איקאה 2014: חנות חדשה ומכירות אונליין
הרשת תחל לחלק השבוע בישראל קטלוג חדש, שממוצע המחירים בו ירד ב-3%, אם כי יש גם מוצרים שהתייקרו ומחירי הארץ עדיין גבוהים לעומת חו"ל. איקאה, שמחזיקה בשתי חנויות - בנתניה ובראשל"צ, תפתח את החנות השלישית בקריית אתא ב-11 במרס ותחל השנה גם למכור מוצרים דרך האינטרנט
בשנת 2014 איקאה ישראל תציין שני ציוני דרך: פתיחת החנות השלישית של הרשת בקריית אתא , ב-11 במרס 2014 וכן השקת אתר מכר אינטרנטי. בחברה די בטוחים בהצלחתה של החנות הצפונית, אך בהצלחת האתר - בטוחים קצת פחות. מנכ"ל איקאה ישראל שלומי גבאי, אמר ל-ynet: "רוב הצרכנים מעדיפים להגיע לחנות ולראות בעין את המוצר וגם בעולם זו לא הצלחה גדולה, זה מכר שולי. אני לא מתלהב מכך, אבל יש לי עובדים ששנים מדברים איתי על זה אז התרככתי. השנה נמכור גם דרך האינטרנט".
- איקאה שבדיה: קטלוג במחשב ורובוט פותח ארונות
- הדרת נשים באיקאה: מחקה נשים בקטלוג הסעודי
- מחאה מתפשטת: הפגינו באיקאה בחזה חשוף
- טומי הילפיגר יגיע להשקת חנות עוגן בת"א
לפי גבאי, איקאה ישראל כבר נמצאת בהכנות לוגיסטיות להפיכת אתר האינטרנט שלה לאתר מכר אונליין, "זו אופרציה שונה לחלוטין מהחנות הפיזית", הסביר. "לוגיסטית, אין לי כרגע מקום לאיחסון עבור קניות אונליין, אז צריך למצוא לכך פתרון".
במקביל, החנות הצפונית והשלישית של איקאה בישראל, הולכת ומוקמת במתחם מסחרי הצמוד לצומת אתא שבקריית אתא במבנה ששטחו 24 אלף מ"ר, בבעלות משותפת של חברת הנדל"ן של שרי אריסון שיכון ובינוי נדל"ן. במקום נבנית לא רק חנות איקאה, אלא גם קניון גדול שיתחבר לחנות. החנייה בחנות תהיה לראשונה תת קרקעית.
פחות מוצרים בקטלוג
בינתיים, החברה השיקה את הקטלוג השנתי שלה, קטלוג מספר 14 בארץ. גם הפעם המחירים בו יהיו קבועים למשך שנה שלמה (למעט הורדות מחירים במסגרת במבצעים). בשנה שעברה, המוקד בקטלוג היה ביתיות והשנה הפוקוס הוא על "לגור עם ילדים". עקב כך, תוסיף 150 מוצרים לקטגוריה חדשה ברשת: גילאי 12-8. עד כה המחלקה עוצבה לפי פונקציות, מעתה תחולה לפי גילאים: 2-0, 7-3 ו-12-8.
החברה הגדילה את מספר העמודים שמציגים רעיונות, תמונות השראה וסגנונות עיצוב ולשם כך אף תושק בסוף אוגוסט אפליקציה בעברית, שתאפשר ללקוחות למקם באופן וירטואלי את המוצרים בחלל הבית שלהם. הקטלוג יופץ בקרב 1.395 מיליון משקי בית בישראל בהשקעה של כ-7.5 מיליון שקל. בעולם הוא מופץ בגרסאות שונות ב-212.5 מליון עותקים.
כמדי שנה – גם השנה איקאה צמצמה את דפי הקטלוג שלה ואת הפריטים שמוצגים בו. השנה מופיעים בקטלוג 1,704 פריטים מתוך 7,518 פריטים בחנות – לעומת 2,005 פריטים שנכללו בקטלוג של 2013 ו-2,400 פריטים שנכללו בקטלוג ב-2012. בקטלוג 2014 יש 324 עמודים לעומת 328 עמודים בשנה החולפת ו-376 עמודים ב-2012. נראה שגם מספר הפריטים הכולל בחנות ירד מ-7,800 ל-7,500.
מה הוּזל, מה עולה אותו הדבר ומה התייקר?
המוצרים בחנות הוזלו השנה בכ-3% בממוצע, זאת לעומת ירידה של 4% ב-2013, אם כי מתוך 1,416 המוצרים שהוזלו, יש מוצרים שהוזלו גם ב-20%. גבאי מסביר זאת כך: "בתנובה עשו מחקר וגילו שלקוטג' יש ביקוש קשיח ואין תחרות. אמרו 'מצויין, בואו נעלה את הרווחים בצורה היסטרית' וקיבלו את הפצצה לפרצוף. זו המחשבה הקמעונאית הבנאלית ששולטת ב-99% ממוחות הקמעונאים במדינת ישראל. לעומת זאת, לקחת מוצר בביקוש קשיח, שנמצא במגמת גידול ומגלגל 9 מיליון, ו-25 מיליון שקל בשנה, לדוגמא הגוד מורגן שלנו - ריהוט האמבטיה שנמצא בגידול של 36% ולהגיד, 'חברים אני לוקח 50 מיליון שקל הכנסה ומוריד מחירים ברמות האלה'. בכל קורס שמלמדים באוניברסיטה יגידו לכם שאתם לא נורמלים. אבל אנחנו מוכרים הרבה יותר, הלקוח מרוצה יותר ואנחנו מרוצים".
יחד עם זאת, במקביל, יש בקטלוג גם 151 מוצרים שהתייקרו. שאר 5,900 המוצרים לא התייקרו ולא הוזלו. לשם השוואה, בקטלוג 2013 הוזלו פי 2 יותר מוצרים: כ-3,000 הוזלו (עד 300 שקל הוזלה למוצר) אך גם פי 2 מוצרים התייקרו אז: כ-300 מוצרים התייקרו בשיעור שבין 7% לכ-20%. בנוסף, המחירים בישראל עדיין גבוהים ממחירי אירופה, ובטח ממחירי ארה"ב. שימו לב להשוואה בטבלה לעומת מחירי צרפת. רוב המוצרים באיקאה ישראל יקרים יותר.
פריט | 2013 | 2014 | שינוי לעומת אשתקד | מחיר בצרפת | בכמה יותר יקר בארץ לעומת צרפת בשקלים? |
ALSEDA שרפרף סיבי בננה | 170 | 175 | 2.9% | 167 | 8 |
HENSVIK ארון בגדים 75x174 לבן כולל מוט לתליית בגדים ושני מדפים מתכווננים | 745 | 645 | 13%- | 570 | 75 |
FINGAL כיסא מסת שחור | 275 | 295 | 1.4% | 167 | 128 |
MOLGER יחידת מדפים ר'37xע'37, ג' 140 ס"מ ליבנה | 375 | 295 | 21%- | 187 | 108 |
BRUSALI שידת 4 מגירות רוחב 80, עומק 48, גובה 117 ס"מ לבן | 645 | 695 | 7.7% | 474 | 221 |
TORBJORN כיסא מסתובב שחור | 275 | 195 | 29%- | 191 | 4 |
IDENTISK ווק עם מכסה קוטר 32 ס"מ, אפור כהה/אלומיניום. 2 ידיות- קל להזיז את המחבת. | 115 | 125 | 8.6% | 144 | 19- |
CIRKUSTALT אוהל לילדים | 125 | 95 | 24%- | 95.5 | 0.5- |
VALBY RUTA שטיח, סיבים קצרים 80x180 ס"מ צבעוני | 225 | 245 | 8% | 239 | 6 |
NORDLI שידת לילה | 395 | 395 | 0% | 395 | 0 |
KLOBO ספה דו מושבית | 645 | 645 | 0% | 502 | 143 |
גבאי הסביר ל-ynet שעלויות השינוע לארץ גבוהות בהרבה מעלויות השינוע באירופה ובארה"ב. שם מובילים על כביש – פה בים. לדבריו, ההוזלה בכמה מהמוצרים הגיעה, "למרות גידול של 1.5% בעלויות השינוע, גידול של 1% בעלויות הייצור והעלאת המע"מ בשיעור של 1%. מכאן שהשנה הזאת, ההוזלה הממוצעת של 3% היא בעצם של 6%", עוד אמר כי "ב-12 השנים האחרונות, מחירי הפריטים ירדו בשיעור של 14% בממוצע". יחד עם זאת, היו גם שנים בהן איקאה שמרה על המחירים ואפילו העלתה מחירים. ההוזלה הגדולה ביותר במחירון אירעה ב-2008 – 4.79% אך בשנה שלאחר מכן, 2009, העלתה מחירים ב-6.34%.
מוצר | מחיר בשקלים |
HUSET ריהוט בית בובות | 69 |
IDSE מיטה זוגית 140x200 ס"מ. עם כיסוי ראש צבעוני |
1,295 |
LOJLIG בובה על מוט | 59 |
KARLSTAD ספה תלת מושבית כתומה | 2,795 |
KNAPPER מראה עומדת 48x160 ס"מ לבן | 295 |
LANGOR וילון 2 יח' 145x300 לבן/אדום/שחור | 195 לשתי יחידות |
ועוד בעניין מחירים - לאחרונה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד איקאה ישראל, בגין אי סימון נאות של מחירים בחנות, לפי חוק. גבאי לא הגיב לכך ישירות אלא רק טען שאין צורך בחוק סימון מחירים בישראל: "צריך לעבוד על מערכת היחסים בין הצרכן לקמעונאי ואז הרגולטור יצטרך למשוך את עצמו החוצה. אני עוד אגרום לשינוי החוק הזה".
באיקאה מסמנים יעדים נוספים ל-2014: הגדלת נתחי שוק והגעה ארצה של קולקציות יקרות יותר. לאיקאה נתח שוק של 7.5% משוק המטבחים בארץ ו-6% משוק מוצרי האמבט. כדי להגדיל את נתח השוק שלה, הרחיבה את האחריות לכיורים וברזים מ-3 ל-5 שנים.שתי קולקציות חדשות הושקו: שטוקהולם היקרה יותר שבה 79 פריטים בעיצוב מוקפד וטרנדיג - שילוב מאפיינים שבדיים מסורתיים עם עיצוב סיני מסורתי - שמכילה 30 פריטים.