שתף קטע נבחר

חזון יום כיפור של תל אביב מתרחק

החניונים שמוקמים בתל אביב רק מרחיקים את העיר מהחזון המוצהר שלה - צמצום השימוש בכלי רכב. נקודה למחשבה בזמן שתיהנו מהאוויר נקי והכבישים הפנויים של יום כיפור

בשבת הקרובה יוכלו התל אביבים, כמו יתר תושבי ישראל, ליהנות מ"יום ללא מכוניות", הלא הוא יום כיפור. ביום זה אנו מקבלים הצצה לחזון של עיר שכולנו היינו רוצים לחיות בה – עיר ללא זיהום אוויר, ללא פקקים, בלי רעש ועם הרבה יותר איכות חיים. נכון, המציאות הזאת לא אפשרית ביום יום, אבל אפשר לשאוף ולפעול למציאות שמתקרבת לחזון הזה, וזה לא בידי שמיים.

 

עוד כתבות בערוץ כלכלה ירוקה וקיימות

סיכום שנתי: האוויר היה נקי יותר

עצה ירוקה: בשנה החדשה חוזרים לישן והטוב

ים של זיהום: צפו בקליפ המחאה לשרים

למתחילים: 5 טיפים לחיים ידידותיים לסביבה

 

על פניו נראה שעיריית תל אביב צועדת לכיוון "חזון יום כיפור". בראיון ל"גלובס" בדצמבר 2009 הצהיר ראש העיר רון חולדאי קבל עם ועדה: "העידן של הרכב הפרטי עבר זמנו. אנחנו צריכים להתרגל להשתמש יותר ויותר באמצעים אחרים; יותר ללכת ברגל, יותר לנסוע באופניים ויותר להשתמש בתחבורה ציבורית. צריכים להימנע מלעודד כניסת רכב לתוך העיר. אנחנו צריכים לנקוט באמצעים ואילו הייתי יכול לקבוע אגרת גודש על הנכנסים לעיר הזאת, הייתי עושה את זה".

 

בדיון שהתקיים בעמוד הפייסבוק של העירייה במרס 2011 נכתב בתגובה רשמית מטעמה כי "סלילת נתיבים חדשים ומקומות חנייה נוספים לא יביאו לפתרון, על פי מחקרים הוכח שהדבר יביא לתוך העיר רק עוד כלי רכב". כפי שהבינו בעירייה קצת באיחור, כבישים וחניונים נוספים אכן לא יפתרו את בעיות התחבורה של תל אביב וגוש דן. אלא רק יביאו עוד כלי רכב לתוך העיר ויגרמו לתופעה הפוכה של עוד מכוניות, עוד פקקים ועוד זיהום אוויר. הפתרון היחיד הוא עידוד שימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ברגל ורכיבה על אופניים, במקביל לצמצום בתשתיות הרכב הפרטי – כבישים וחניונים.

 

תל אביב ביום כיפור אשתקד (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תל אביב ביום כיפור אשתקד(צילום: מוטי קמחי)
  

אך נראה שהצהרות לחוד ומעשים לחוד. בימים אלה חונכת העירייה חניון חדש בן 400 מקומות חניה בקצה שדרות רוטשילד, לב אזור העסקים של תל אביב. זאת, בנוסף לחניונים נוספים המתוכננים לקום במרכז העיר (כיכר רבין, כיכר דיזנגוף, כיכר גבעון ועוד) וכבישים נוספים (כביש שלבים, כביש המסילה, איילון מזרח ועוד).

 

ערים אחרות בעולם הבינו מזמן את מה שהבינו כאן רק בשנים האחרונות, אך בניגוד אלינו הם לא רק מדברים אלא גם עושים. בערים רבות בעולם המערבי אישרו כפי לפני שנים מדיניות שמקדמת תחבורה ציבורית ובד בבד מצמצמת משמעותית את מספר מקומות החניה בעיר, גם אם בטווח הקצר זה לא מעשה פופולרי.

 

תסתכלו על התפוח הגדול 

במנהטן, למשל, מאז 1982 קיימת מדיניות שלפיה לא רק שלא מקימים חניונים חדשים, אלא אף מסבים חניונים קיימים לשימושים אחרים (יש היום במנהטן 25 אלף פחות מקומות חניה מאשר בשנת 1978). בנוסף, תקן החנייה לבניינים במנהטן עומד על לא יותר מ-0 מקומות חניה, בדיוק מאותה סיבה.

 

חניון רוטשילד. לא למדנו ממנהטן (צילום: עומר כהן) (צילום: עומר כהן)
חניון רוטשילד. לא למדנו ממנהטן(צילום: עומר כהן)
 

מי שעבר פעם אחת או יותר ברחוב הרצל בתל אביב נהנה מהחוויה המפוקפקת של עמידה בפקק שלא זז. כך גם ברחובות האחרים באזור – שדרות רוטשילד, דרך יפו, יצחק אלחנן ועוד. פתיחת חניון שמכיל 400 מקומות חניה נוספים באזור שבו הביקוש תמיד יעלה על ההיצע, במיוחד עם הקמת עוד ועוד מגדלי משרדים באזור, פירושה הוספה של עוד 400 מכוניות לפחות שייכנסו מדי יום.

 

חניון רוטשילד לא רק שיעודד כניסת כלי רכב לתוך מרכז העיר, אלא גם לא יפתור את מצוקת החניה של תושבי תל אביב. החניון ממוקם בלב אזור העסקים וישרת בעיקר את אלה הנכנסים כל בוקר בשערי העיר כדי להגיע למשרד שלהם באחד המגדלים באזור. בערים דומות בעולם המערבי, עובדים אלה, גם בתפקידים בכירים ביותר, משתמשים בתחבורה ציבורית כדי להגיע לעבודה. בדרך זו הם גם מגיעים מהר יותר וגם חוסכים להם ולנו הרבה מאוד פקקים, זיהום אוויר ופגיעה באיכות החיים.

 

לו הייתי רוטשילד, הייתי נוסע על אופניים (באדיבות עיריית תל אביב-יפו) (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
לו הייתי רוטשילד, הייתי נוסע על אופניים(באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
 

אבל אצלנו, תגידו, בניגוד לערים אלה, אין עדיין רכבת תחתית והתחבורה הציבורית לא מספיק

טובה. נכון, הרכבת התחתית מתוכננת לקום רק עוד 10 שנים, אבל חשוב לזכור שחניון שעלותו 48 מיליון שקלים לא נבנה ל-10 שנים וגם לא ל-20, והקמת חניון במרחק של 200 מטר מקו הרכבת המתוכננת תהווה תחרות לרכבת ולכדאיות הכלכלית שלה, מה שיכול לדחות עוד יותר את מועד הקמתה. כמו כן, פרויקטים שונים שעומדים להתבצע בקרוב, כגון "שאטלים" מתחנות הרכבת לרוטשילד וקו שאטל נוסף של "הנתיב המהיר" שיגיע לאזור, יהוו פתרון מצוין לעובדים באזור זה.

 

לכך מצטרפת העובדה שפרט להרעה במצב התחבורתי, השטח הציבורי שהתקבל מעל החניון לא איכותי ולא שימושי. בשל החניון שמתחת ועומק האדמה המצומצם, לא התאפשר לשתול עצים בגירים, וקיבלנו משטח בטון מרוצף ללא צל ובלי ירוק בעיניים. תנסו לחצות את הכיכר בשבועות הקרובים במהלך היום.

 

אז ביום כיפור הקרוב, כשתלכו ברגל במרכז תל אביב או בכל מרכז עירוני אחר, תחשבו איזו עיר אתם רוצים שתהיה לכם ולילדים שלכם – עיר עם עוד כלי רכב, עוד פקקים ועוד זיהום אוויר, או עיר עם רחובות בטוחים ואוויר נקי, כמעט כמו ביום כיפור?

 

הכותב הינו מתכנן ערים, פעיל סביבתי ותושב תל-אביב-יפו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב זיתון
עוד חניון זה מה שהיינו צריכים?
צילום: יואב זיתון
מומלצים