שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לא רצו שתראו: הפרסומות שצונזרו בעולם

    יש מסעי פרסום שעדיף היה אילו לא עזבו מעולם את ראשם הקודח של הפרסומאים שהגו אותם. ערן יסעור ליקט מרחבי העולם מודעות ופרסומות כאלה, שאחרי שעלו לאוויר – הן ירדו משם בבושת פנים

    פעם, החיים של הפרסומאים והמשווקים היו הרבה יותר פשוטים. הנה למשל כמה דוגמאות מהעבר הרחוק יותר.

     

     

    אם היית יצרן של מעבד מזון, היית יכול לפרסם את המודעה הבאה, שאומרת ש"מעבד המזון שלנו יעשה הכל במטבח חוץ מלבשל, כי לשם כך נועדו הנשים:

     

     

    ואם אתה יצרן סיגריות, היית יכול לצאת בפרסומת שמתגאה בעובדה שרוב הרופאים מעשנים את הסיגריה שלך:

     

     

    ואם אתה יצרן משקאות קלים, היית יכול לצאת בפרסומת שממליצה לאמהות לתת לתינוקות שלהם לשתות קולה בגיל צעיר ככל האפשר כדי שתהיה להם נקודת זינוק טובה יותר לחיים:

     

     

    היום, אין סיכוי שהיינו רואים מודעות כאלה, לא רק בגלל שמאז חוקקו חוקים ותוקנו תקנות לגבי מה מותר ומה אסור להציג בפרסומת, אלא גם בגלל שההמון הזועם, הטוקבקים המושחזים והרשתות החברתיות היו גורמים למשווק למהר ולהסיר את המודעה.

     

    רק לפני מספר חודשים דיווחה מירב קריסטל כי פרסומת התינוק של כריות הוסרה מהאוויר בגלל מחאת הגולשים, בשל הדרך שבה הוצגו התינוק והנשים שלצידו, ולפני שנתיים הוסר מהאוויר תשדיר רדיו של אירוקה.

     

    ביחד עם גיל דיין, ליקטתי עבורכם מבחר של פרסומות ומודעות, שעלו לאוויר וירדו משם במהירות ובבושת פנים. בכוונה לא חיפשנו מודעות שהוסרו בגלל

    שהיו מיניות מדי או בוטות מדי, אלא כאלה שמאחורי הורדתן מהאוויר מצאנו סיפור מיוחד או סיבה מעניינת.

     

    מלחמת המינים

    "אמור זאת בשנאה ביום האם", הייתה הכותרת של המודעה שהציגה ילד עגום פנים, שעליו משורטטות מילות שטנה שמופנות לאביו. זו הייתה מודעה שהעלה הארגון הבריטי למען זכויות הגבר,Fathers4Justice, שהפציר במפרסמים שלא לפרסם באתר האמהות הבריטי Mumsnet, בטענה שהוא מפרסם חומר מעליב ובוטה כנגד גברים גרושים.

     

    בבריטניה לא אהבו שפניו של הפעוט מכוסים בכיתובים כגון: חזיר", "מכה נשים" ו"אנס" והקמפיין נפסל.

     

     

    הסוס המנצח של טסקו

    זוכרים את המשבר שפקד את רשתות השיווק באירופה לאחר שבמוצרי בשר שלהן התגלה בשר סוס? אז היה מי שניסה להפיק רווח שיווקי מהעניין. הקמעונאית הבריטית טסקו החלה מייד לפרסם מודעות תחת הכותרת: "רעב כל כך שהיית יכול לאכול סוס?".

     

    המודעות ניסו להעביר את המסר שהבשר שהרשת מספקת ללקוחות הוא איכותי ואף פעם לא דהר בשדות, אבל משחק המילים לא הצחיק את הרשויות בבריטניה, שהורו לטסקו להפסיק לפרסם את הקמפיין. הרשויות טענו, כי הקמפיין הזיק לכל תעשיית המזון הבריטית, ולא דיבר רק על הרשתות שבהן התגלה בשר הפיגולים.

     

    מקדונלד'ס סיימה עם הזנב בין הרגליים

    זכיין מקומי של מקדונלד'ס במדינת קנזס, ארה"ב, העלה תשדיר רדיו שבו נאמר כי "ללטף כלב מסוג פיט בול זה יותר מסוכן מלנסות את התפריט החדש של מקדונלד'ס". אוהבי הכלבים מיהרו להתלונן על המסר, התשדיר הורד מהאוויר, ודובר של מקדונלד'ס נאלץ לפרסם התנצלות פומבית.

     

    טויוטה חטפה דו"ח על נסיעה פרועה

    יצרנית הרכב טויוטה הפיקה פרסומת אנימציה כדי לקדם את דגם ה-GT86 שלה. בפרסומת, שנראית כמו משחק מחשב, מבצע הנהג תעלולי נהיגה פרועים, בלשון המעטה. רגולטור הפרסומות הבריטי פסל את הפרסומת לשידור בטענה כי היא מעודדת נהיגה לא זהירה. אבל ביוטיוב אפשר ליהנות ממנה.

     

     

    כמה נשים זה יותר מדי?

    רשת משלוחי מזון מהיר בדרום אפריקה, Fish and Chip Company, הציגה פרסומת בהשתתפות נשיא המדינה, ג'יקוב זומה, שהואשם בבזבזנות ובשחיתות בזמן שהמדינה הייתה שרויה במצב כלכלי קשה.

     

    הנשיא נראה כשהוא יושב לשולחן ארוחת הערב עם ארבע נשותיו ו-21 ילדיו, הנהנים ממשלוחים דג וצ'יפס, ואומר: "יש כאן הרבה אוכל טוב - ובזול. במחיר הזה אפילו שר האוצר שלי יאשר כזו ארוחה". הפרסומת נפסלה בטענה כי היא לועגת לעובדה שלנשיא יש מספר גדול של נשים.

     

     

     

    כמה קלוריות יש בדגני בוקר?

    בבריטניה, יצרנית דגני הבוקר קלוג נאלצה להוריד מהאוויר פרסומת למותג Special K, בה נטען כי מנה של דגני הבוקר של החברה מכילה רק 114 קלוריות. הטענה הזאת אינה נכונה, כאשר כוללים בחישוב הקלוריות לא רק את הדגנים אלא גם את החלב שיש להוסיף להם.

     

    קלוג עוד ניסתה להשתמש בהגנת "אמת דיברתי", משום שיש מי שאוכלים את הדגנים שלהם יבשים – אבל זה לא עזר לה. אגב, בפרסומת שנפסלה נראית הדוגמנית מוזגת חלב לקערת הדגנים שלה...

     

     

    זו חברת תעופה או מוסך?

    בטקטיקה שמזכירה את לוחות השנה של חברות הרכב שהיו תלויים פעם במוסכים, חברת הטיסות המוזלות ריינאייר הציגה מודעות פרסומת תחת הכותרת "מחירים חמים ו...צוות חם". במודעות הפרובוקטיביות נראו דיילות אמיתיות של החברה כשהן לבושות בפריטי הלבשה תחתונה. מספר צרכנים נזעמים אספו תוך מספר ימים 11,000 חתימות של שדרשו (והצליחו) להוריד את סדרת המודעות מהאוויר.

     

     

    הפוטושופ של לוריאל

    מודעת הפרסומת הזו לקרם נגד קמטים, של חברת הקוסמטיקה לוריאל נפסלה לפרסום, לאחר שהתברר כי החומר הפעיל במוצר, שהביא לתוצאה המדהימה על פניה של השחקנית רייצ'ל וייס, היה לא אחר מאשר... תוכנת פוטושופ.

     

     

    הגזענות של אשטון קוצ'ר

    מותג חטיפי הצ'יפס Popchips העלה סדרה של 4 פרסומות לרשת האינטרנט. בסרטונים, שמוצגים כפרסומת לאתר שידוכים, מציג השחקן אשטון קוצ'ר 4 דמויות מוקצנות שמחפשות שידוך, החל בהיפי דרך חובבת אופנה וכלה במפיק סרטים הודי מבוליווד. הסדרה, שהפקתה עלתה מליון וחצי דולר, הורדה תוך זמן קצר מהרשת, בעקבות תלונות רבות של צרכנים, שטענו כי דמותו של המפיק ההודי היא סטריאוטיפית ומבזה.

     

     

    הביצים הגדולות של Lynx

    מותג הטיפוח Lynx הציג פרסומת לג'ל הרחצה החדש שלו לגברים, שנמכר יחד עם ספוג לניקוי חלקי הגוף המוצנעים. בפרסומת נראית אמבר ג'ימס, חברתו לשעבר של הכדורגלן קיט ווטסון, כשהיא מציגה את המוצר כמיועד לניקוי כדורים (באנגלית balls = כדורים וגם אשכים), במתכונת של ערוץ קניות.

     

    בכל פעם, גבר אחר בקהל השליך לעברה את הכדורים שלו (כדורי טניס, כדורי רגל), והיא ניקתה אותם ביעילות כשהיא רומזת - לא ממש בעדינות - כי מדובר בכדורים מן הסוג "ההוא". בסופה של הפרסומת, גבר מבוגר הוזמן לגשת אליה וביקש ממנה אם היא יכולה לנקות גם את ה"כדורים" המעוכים והמקומטים שלו.

     

    הפרסומת קיבלה תלונות על היותה גזענית, שוביניסטית ומכילה שפה לא הולמת, אך לבסוף הסיבה שבגללה היא נפסלה הייתה...פגיעה בקהל הקשישים.

     

     

    הפיצוצים של סודה סטרים

    וכמובן שחייבים לסיים גם עם זווית מקומית. משווקת המתקן להכנת סודה ביתית, החברה הישראלית סודה סטרים, רצתה להעלות לשידור בזמן הסופרבול פרסומת שמראה כי בכל פעם שבה מישהו מכין סודה במתקן שלה, מתפוצץ בקבוק של אחד ממותגי המשקאות הקלים.

     

    הפרסומת לא אושרה לשידור וסודה סטרים הרוויחה פעמיים: גם לא נאלצה לשלם עבור זמן השידור וגם זכתה ליחסי ציבור בחינם ולמיליונים רבים של צפיות ברשת האינטרנט.

     

     

    ערן יסעור הוא מומחה לשיווק ולמיתוג, ומייצג בישראל את ארגון ה-Superbrands הבינלאומי

    פורסם לראשונה 19/09/2013 01:20

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים