שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כל היום מול המחשב? הראייה עלולה להיפגע

    אנחנו עובדים מול מסכי המחשב, בודקים את מסכי הסלולריים ללא הרף ובסוף היום משחקים בטאבלט. ההתמכרות הזו והמאמץ של העיניים להתמקד, גורמת לליקוי ראייה ולהפרעות משמעותיות לתיפקוד. למה זה קורה ומה ניתן לעשות כדי להתמודד עם הבעיה ההולכת ומחמירה?

    בשנים האחרונות, אנחנו נמצאים שעות ארוכות מול מסכים. אנחנו עובדים מול מחשבים, טאבלטים, טלפונים סלולריים וכל זה משפיע על הראייה שלנו. מחקרים מצביעים על כך כי בחמש השנים האחרונות, אנחנו נמצאים מול מסך המחשב ב- 63% יותר מאשר לפני כן.

     

    את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

     

    עוד נמצא במחקרים כי אנו צופים בטלוויזיה 3 שעות ו- 10 דקות ביום בממוצע, וכדי להבין עד כמה השימוש במסכים נפוץ, מדי יום מתווספים 2 מיליון מנויי טלפונים ניידים ברחבי העולם, מה שמצביע על כך שהשימוש שלנו במסכים, גדולים כקטנים, הוא כמעט אינסופי.

     

    שומרים על בריאות העיניים :

    למה חשוב לבצע בדיקת ראייה לילד לפני ביה"ס

    גזר משפר ראייה? 10 מיתוסים על עיניים

      

    למה המסכים מזיקים לעיניים?

    התצוגה על גבי המסכים הראשונים הייתה מאוד בעייתית לראייה. במסכים הללו הוצגו תווים ירוקים על רקע כהה, שמאוחר יותר צבעם שונה לצבע ענבר (חום-צהבהב). בשני המקרים, הניגודיות הייתה מאוד לא נוחה לעיניים וגרמה להן למאמץ. כיום ידוע, שהתצוגה הטובה ביותר היא זו שבה מוצגים תווים כהים על רקע בהיר.

     

    מעבר לכך, קצב רענון המסך עמד על 50 הרץ והיה מעייף מאוד. ההשתקפויות על פני המסך היו רבות יותר מאשר בהרבה מהקיימות היום (בשל שימוש מופחת בפילטר אפור). כל שורה כללה 80 תווים, כולם היו בעלי אותו רוחב (כלומר, לאות "ו" ולאות "ת", הוקצה אותו רוחב בתוך השורה), בשונה מאוד מהיחסים הדרושים.

     

    בנוסף לכך, גם התנאים לעבודה היו רחוקים מלהיות מיטביים. בשל העובדה שתחום הארגונומיה לא היה מפותח דיו, המשרדים הותאמו לכתיבה על שולחן ולא שונו בהתאם לסוג העבודה החדש מול המחשב.

     

    בנוסף, היו מקורות סינוור רבים במשרדים מתאורה שהגיעה מלמעלה, המסכים היו גבוהים מדי בהשוואה לשדה הראייה בתנוחה טבעית, המקלדות היו גבוהות מדי כי הונחו על שולחן כתיבה והכסאות לא סיפקו תמיכה מספקת.

     

    גם עיצוב המסכים היה מסורבל ויצר עומס על מערכת הראייה. כל אדם בעל ליקוי ראייה, אפילו פעוט, יכול היה למצוא עצמו מתקשה בביצוע משימות בשל אסתנופיה (עייפות העיניים, כאבי ראש, אי נוחות ועוד).

     

    ההשפעה על הראייה

    בשל ההתמודדות החדשה עבור מערכת הראייה באותה תקופה, אובחנו ליקויים קטנים רבים, שללא העבודה מול המחשב היו א-סימפטומטים וכלל לא היו מאובחנים. ליקויי הראייה הראשונים שאובחנו בקרב משתמשי המחשבים היו ליקויים הקשורים למערכת הדו-עינית, ליקויים בתיפקוד האקומודטיבי וליקויים רפרקטיבים קטנים.

     

    הבעיה הייתה טמונה בעובדה שאופטומטריסטים ורופאי עיניים לא היו מורגלים באיתור וטיפול באותם ליקויים מינוריים, ולכן לקח זמן רב עד שטופלו כראוי.

      

    כיום, העבודה מול מסך המחשב השתנתה באופן דרמטי: רזולוציית המסכים טובה בהרבה, הרווחים בין האותיות והמילים פרופורציונליים ושומרים על תכונותיהם הגרפיות של התווים, הרקע בהיר והכיתוב שחור וקצב ההבהובים (flicker) מהיר בהרבה או שלא קיים בכלל (מסכים שטוחים אינם מהבהבים).

     

    למעשה, כיום קריאה ממסך מחשב דומה הרבה יותר לקריאה מדף נייר. הידע הארגונומי שהלך והתרחב במהלך השנים מיושם כיום בעמדות העבודה: התאורה טובה הרבה יותר, מתאימה לעבודה מול מחשב ומפחיתה מאוד את הסינוור, מיקום הגירויים למערכת הראייה מתאים הרבה יותר לשדה הראייה הטבעי והנוח, כלומר נדרש פחות מאמץ והתמיכה בגוף טובה הרבה יותר.

     

    הנזק לעיניים שלא נעלם

    אולם למרות שהתנאים השתפרו מאוד במהלך השנים, עדיין ניתן למצוא בעיות הקשורות למערכת הראייה בכלל ולעיניים בפרט. הסיבה העיקרית המשפיעה כיום על מערכת הראייה בעבודה מול מחשב, היא הפער שבין יכולתה של מערכת הראייה להתמקד בדפוס שחור על גבי נייר לבן לעומת ההתמקדות בתווים המורכבים מנקודות או פיקסלים רבים.

     

    חשוב להבין כי כל פיקסל בהיר יותר במרכזו לעומת היקפו. מצב זה מקשה על ייצוב המיקוד על התווים המוצגים על מסך המחשב, וכך נוצר מצב בו העין מתמקדת למעשה מאחורי מסך המחשב (Resting Point of Accommodation - RPA) בדומה למצב בראיית לילה ומתאמצת ללא הפסקה על מנת לחזור ולהתמקד על המסך.

     

    הליקויים הנפוצים

    ליקויי ראייה הנגרמים מישיבה מול מחשב, כך מסתבר, מתפתחים כבר בגיל צעיר. מחקרים רבים מעידים על התפתחות מוקדמת ומואצת של קוצר ראייה בילדים בשל ישיבה ממושכת מול מסכי מחשב. מעבר לכך, בגלל שרוב עמדות המחשב מתוכננות למידות של מבוגרים, הילדים סובלים מכאבי צוואר וגב. איזה ליקויים נוספים קיימים?

     

    1. סינדרום ראיית מחשב. על פי נתוני "המכון הלאומי לבטיחות ובריאות תעסוקתית" בארה"ב (NIOSH), כ-90% מהמשתמשים במחשב במשך 3 שעות ביום ומעלה, סובלים מ"סינדרום ראיית המחשב" (Computer Vision Syndrome – CVS).

     

    התופעות העיקריות המשויכות לסינדרום זה הן כאבי ראש, ראייה מטושטשת, עיניים אדומות, עייפות, כפל ראייה, צריבה ויובש בעיניים, דמע, רגישות מוגברת לאור (פוטופוביה), כאבי עורף.

     

    2. עייפות ראייה. נגרמת גם היא בשל עבודה ממושכת מול המחשב, מתבטאת בתחושת מתח ומאמץ בעיניים, כאבי עיניים, עיניים אדומות, דומעות, שורפות, מציקות ומגורות, ראייה מטושטשת, כבדות של העפעפיים, כאבי ראש, גב וצוואר, קשיי ריכוז. אנשים שונים חווים תופעות אלה – חלקן או כולן, בצורות שונות וברמות שונות.

      

    3. עין יבשה. מחקרים מעידים על קצב מצמוץ איטי פי שלושה בעת ישיבה מול מחשב לעומת קצב המצמוץ הטבעי. מעבר לכך, בשל העובדה שמסך המחשב ממוקם לרוב מול עיני המשתמש, קיימת התאדות מהירה של הדמעות מעל פני משטח העין, מה שגורם ליובש.

     

    בנוסף לכך, ללא קשר לעבודה מול המחשב, עין יבשה היא תופעה די נפוצה בקרב מבוגרים. כך שהשילוב של עובדים מבוגרים יותר העובדים מול מחשב שעות ארוכות יותר, מדובר בהפרעה ממשית ויומיומית.

      

    איך מתמודדים עם הבעיה?

    מצמוץ תכוף. מומלץ למצמץ תוך כדי העבודה מול המחשב באופן יזום ומכוון על מנת לרענן את פריזמת הדמעות שעל המשטח הקדמי של העין.

     

    להביט אחת לפרק זמן מסוים על חפץ רחוק. זאת על מנת לשחרר מתח מהמערכת, הנתונה תחת מתח רב בשל ביצוע האקומודציה לאורך זמן רב. ההמלצה היא להתבונן על חפץ במרחק 6 מ' לפחות אחת ל- 20 דקות, במשך 20 שניות.

     

    התאמת עדשות מתאימות במשקפיים. יש צורך להתאים את העדשות שיענו על כל הצרכים של מי שמרכיב את המשקפיים, גם במהלך העבודה וגם אחריה. עדשת אנטי פאטיג היא דוגמה לעשה כזו.

     

    מדובר בעדשה חד-מוקדית ייחודית, שבנוסף לתיקון הראייה לרחוק, מונעת את עייפות הראייה או מקטינה אותה מאוד. ללא תלות בסוג ליקוי הראייה לרחוק (קוצר ראייה, רוחק ראייה, אסטיגמציה). לעדשה זו ערך מוסף בהשוואה לכל העדשות החד-מוקדיות (בהן תיקון לרחוק בלבד), הוא מניעת או הפחתה משמעותית של סממני עייפות הראייה. 

     



    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
     צילום: shutterstock
    כל שעה מול מסך יכולה לגרום לנזק בראייה
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים