שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    המדריך המלא: לאיזה אבחון זקוק הילד שלכם

    אם קשה לו להתארגן בבוקר הוא צריך אבחון קשב וריכוז או ריפוי בעיסוק? ומה ההבדל בין אבחון פסיכולוגי לפסיכו-דידקטי? החופש הגדול הוא ה-תקופה לאבחונים, רגע לפני שחוזרים ללימודים. כך תדעו למה זקוק הילד שלכם

    ילדים מופנים לאבחון כשקיים פער בין תפקודם לדרישות המסגרת בה הם אמורים לתפקד בצורה מיטבית. מטרת התהליך האבחוני למקד את היכולות והקשיים של הנבדק, להבין מהו מקור הקושי ולבנות תכנית טיפול מתאימה. מהם סוגי האבחונים הקיימים כיום ומה ההבדלים ביניהם?

     

    חוזרים לבית הספר בערוץ הורים :

    לא קל בכלל: להתמודד עם המעבר לכיתה ז'

    בלי קיטי ובוב ספוג: כך תוזילו הקניות לביה"ס

    בחירת הילדים: איזה ילקוט הכי שווה לכיתה א'

     

    אבחון דידקטי

    מה? אבחון הכולל הערכה של היכולות הלימודיות של הילד באמצעות מטרייה רחבה של מבחנים הבודקים הישגים בתחומי הלמידה השונים: קריאה, הבנת הנקרא, חשבון, כתיבה וכתיב, קשב וריכוז, תהליכי זיכרון, התארגנות ואסטרטגיות למידה.

     

    המטרה? לבחון קיומן של לקויות למידה, להעריך את מאפייני הלמידה של הילד ומוקדי הכוח שלו. האבחון הדידקטי מציע תוכנית התערבות: טיפול בילד, המלצות להוראה מתקנת, המלצות להורים ולמסגרת הלימודית (כולל התאמות לימודיות).

     

    מתי לפנות? כשיש קשיים לימודים כגון קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, תפקודי זיכרון, קשב.

     

    אבחון פסיכולוגי

    מה? אבחון כוללני המשלב את התחום השכלי והרגשי של הילד. האבחון כולל מבחן

    אינטליגנציה להערכת היכולות הקוגניטיביות של הנבדק ומבחנים השלכתיים הבודקים את התפקוד הרגשי-חברתי-התנהגותי.

     

    המטרה? לבדוק את תחומי החוזק והקושי של הילד. משמש כבסיס להתערבות בתחום הקוגניטיבי והרגשי.

     

    מתי לפנות? כשעולה חשד לקשיים רגשיים המשפיעים על התפקוד בלימודים, כשעולה התלבטות לגבי בשלות של הילד למסגרת בית ספרית, לקראת ועדת שילוב בבית הספר לצורך קבלת תגבור או לקראת ועדת השמה לבחירת מסגרת לימודית מתאימה.

     

    אבחון פסיכו-דידקטי

    מה? אבחון כוללני המשלב את התחום הדידקטי והפסיכולוגי. כולל מבחן אינטליגנציה להערכת היכולות הקוגניטיביות, מבחנים השלכתיים הבודקים תפקוד רגשי והערכת תפקודי למידה, בדומה לאבחון הדידקטי.

     

    המטרה? לבחון קיומן של לקויות למידה, לזהות את מקור הקושי ולהעריך את מאפייני הלמידה של הילד ומוקדי הכוח שלו.

    האבחון מציע תוכנית התערבות: טיפול בילד, המלצות להוראה מתקנת, המלצות להורים ולמסגרת הלימודית (כולל התאמות לימודיות בדרגה 3).

     

    מתי לפנות? כשיש קשיים לימודיים נרחבים, חשד לקשיים רגשיים, לקראת ועדת שילוב בבית הספר לצורך קבלת תגבור ולקראת ועדת השמה לבחירת מסגרת לימודית מתאימה.

     

    אבחון קשב וריכוז

    מה? תהליך הערכה, המיועד לבדוק קיומה של הפרעת קשב. האבחון נערך על ידי רופא המומחה בתפקודי קשב וריכוז (נוירולוג/ פסיכיאטר/רופא ילדים שעבר תת התמחות בקשב). כחלק מהבדיקות התומכות בתהליך לעיתים הרופא עושה שימוש באבחון קשב ממוחשב. האבחונים הממוחשבים הנפוצים בשראל הם: brc, moxo, tova.

     

    המטרה? לקבל תמונה מלאה על תפקודו הקשבי של הנבדק בכל תחומי החיים בסביבות השונות בהן הוא מתפקד. יש לשלול מקורות קושי אחרים כגון בעיות רפואיות, התפתחותיות, נפשיות ואחרות המצריכות תהליך טיפולי שונה לאבחנה של קשב וריכוז. האבחון מסייע בבניית תוכנית טיפול מקיפה המתייחסת לתחומי התפקוד השונים המושפעים מהפרעת הקשב.

     

    מתי לפנות? כשעולה תמונה תפקודית של ילד עם תנועתיות יתר, חולמנות, קושי בעבודה עצמאית וצורך בתיווך, קושי להתרכז לאורך זמן, טעויות של חוסר תשומת לב, מוסחות, קשיי התארגנות - כל אלו יעלו חשד לקושי בקשב.

     

    אבחון ריפוי בעיסוק

    מה? הערכה רחבה וכוללת על תפקודיו של הילד המתייחסת לתחומים רבים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה, תפיסה וקוגניציה (למידה, חשיבה) והתארגנות ביום-יום (לבוש, רחצה, אכילה).

     

    המטרה? להביא את הילד לתפקוד אופטימלי בחיי היום יום, באופן שיאפשר תחושת בטחון עצמי והשתלבות בסביבה בהתאם לגילו.

     

    מתי לפנות? כשקיימת הרתעות/חיפוש מתמיד אחר מגע פיזי, קושי במפגש עם מרקמים/חומרים שונים, סרבול בתנועות הגוף/הימנעות מפעילות מוטורית, קושי במשימות הדורשות תיאום בין שני צידי הגוף, ישיבה לא יציבה, מאמץ מוטורי/התעייפות בפעילויות ידיים, ויסות כח לא מותאם, אחיזת עיפרון/מספריים לא יעילה, קושי בדיוק וציור מכוון, קושי בתפיסה חזותית וקשיי התארגנות.

     

    אבחון קלינאית תקשורת

    מה? הערכה של יכולותיו וקשייו של הילד בכל אחד מתחומי השפה השונים: שפה, דיבור, שמיעה ותקשורת.

     

    המטרה? להעריך את קשייו של הילד ביחס לנורמה לבני גילו בשלבים השונים של רכישה והתפתחות השפה והשפעותיהם על התפתחות משחק וחשיבה.

     

    מתי לפנות? כשהשפה אינה ממשיכה להתפתח ולהתקדם, כשקיים רושם שישנם פערים בין שפתו של הילד לזו של בני גילו, דיבור משובש, שיבושי הגייה, בעיות בקצב דיבור (גמגום), הפרעות קול וצרידות והפרעות תקשורת (קושי ביצירת קשר עין, דיבור מונוטוני, ניתות מהסביבה).

     

    הכותבת היא מנהלת מרכז "צעד צעד ", מרכז לאבחון וטיפול בילד ובמשפחה





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    יש לו הפרעת קשב וריכוז או לקות למידה?
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים