחרים. העמותה תקים ותקיים מנגנוני פיקוח להשגת תפעול נאות של ההסכם והיעדים. העמותה תפעיל מוקד שירות והפעלה של מגוון אמצעי הייעוץ והמימון שיעמדו לרשות חבריה למען לשיפור כישוריהם המקצועיים".

 

לפי סתוי, בעצם כל מינימרקט או מכולת יוכלו לצורך הדגמה, לחסות תחת המותג "COST365" או "רמי לוי שיווק השקמה, "וליהנות מערכי המותג של רשת שיווק ומכל קשת שירותי שרשרת האספקה של הגורם המקצועי", כך לפי סתוי. עם זאת, לטענתו, "עצמאותו של הקמעונאי תישמר על ידי שמירת הזכות להשיב לעצמו את עצמאותו העסקית המקורית או להתקשר עם רשת שיווק אחרת, הכל בהתאם לתנאי ההסכם.

 

"רשת השיווק היא זו שתהיה אחראית לכלל פעילויות שרשרת האספקה, עבור הקמעונאים שיתקשרו עימה כזכיינים עצמאיים, למשך התקופה שתקבע עימה ובהתאם להסכם ההתקשרות. הנהלת העמותה תאתר את הרשת המתאימה ותעמיד לרשות חבריה הקמעונאים את זכות הבחירה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מכולת קניות מצרכים מוצרים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים