שתף קטע נבחר

סטודיו C: ייקור החניה לא משחרר מהחוזה

כשענבל עשתה מינוי לסטודיו C - הודיעו לה שהחניה בחניון הקרוב ניתנת בהנחה ללקוחות הסטודיו. לאחרונה הודיעו לה בסטודיו שהחניה התייקרה. היא ביקשה לבטל את החוזה, אך בסטודיו מסרבים. "התשלום עלה לי ב-80 ש' בחודש". סטודיו C: "החניון לא בבעלותנו". מה אומרים במועצה לצרכנות?

האם עלייה בתעריפי החניה ברחוב סואן בו ממוקם סניף של סטודיו C, היא עילה להסתלקות של לקוחה מהחוזה שלה עם הסטודיו? בעלי החניון מעניקים הנחה ללקוחות סטודיו C ואנשי סטודיו C הם אלו שמיידעים את הלקוחות על ההנחה הזאת והם גם אלה שיידעו את הלקוחות על ההתייקרות האחרונה. כלומר, יש קשר עסקי בין סטודיו C לחניון ובכל זאת – בסטודיו C מסרבים לראות בשינוי התנאים כעילה לביטול החוזה. הלקוחה לעומת זאת, חושבת אחרת.

 

  • עמדת החתלה: למה רק בשירותי הנשים?

  • הספינינג בוטל: החזר כספי רק דרך הנהלת הרשת

 

ענבל מתאמנת בסטודיו C באבן גבירול בת"א – 3 פעמים בשבוע. "אני מכורה. באפריל, חידשתי את המינוי ל-14 חודשים", סיפרה ל-ynet.

 

לצד הסטודיו שוכן חניון בתשלום ולסטודיו יש הסדר עם החניון: באי הסטודיו משלמים 12 שקל על חניה. ההסדר הזה היה תקף במינוי הקודם שלה. "כשחידשתי את המינוי, לא נאמר לי דבר על שינוי בהסדר החניה", היא טוענת. "ואכן, 4 חודשים הכל היה כרגיל והנה אני רואה בסטודיו C שלט קטן עם הודעה שבחניון העלו את המחיר ל-19 שקל לביקור. סך הכל זו תוספת של 84 שקל לחודש עבורי, כך שבעצם הביקורים החודשיים שלי בסטודיו C יעלו לי מעתה כ-500 שקל בחודש.

 

"לו הייתי יודעת את פרט המידע הזה כשהייתי מחדשת את המינוי, לא הייתי בוחרת להישאר כי זה יקר לי מדי. אבל כרגע אין לי זכות בחירה, אני שבויה של סטודיו C. מבחינתי תנאי החוזה השתנו. אמנם עלות החניה לא כלולה בהסכם עמם אך הם אלה שסיפרו לי על ההנחה הם אלה שהודיעו על ההתייקרות. עצם מתן ההנחה וההודעה עליה ועל התייקרות העלות - מעידה שהם יודעים שהלקוחות משתמשים בחניון ומכאן שזה אחד מאמצעי הפיתוי כדי שיגיעו לסטודיו".

 

"הם לא מוכנים ללכת לקראתי בשום דרך"

בתחילה, כיוון שענבל אוהבת להתאמן במקום, היא לא רצתה לעזוב וניסתה להגיע להסדר. "אמרתי להם, שמעו, אני אשלם מעכשיו כ-80 שקל יותר לחודש ואני לא מצפה שתורידו לי 80 שקל מהמחיר החודשי, אבל בואו לקראתי - תנו לי חודשיים נוספים במתנה למשל", סיפרה. "הם סירבו למרות שזה בהחלט היה שומר אותי כלקוחה מרוצה. מסתבר שמדובר בגוף אטום לחלוטין. ביקשתי אם כך לצאת מהחוזה. הם סירבו. לא מוכנים ללכת לקראתי בשום דרך.

 

"מבחינתי עכשיו זה קטע של עיקרון לבטל את המינוי לאור היחס הזה ללקוחה קבועה ונאמנה. נכנסתי לחוזה בידיעה שהמצב הוא X וכרגע הוא Y. לעולם לא אחזור למקום הזה בתום המינוי".

 

אם ענבל תצא מהחוזה כעת - היא תתבקש לשלם קנס. המצב של ענבל היה פשוט יותר, לו היתה נכנסת לתוקף הצעת החוק המחייבת מכוני כושר להציע גם מינוי על בסיס חודשי. אולם הצעת החוק הזו, שעברה אישור בוועדת הכלכלה של הכנסת והיתה אמורה להיכנס לתוקף במרס 2013, לא עברה קריאה שנייה ושלישית ולא נכנסה לתוקף. לפי ההצעה, שהיא בעצם תיקון לחוק הגנת הצרכן, לקוח של מכוני כושר יכול להשתחרר מעסקה לתקופה קצובה ולא להיות כבול למכון כפי שקורה בכל כך הרבה מקרים – וכך גם במקרה של ענבל.

 

חוזה נכרת לא רק בכתב אלא גם בהתנהגות

בסטודיו C טוענים כי אין כאן שינוי של החוזה, מפני שהחניון לא בבעלותם והחוזה עם הסטודיו כלל לא כולל הנחה על חניה, אך חוזה לא נחתם רק בכתב – בדיני חוזים - יש משמעות גם לנוהג.

 

אביטל פריזמן יועצת משפטית במועצה לצרכנות, מסבירה את הסיטואציה המשפטית בה נמצאת הלקוחה: "חוזה נכרת בשלוש דרכים: בכתב, בע"פ ובהתנהגות. אז הטענה שאין חוזה כי זה לא כתוב – לא נכונה חד משמעית. במקרה הזה נאמר המחיר 12 שקל גם בע"פ וגם בנוהג. לפעמים מבחינה משפטית קשה להוכיח מה נאמר ללקוחה בע"פ– אבל מבחינה מהותית - יש פה נוהג.

 

"עכשיו השאלה היא עם מי החוזה. יש שלושה מצבים: הראשון - שמשלמים בנפרד למכון ובנפרד לחניון ואין קשר בין שניהם. מצב שני הוא שיש קשר בין החניון למכון – יש ביניהם הסכם למתן הנחה למתעמלים והתשלום נעשה דרך המכון ומצב שלישי שיש הסכם או הסכמה – החניון נותן את ההנחה ללקוחות המכון וגובה את התשלום והמכון מקדם את החניון ומיידע את לקוחותיו על ההנחה, בהנחה שזה יעודד אותם להתאמן במקום".

 

לפי הלקוחה – המצב השלישי מתקיים פה.

 

"כיוון שלנו לא ידועים כל פרטי המקרה הספציפי - ניתן לומר רק באופן כללי שאם התקיים קשר כזה, אז אכן השתנו תנאי ההסכם והצד השני יכול לומר לצד המפר אני רוצה לצאת מההסכם, או אני רוצה לכפות עליך את המשך ההסכם כפי שהיה קודם לכן.

 

"יחד עם זאת, ביטול העסקה לא יכול להיות על פרט שולי קטן ונידח. במקרה שלפנינו, אם זו מישהי שמגיעה אחת לחודשיים ויש לה תוספת של 7 שקלים לחודשיים – זה לא בהכרח פרט מהותי בעסקה. אם זו מישהי שמגיעה 3 פעמים וזה מצטבר לה ל-80 שקל בחודש, כשהמנוי עולה לה 150 או 250 שקל לחודש - זה יכול להיות פרט מאוד משמעותי".

 

נניח ואתם צודקים - מה לגבי השירות?

לפי המועצה לצרכנות, יהיה המקרה שלא יהיה – יש פה גם עניין של שירותיות. "יש מגמה בחוק וביחסים עם הצרכן כיום", מסבירה העו"ד. "אם החוק מחייב חברת סלולר להודיע ללקוחותיה שהיא מעלה להם את המחיר ב-5 שקלים לחודש והלקוח רשאי לעזוב בכל עת, זה אומר שהבחירה ניתנת ללקוחות. 5 שקלים זה אולי לא סכום מהותי, אבל זה סכום מהותי במצטבר. זו תפיסת העולם כיום. אם אתה משנה באופן מהותי את העסקה - הלקוח רשאי לבחור ספק אחר.

 

"הגישה היום היא שאם שינית משהו בתנאים – צריך לשחרר את הצרכן, אל תהיה חמדן. עשית משהו שלא מוצא חן בעיני הלקוח, השתנה משהו בתנאים והלקוח לא אוהב את זה – אל תיאחז בקרנות המזבח. הוא לא הקורבן".

 

ברשת סטודיו C מסרו: "אנו מבקשים להבהיר כי החניון אינו בבעלות הרשת ואינו כפוף לה. בעלי החניון מעדכנים את מחירם מעת לעת לפי שיקול דעתם הבלעדי, ללא התייעצות עימנו וכתוצאה מכך, גם המחירים שאנו שילמנו עבור חניה לעובדות הסניף, עלו בצורה משמעותית. יחד עם זאת, המחיר לשעת חניה עבור לקוחות סטודיו סי עדיין מוזל מהמחיר הרגיל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
 צילום: shutterstock
אי אפשר לצאת מהחוזה ללא קנס
צילום: shutterstock
מומלצים