שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מזרן קשה לא עוזר. 13 עובדות על כאבי גב
    רגע לפני שתרכשו מזרן קשה באלפי שקלים, כיסא, נעליים אורטופדיות ומדרסים, כדאי שתדעו את כל האמת על כאבי גב והגורמים להם. רופא בכיר מנפץ את המיתוסים הנפוצים על כאבי גב - ומסביר איך לטפל

    כמעט כל אחד מאיתנו סבל או יסבול בעתיד מכאבי גב. סביב עובדה זו התפתחה תעשייה משגשגת שמטרתה למנוע או להקל על התפתחות כאבי גב מהצעד הראשון, כסא המחשב והמזרן עליו אנו ישנים. אז מה באמת אנחנו יודעים על הגורמים לכאבי הגב שלנו?

     

    את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד   

     

    להתמודד עם כאבי גב

    מהי הדרך הפשוטה שתעביר כאבי גב

    כאבי הגב בלתי נסבלים? 9 עצות למניעה ולטיפול

    כאבי גב: מה עדיף רופא משפחה או אורתופד?

     

    1. עדיף לישון על מזרן קשה

    לא.

     

    לא נמצאה הוכחה שסוג מזרן משפיע על שכיחות כאבי גב תחתון. בעבר היה מקובל להמליץ לאנשים הסובלים מכאבי גב לישון על מזרן קשה. לא קיים חומר מדעי רב, אולם נמצא שאנשים שישנו על מזרן חצי קשה סבלו פחות מכאבי גב מאלה שישנו על מזרן קשה. כך שכיום מקובל שהמזרן המומלץ הוא חצי קשה.

     

    2. שינה ללא כרית מפחיתה כאבי גב

    לא.

     

    לא קיים חומר מחקרי רב בנושא זה, מה שידוע הוא שכרית צריכה להיות נוחה, וליצור תנוחת שינה בה הראש לא מונח נמוך מידי ולא גבוה מדי.

     

    3. כסא אורטופדי מסייע להפחית כאבי גב

    נמצא קשר בין תנוחת הישיבה להופעת כאבי גב.

     

    מומלץ להקפיד על כמה עקרונות פשוטים לישיבה במשרד. הכסא צריך להיות כזה שניתן להתאים את גובהו, קיימת תמיכה טובה לגב תחתון כולל יכולת להתאמה.

    בעת ישיבה, הברכיים צריכות להיות בגובה הירכיים, וכפות הרגליים מונחות על הקרקע. אם עובדים מול מחשב, האמות ושורשי כף היד צריכות להיות מונחות על השולחן לצד הגוף, כשהמסך נמצא בגובה העיניים.

     

    4. הליכה זקופה מונעת כאבי גב

    היציבה תלויה במבנה הגוף ובגיל.

     

    היציבה יכולה להשתנות במחלות מסוימות של השלד. קיים קשר בין יציבה לא מאוזנת לשכיחות כאבי גב. במקרים מסוימים ניתן בתרגול מתאים ובהתייעצות עם פיזיותרפיסט לשפר את היציבה ובכך להפחית כאבי גב.

     

    5. נעליים אורטופדיות עוזרות להפחית כאבי גב

    לא.

     

    לא נמצא קשר בין סוג הנעליים, ושימוש במדרסים להופעת כאבי גב או מניעה שלהם.

     

    6. הליכה על נעלי עקב גורמת לכאבי גב

    כן.

     

    הליכה על נעלי עקב גורמת להופעת כאבי עקבים, כאבים בכפות הרגליים, הופעת איזורי לחץ ואף משפיעה על מנח הבוהן.

     

    7. מסאז' מקל על כאבי גב

    לא.

     

    רבים מבלבלים בין מסאז' לפיזיותרפיה. פיזיותרפיה מומלצת כחלק מהטיפול בכאבי גב. פיזיותרפיה כוללת תרגילים, מתיחות, חימום וטכניקות נוספות שמטרתן להקל על הכאב ולהחזיר את המטופל לתפקוד היומיומי. פיזיותרפיה היא לא מסאז'.

     

    8. דיקור סיני מקל על כאבי גב

    כן.

     

    במקרים של כאב גב חריף, וגם במקרים של כאב ממושך, דיקור הנעשה בשילוב משככי כאב, ופיזיותרפיה יכול להקל על כאבי גב.

     

    9. יש קשר בין עודף משקל לכאבי גב

    כן.

     

    קיימת שכיחות גבוהה יותר של כאבי גב באנשים הסובלים מהשמנת יתר ועודף משקל. קשור ככל הנראה להשפעת עודף המשקל על היציבה והעומס המופעל על המפרקים והדיסקים הבינחולייתיים.

     

    10. פעילות גופנית מסייעת להפחית כאבי גב

    כן.

     

    בדומה להשפעת עודף משקל על שכיחות כאבי גב תחתון, נמצא שאנשים הנמצאים בכושר גופני ירוד סובלים יותר מכאבי גב. המשמעות כמובן היא שעיסוק בפעילות גופנית ושיפור הכושר הגופני יפחיתו את שכיחות כאבי הגב.

     

    11. בהריון סובלים יותר מכאבי גב

     לעתים קרובות.

     

    רוב הנשים מפתחות כאב גב בנקודה כזאת או אחרת במהלך ההריון. הגודל ומשקל הבטן משתנים במהלך ההריון וגורמים ועומס ומתח על הגב. היציבה גם היא משתנה ומוסיפה לכך.

     

    12. יש קשר בין גיל לכאבי גב

    לא בהכרח.

     

    כמעט כולנו סבלנו מכאב גב כלשהו במהלך חיינו. נשים וגברים סובלים מכאבי גב באותה מידה. השכיחות הגבוהה ביותר של כאבי גב מופיעה בין הגילאים 30 ל50לרוב כחלק מתהליך ההתבגרות, אך גם מאורך חיים הכולל מעט מידי (ולעיתים יותר מידי) פעילות גופנית.

     

    ככל שאנו מתבגרים, קיימת ירידה באיכות העצם, אלסטיות וכח השריר פוחתים. הדיסקים, אותם סחוסים המצויים בין החוליות, מאבדים את הנוזל ואת האלסטיות שלהם, שמפחיתים את יכולת הספיגה.

     

    13. עדיף להימנע מניתוחי גב

    ברוב המקרים ניתן לטפל בכאבי גב באמצעים לא ניתוחיים. הטיפול כולל משככי כאב, פיזיותרפיה, מנוחה קצרה של יום יומיים, וחזרה מהירה לתפקוד ופעילות. במקרים בהם הכאב נמשך מומלץ להתייעץ עם רופא.

     

    כיום קיימים סוגים רבים ושונים של התערבויות וניתוחים בעמוד השדרה. מטרת הניתוח לרוב היא שיפור באיכות החיים. כאשר יש התאמה בין תלונות החולה, הממצאים בבדיקות ההדמיה, יש סיכוי מצוין שהניתוח יהיה מוצלח.

     

    הכותב הוא מומחה במחלות וניתוחי עמוד שדרה. רופא בכיר מחלקת עמוד שדרה בבית החולים מאיר




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterskock
    לקנות או לא לקנות מזרן קשה?
    צילום: shutterskock
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים