שתף קטע נבחר

לא נח: חפשו את האשה

נעמה, רעייתו של נוח, נותרת לבדה במאבק לשיקום העולם, לאחר שבעלה מתמוטט עם היציאה מן התיבה - ושוקע בטיפה המרה. זה לא חדש לה. היא הרי הפמיניסטית השנייה בתנ"ך, אחרי אמא שלה, צילה, שלא ויתרה על ילדים משלה על אף מעמדה בבית למך

בפרשת נח מוזכרת רעייתו, כמי שצריך להכניסה לתיבה ולהוציאה מן התיבה. מעבר לכך איננו שומעים עליה מאומה. אשתו של נח הייתה נעמה, בתו של למך, כך סבורים חז"ל. ומדוע נקרא שמה נעמה? כי מעשיה נעימים היו, אומר רש"י. באופן זה דמתה לנח, שאף הוא היה, כשמו, אדם נח ונעים לבריות. בני זוג נעימים ונחמדים, אנשים חברתיים, תומכים ובעלי חסד גדולים (ודי לנו בחסד הרב שעשו בתיבה, כדי ללמוד על כלל מעשיהם).

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

 

 

ודווקא משום כך לא ברור להיכן נעלמה נעמה, ומדוע לא תמכה בבן זוגה נח, לאחר שיצאו מהתיבה. הרי ידוע הסיפור (בראשית פרק ט'), שנח נכנס לדיכאון, ואולי נתמלא פחדים מן ההתמודדות עם העולם החדש. כך או כך, הוא בחר לברוח, התמכר לטיפה המרה, להתבוסס במשקה בתוך אוהלו בצורה מגולה ובלתי צנועה.

 

היכן הייתה נעמה כאשר נח התדרדר כך? המצב הגיע עד כדי כך שנגרמה אי נעימות נוראית בין נח לבין בניו. והוא מתעורר, מתרגז ומקלל את בנו. והיכן האישה בכל אלה? מדוע לא הייתה עם בעלה? מדוע לא תמכה בו? לא הגנה עליו? לא שמשה עזר כנגדו? ייתכן שגם היא, כמו בעלה, הרגישה קטנה מדי מכדי להתמודד עם העולם החדש, להילחם את מלחמת החיים, ואף לקחת את בעלה על כתפיה.

 

הפמיניסטית השנייה בתנ"ך (אחרי אמא שלה)

ייתכן גם שהמצב הפוך היה: כאשר נח התמוטט, דווקא היא הייתה זו שתפסה את המנהיגות והחזיקה את

המשפחה. עלינו לזכור כי נעמה הייתה בתה של צילה. מהתבוננות בפרשת בראשית, אותה קראנו בשבוע שעבר – ניתן להסיק כי ככל הנראה, צילה הייתה הפמיניסטית הראשונה בתנ"ך.

 

למך נהג כפי מנהג הגברים באותו הדור, ונשא לו שתי נשים: האחת, עדה שמה, שתקדיש לו את גופה (ומראהּ החיצוני) להבאת ילדים לעולם והנצחת זרעו (עדה – מלשון עדות); והשנייה שתקדיש את גופה למלא את תאוותיו (צילה – מלשון שישב בצילה).

 

חז"ל אומרים כי האישה שנועדה לספק את יצרו של הגבר, אמורה הייתה לשמור על גזרה נאה, ועל כן הייתה מושקית בנוזל מיוחד שגרם לעקר אותה. אין צורך לומר, שלאישה לא הייתה שום זכות להביע דעה כלשהי, או לבחור את המסלול הרצוי לה. ההתמודדות בין "טיפוס עדה" ל"טיפוס צילה" ממשיך כחוט השני בספר בראשית, עם שרה והגר, רחל ולאה ועוד.

 

נעמה - הכוח המניע

בנסיבות אלו מספרת התורה שלא רק עדה הביאה ילדים ללמך, אלא גם צילה. נתון זה משמעותי ביותר. האם למך היה עד כדי כך "למך" שאפילו לא הצליח לשלוט על נשיו - או שמא הייתה זו אישיותה של צילה, שהצליחה לתעתע בו ולממש את רצונה להיות אם לילדים, על אפו ועל חמתו?

 

צילה הביאה לעולם בן ובת: בנה, תובל קין, היה אדם יצירתי, שעסק בחרושת ברזל ונחושת. ולגבי נעמה - התורה מציינת לא רק שהייתה בתה של צילה, אלא גם אחותו של תובל קין. נראה כי נעמה לקחה את העוצמה הנשית של אמה, ואת היצירתיות והכוחות של אחיה. אך בתוך כל אלה הייתה לה גם מעלה משל עצמה, שהייתה נעימה ונוחה לבריות, ולא התנשאה עליהם. לא בכדי היא נישאה לנח, שהיה דמות מיוחדת בפני עצמה, ראש הדור ההוא.

 

לאחר המבול, כאשר נח התמוטט, ייתכן שדווקא היא זו שהצליחה להחזיק בעול, והמשיכה היכן שנח נפל, תוך שעסוקה הייתה בבניית העולם החדש. ואולי נח נכשל מכיוון שלא יכול היה לעמוד בצילה של אשתו; וייתכן שהרשה לעצמו לקרוס דווקא מכיוון שידע שיש מי שייקח אחריות במקומו.

 

כמו דברים אחרים שקורים בין בני זוג, את האמת לאמיתה – לא נדע לעולם.

 

  • שי שגב הוא עורך דין, מרצה ומנחה סדנאות מודעות והעצמה, מחבר הרומן "אהבה במבחן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
בסוף האשה היא שמשקמת את העולם
צילום: EPA
מומלצים