שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תיאטרון הקאמרי: הבמה כולה של מקבת

    אחרי ארבעה חודשים של חזרות קדחתניות, פותחת הפקת הדגל החדשה של תיאטרון הקאמרי שערים: "מקבת" בגרסתו של עמרי ניצן תנסה לשחזר את ההצלחה של "המלט", עם השחקן גיל פרנק בתפקיד הראשי. "זה מרוכז כמו פצצת אטום גרעינית"

    אחרי חודשים של חזרות קדחתניות יעלה מחר על במת תיאטרון הקאמרי עיבוד חדש למחזה "מקבת" מאת וויליאם שייקספיר. הפקת הדגל של העונה הקרובה, בבימויו של עמרי ניצן, פותחת מחדש את האולם שהושק לפני כחמש שנים עבור "המלט" ובקאמרי מקווים לשחזר את ההצלחה שגרפה הגרסה הקודמת של ניצן למחזה השייקספירי.

     

    מסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר (ד') היתה למעשה הצצה ראשונה אל מטבח החזרות לפני פתיחת מסך. לצד הסקרנות שמלווה את הפרויקט התיאטרוני, המתח לקראת המפגש עם הקהל מורגש היטב גם מאחורי הקלעים. "זה רגע מאד מרגש עבורנו, כמעט כמו ליל כלולות. עד עכשיו היינו בחדר חזרות סגור וכעת הגיעה שעת המבחן", אומר ניצן. מבנה האולם שהותאם להפקה נועד לדבריו לייצר קרבה בין קהל הצופים לשחקנים. "הקהל מקיף את הבמה והשחקנים עוברים במהלך ההצגה בתוכו. זה נותן תחושה של אינטימיות".

     

    פרנק. יצר, אמביציה, רצח ושיגעון (צילומים: ירון ברנר) (ירון ברנר) (ירון ברנר)
    פרנק. יצר, אמביציה, רצח ושיגעון (צילומים: ירון ברנר)

     

    העיבוד החדש נשען על הטקסט המקורי, אך אינו תלוש מהזמן והמקום. "שייקספיר מציב תמיד אתגר תובעני ובמידה מסוימת מפחיד", מוסיף ניצן. "זה מחזה שנכתב לפני מאות שנים ועדיין לא מפסיק להתגלות בכל יום מחדש כמו מעיין נובע. זה בא עם אחריות ליצור יצירה משמעותית בהווה, כזו שמתקשרת עם הקהל ונותנת לו להיסחף לתוכה. פיטר ברוק, במאי נערץ עליי, דיבר על קריאה מתחדשת בטקסט, כאילו זו הפעם הראשונה שבה הוא רואה במה.

     

    "זה שיעור שלמדתי ממנו - לא ללכת בדרכים סלולות אלא בדרכי, לא כמעשה איפכא מסתברא, כלומר לחדש כדי לחדש, אלא מתוך כוונה להאיר את השורות מחדש. כדי להעלות קלאסיקה כמו 'מקבת' צריך Raison D'etre ושחקן. יש לנו את שניהם".

     

    עם ליידי מקבת. מלחמת המינים (ירון ברנר) (ירון ברנר)
    עם ליידי מקבת. מלחמת המינים

     

    גיל פרנק, בתפקיד הראשי, מחכה למפגש עם הקהל בציפייה דרוכה. "אחרי שלושה וחצי חודשים של חזרות, כן בפירוש, אתה רוצה שזה כבר יקרה. אתה רוצה לקצור את פירות העבודה שעשית. אני מרגיש מוכן. הגיע הזמן", הוא אומר. את התפקיד הוא מגדיר חידתי ועוצמתי: "זה מחזה שנוגע בכל כך הרבה אזורי רגש - יצר, תשוקות, פנטזיות, חלומות והתמכרות לכוח. זה תפקיד מרוכז כמו פצצת אטום גרעינית. הגלים שנקודת הרתיחה יוצרים, אינסופיים".

     

    לצדו של פרנק, שחקן כריזמטי שכבש לא מעט פסגות על במת התיאטרון, מגלמת את דמותה של ליידי מקבת (החצי השטני שלו) השחקנית הצעירה רותי אסרסאי. לתפקיד אמנם לוהקה בתחילה השחקנית ענת וקסמן אך כחודשיים לתוך החזרות הודיעו על החלפתה. מהקאמרי נמסר אז כי עזיבתה של וקסמן קשורה בעומס עבודה ולוחות זמנים מתנגשים. התפקיד של ליידי מקבת, האישה שמאחורי הגבר ומי שמניעה את המחזה, הונח על כתפיה הצעירות של אסרסאי, ששיחקה לאחרונה גם בפרויקט שייקספיר אחר שכלל את "ריצ'ארד ה-II" ו"ריצ'ארד ה-III", בבימויו של ארתור קוגן.

     

    "כשעמרי ניצן התקשר והציע את התפקיד אמרתי כמובן 'כן' בלי לחשוב על זה. כשהתחלתי חזרות פתאום זה נפל עליי בבום, עניתי מתוך אינסטינקט אבל לא ידעתי אם אני מוכנה בכלל לתפקיד. היום אני יודעת שכן. חיפשתי את רותי בליידי מקבת ואולי מה שמקרב בינינו זו התשוקה והאמביציה.

     

    "אני לא ארצח, אבל אם יש משהו ששמתי לי כמטרה להשיג, אשיג אותו. זה אולי מצחיק אבל דרך ליידי מקבת גיליתי את הנשיות שלי. אני בת 30 ומרגישה כמו ילדה בת 16 והתפקיד הזה שכולו נשיות שם אותי במקום אחר מול עצמי".

     

    על העבודה עם פרנק היא אומרת: "קיבלתי פרטנר מתנה וקאסט עוזר ותומך. החיבור עם גיל מדהים ואי אפשר שלא להתאהב בו. אני חושבת שזה בא לידי ביטוי גם על הבמה. זו עשייה מלאת אהבה".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ירון ברנר
    ניצן. לא הולך בדרכים סלולות
    ירון ברנר
    לאתר ההטבות
    מומלצים