שתף קטע נבחר
 

הזוכות בפסטיבל עכו: "פפפפפפפ" ו"ספר הפנים שלי"

שתי ההפקות יחלקו בפרס ההצגה הטובה ביותר - 30 אלף שקלים. תשע מתוך 10 הצגות התחרות זכו בפרסים במכלול הקטגוריות

בתום ארבעה ימים של מרתון תיאטרוני באולמות העיר העתיקה ובסמטאותיה ננעל הלילה (ג') פסטיבל עכו 2013. את פרס ההצגה יחלקו השנה שתי הפקות – הפארסה השחורה "פפפפפפפ", שיצרו במשותף אהרון לוין וירון אדלשטיין, וכן "ספר הפנים שלי" מאת אינה איזנברג ובבימויה של נוהר לזרוביץ. את הפרס הכספי, 30 אלף שקלים המוענקים מטעם עיריית עכו, יחלקו הזוכים שווה בשווה.

 

עוד על פסטיבל עכו:

שלוש הצגות מחפשות מכוון

אומרים לנו שיש תיאטרון אחר

קהל יוצא למסע בין טרגדיות

 

בראש חבר השופטים עמד השנה חבר הכנסת לשעבר יוסי שריד. שותפים בוועדת השיפוט היו גם הדרמטורג בן בר שביט, הבמאי נועם שמואל, השחקן והבמאי עמי ויינברג והמשוררת מאיה בז'ראנו. הבחירה לחלק את פרס ההצגה הטובה לשניים התקבל, כך מתברר, ברוב קולות. את ההחלטה נימקו השופטים: "שתי ההצגות מייצגות בעינינו שתי פנים לפסטיבל עכו: תיאטרון אחר, מחד, ומנגד תיאטרון שאינו לגמרי אחר, אבל נועז, מקורי ויצירתי במיוחד". נימוקי הוועדה משקפים באופן מדויק את הפסטיבל, שהציע השנה ברובו המכריע הפקות של תיאטרון קונבנציונאלי בניגוד לשנים עברו, שבהן מרכז הכובד של התכנייה סבב סביב עשייה תיאטרונית ניסיונית.

"ספר הפנים שלי". "שפה ייחודית, דינאמית ועדכנית" (צילום: יוהן שגב) (צילום: יוהן שגב)
"ספר הפנים שלי". "שפה ייחודית, דינאמית ועדכנית"(צילום: יוהן שגב)
 

בנימוקיהם למתן הפרס להצגה "פפפפפפפ" כתבו השופטים: "המחזה מומחז ומוצג כפארסה שחורה שקוראת דרור מוחלט לדמיון. אולם במחשבה שנייה ואולי שלישית, ייתכן שאינה דמיונית כל כך והיא מציאותית הרבה יותר מכפי שאנו משערים". ההצגה, שנודדת בין צוללת שנושאת ראשי נפץ גרעיניים ומשייטת במימי הים המפרץ הפרסי, לבין חדר המצ"ב במטכ"ל, מציגה סצנריו אפוקליפטי שבו מפקד הצוללת מחליט על דעת עצמו לקחת את העניינים לידיים ולעשות סדר במזרח התיכון.

 

בנימוקים למתן הפרס להצגה "ספר הפנים שלי", שבמרכזה חבורת צעירים תל אביביים שמחפשים זהות בתוך ומחוץ לפייסבוק, כתבו השופטים: "הדמויות בהצגה מנסים לברוח מן המציאות, אבל נאלצים לשוב אליה בתחושה של התפכחות וחרדה. גם הבריחה וגם השיבה מדברות אל הקהל בשפה ייחודית, דינאמית ועדכנית".

 

עושה הרושם כי חבר השופטים התלבט השנה באופן מיוחד ולא רק בקטגוריה המרכזית. בסופו של יום, תשע מתוך 10 הצגות התחרות זכו בפרסים במכלול הקטגוריות. ציון לשבח בתחום הבימוי הוענק ליוצרת ההצגה "ספר הפנים שלי", נוהר לזרוביץ'. בנימוקים נכתב: "ההצגה מצטיינים בתזמון ושילוב מושלמים וסוחפים של כל המשתתפים ומרכיבי ההפקה ובייחוד עבודת האנסמבל המשובחת. עבודת הבימוי מורכבת ומרשימה".

 

"חוצבמה". תכנים מהמיתולוגיה היוונית (צילום: יוהן שגב) (צילום: יוהן שגב)
"חוצבמה". תכנים מהמיתולוגיה היוונית(צילום: יוהן שגב)

ציון לשבח על תעוזה אמנותית הוענק להפקה "חוצבמה" ולמשתתפיה, הפקה יוצאת דופן שמתנהלת בין חדרים שונים באולמות האבירים ומנהלת שיח עם מחזות מופת מתוך המיתולוגיה היוונית. "מדובר בהפקה שמעניקה חוויית צפייה שונה ומיוחדת, תלוית מקום, שהיא חלק מהדי.אן.איי של הפסטיבל. ראויים לשבח העבודה הקבוצתית המגוונת והמתוזמנת, שמניעה מספר קבוצות של צופים בו זמנית. העיסוק בתכנים קשים מתוך המיתולוגיה היוונית והטמעתם במציאות הישראלי נועזת ומקורית".

 

על אף המחמאות שחלקו השופטים לאנסמבל השחקנים בהצגות "חוצבמה" ו"ספר הפנים שלי", את הציון לשבח על עבודת האנסמבל העניקו להצגה "עיניים עצומות" שיצר יאשה קריגר עבור קבוצת התיאטרון אינקובטור. "זהו הישג מרשים של עבודת צוות בתנועה שזורמת באופן לא צפוי ומרתק של המשתתפים במרחב לא מוגדר. זו קבוצה מגובשת שמעניקה למחזה רובד נוסף מעבר לטקסט הכתוב".

 

ציון לשבח לשחקנית בולטת נחלק בין צמד היוצרות של ההצגה, "Fairy Tale", סיגלית פוקס ויהודית ג'ינג'ר. "עבודתן המשותפת מתאפיינת במקוריות רבה, הומור ושובבות מלאת חן, המאתגרת את המסגרות הקומיות המקובלות".

ציון לשבח לשחקניות. "Fairy tail" (צילום: יוהן שגב) (צילום: יוהן שגב)
ציון לשבח לשחקניות. "Fairy tail"(צילום: יוהן שגב)
 

גם את הציון לשבח המוענק לשחקן בולט פיצלו השופטים לשניים: אייל שכטר ואלי מנשה, שמשחקים אב ובן בהצגה "תג מחיר", טרגדיה של משפחה ומקום על רקע אידיאולוגי. בנימוקיהם כתבו: "עבודת המשחק מבטאת ברגישות ובמיומנות את המתח הפנימי שביניהם ואת הקרע בתוך המשפחה הפרטית והלאומית".

 

מרכז סדנאות הבמה בחר השנה להעניק באופן מיוחד שתי מלגות השתלמות בשווי 3,000 שקלים כל אחת. מלגת השתלמות למחזאים הוענקה לעלמה וייך על "תג מחיר", מחזה ביכורים שעליו כתבו השופטים: "המחזה משתמש בסיפור המקראי על עלי הכהן ושני בניו ולובש תוכן וצורה אקטואליים. יצירתה המלאה הראשונה של וייך בתיאטרון מציגה דרמה של הזמן הזה שאינה נופלת מהדרמה של הימים ההם".

 

מלגת השתלמות לשחקנית מבטיחה הוענקה לגילי בית הלחמי על עבודה בהצגה "השולחן". בנימוקים נכתב: "משחקה שובה לב ומעיד על כישרון בימתי, יכולת טבעית לגלם עולם של ילדה עתירת דמיון וכל זה בתנועה משכנעת ומרגשת".

"עיניים עצומות". ציון לשבח על עבודת אנסמבל (צילום: יוהן שגב) (צילום: יוהן שגב)
"עיניים עצומות". ציון לשבח על עבודת אנסמבל(צילום: יוהן שגב)
 

השנה לראשונה מצטרפת האקדמיה לאמנויות המופע למעניקי הפרסים בתחרות. הפרס, בשווי 5,000 שקלים, יעניק להצגה הזוכה חשיפה נוספת לשתי הרצות באולם הבית של האקדמיה בתל אביב ובכך להארכת חיי המדף מעבר לפסטיבל בעכו. בפרס זכתה ההפקה, "סתיו", שכתב וביים השחקן אמיר דוליצקי. בנימוקים נכתב: "ההצגה מציעה סגנון תיאטרלי ייחודי ושפה בימתית המעצימה את הפיוט הסיפורי של המחזה באמצעים פשוטים".

 

ציונים לשבח נוספים ניתנו לחמדה נתן וחמוטל ציולקובסקי על עיצוב החלל בהצגה "חוצבמה"; לרקפת לוי על עיצוב התלבושות בהצגה "Fairy Tale"; לאלמוג מודעי וטל ברוכשטיין על המוזיקה המקורית בהצגה "מקס"; לתמר אור ושי קסיבא על עיצוב התאורה בהצגה "השולחן".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוהן שגב
"פפפפפפפ". אפוקליפטית
צילום: יוהן שגב
לאתר ההטבות
מומלצים