שתף קטע נבחר

קופיקס: "הרשתות מחכות לראות אם אכשל"

1,500 קונים עוברים בקופיקס מדי יום ושעות הפתיחה הורחבו עד 2:00. בעוד שבועיים ייפתח סניף שני, אך לא ידוע מתי יפתחו סניפים מחוץ לת"א. "לא אעלה מחירים", מבטיח הבעלים, ובעניין הרשתות האחרות שלא הורידו מחירים אמר: "גם אני לא הייתי מוריד מחירים מיד. ברשת של 100 סניפים זה דורש שינוי אסטרטגיה"

שבוע עבר מאז שרשת קופיקס (cofix) שמוכרת תפריט שלם ב-5 שקלים בלבד, פתחה את הסניף הראשון שלה בת"א, אחד מתוך 300 שמקימיה מתכוונים לפתוח ברחבי הארץ. לפני הבעלים של הרשת אבי כץ, מדי יום עוברים ברשת בממוצע 1,500 איש שקונים 4,000 פריטים. ומה לגבי התורים המתישים? "ייעלנו את זמן ההמתנה מ-21 דקות ל-6 דקות", אמר ל-ynet. "התור הולך יותר מהר, אך הקופה לא משתנה – המחזור הוא אותו מחזור".

 

מהן שעות השיא?

 

"אין דקה אחת מתה. אני רוצה לפתוח את הסניף 24 שעות ביממה, אבל הבנתי שלפי החוק אפשר לפתוח רק עד 2:00 אז מהלילה נפתח עד 2:00".

 

בשבת לא תפתח.

 

"בחשבון החיים שלי, השבת נותנת לי יותר ממה שהיא לוקחת".

סניף קטן וקונים בו הרבה. קופיקס באבן גבירול 30 מ"ר, 1,500 קונים ביותר שרוכשים כ-4,000 פריטיפ (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
סניף קטן וקונים בו הרבה. קופיקס באבן גבירול 30 מ"ר, 1,500 קונים ביותר שרוכשים כ-4,000 פריטיפ(צילום: מוטי קמחי)

להגדלת התפריט ליחצו כאן

 

נקודת ההתייחסות למחיר כוס קפה השתנתה

מהשבוע שעבר, נקודת ההתייחסות של הצרכן הישראלי למחיר כוס קפה איכותי השתנתה. לא ברור איך הוא יכול להמשיך לקנות ברשתות הקפה הפוך קטן בטייק אוויי ב-14 שקל וסנדוויץ' מיני לקחת ב-16 שקל, בלי לכעוס מעט. בעוד שבועיים, ככל הנראה ביום שני, הרשת תפתח סניף נוסף בקינג ג'ורג' בוגרשוב בת"א. משום מה, למרות ההצלחה הגדולה בת"א וההשתלטות על שיחות החולין בכל רחבי הארץ, הרשתות המתחרות, שנוהגות להעלות את מחיר הקפה מדי שנה בתואנות שונות, לא ממהרות להוריד מחירים "ובצדק", מפתיע אבי כץ.

 

ברשתות המתחרות אמרו ל-ynet שכרגע מדובר בסניף אחד בלבד, שניים בשבוע הבא ושלושה בחודש הנוכחי. שלושה סניפים זה לא באמת איום. שנית, יש לרשתות בתי הקפה עלויות שונות משל קופיקס. האם הסניף הבודד הביא לירידה במכירות שלהן? סביר להניח שלא כרגע. מוכרי סניף רשת אילן'ס הסמוך לסניף של קופיקס אמרו ללקוחות שיש ירידה מסוימת במכירת כוס קפה לקחת, אבל יש גם עלייה בהתעניינות בתפריט של הסניף. "מי שלא מצא סנדוויץ' בקופיקס, קונה אצלנו ב-25 שקל, כריך טעים מאוד. מה שכן, התורים פה מפריעים לנו".

 

"אם הייתי רשת  בתי קפה, לא הייתי מוריד מחירים"

כץ כאמור מבין את המתחרים שלו שלא ממהרים להוריד מחירים. "אלה לא אותן רשתות", הוא אומר. "הן ממלאות שני צרכים שונים. אני לא רשת בתי קפה. אני רשת דוכנים לממכר קפה. אין אצלי מקומות ישיבה לכן אני בנישה אחרת. מה יש לרשתות בתי הקפה להגיב? איך הן יגיבו? לשלושה סניפים אני לא הייתי מגיב. אם היה לי עסק לא הייתי מגיב".

 

למה?

 

"אם הייתי רשת בתי קפה הייתי אומר לעצמי: אדם בא הפך את השוק, שם כסף. אולי הוא השתגע? אולי לא ילך לו? אז מה אני הולך לשנות את החיים שלי, את העסק שלי, את הקונספט שלי, את כל מה שאני יודע, את השיטה שבה אני יודע בביטחון שאני מרוויח כסף? למה שאשנה? קודם כל חובת ההוכחה עליו. ואכן, חובת ההוכחה עלי. אני יודע שאני צודק, אני יכול גם לספר לאשתי שאני צודק, אבל הם לא יודעים שאני צודק. זה לא יגרום לאדם שיש לו רשת של 100 חנויות לשנות חיים.

 

"כולם מחכים לראות אם הרווחתי או הפסדתי, אם הזכיין מרוויח וכמובן הם מחכים לראות אם אני לא מקלקל הכל ומעלה מחיר. לכן גם אני לא הייתי מוריד מחירים והייתי חושב אלף פעם לפני שאשנה מחירים ופותח חוזים ארוכי טווח עם ספקים. זו החלטה אסטרטגית שקשורה למיקומים, להוצאות תפריט. זה לא קשור ללקחת מוצר ולהוזיל אותו. אם יורידו את מחיר הקפה, יגידו להם מה עם הסנדוויץ' ואם יורידו את הסנדוויץ' – יאמרו מה עם הסלט. מה שכן זה יסדר את השוק: אני דוכן קפה, יש בתי קפה ויש מסעדות. החלוקה בארץ היטשטשה, התחילו לערבב ביניהם, לעשות סלט וזה לא טוב לצרכן. החלוקה הזאת תחזור".

"כולם מחכים לראות אם הרווחתי או נכשלתי" אבי כץ, מקים רשת קופיקס (צילום: יעל אנגלהרט) (צילום: יעל אנגלהרט)
"כולם מחכים לראות אם הרווחתי או נכשלתי" אבי כץ, מקים רשת קופיקס(צילום: יעל אנגלהרט)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

לא אעלה מחירים

בסניף הקטן עוברים 1,500 קונים מדי יום. התורים במקום מתישים. "צמצמנו את הזמן מ-21 דקות ל-6 דקות. יש יותר מוכרים, שישה במספר, אנחנו יותר משופשפים, זה עניין של שיפור תהליכים".

 

אתה חושב שהביקוש ירד, ההתעניינות תפחת?

 

"לא, גם אם ייפתחו סניפים נוספים. כי כל עוד אמכור מיץ טבעי סחוט במקום ב-5 שקלים, סנדוויץ' ופוקאצ'ה ב-5 שקלים – התור לא יתקצר ואנחנו משפרים את התפריט - אם ביום הראשון מכרנו פוקאצ'ה רגילה היום אנחנו מוכרים פוקאצ'ה עם טונה או עם בצל. אנחנו משתדלים לשנות את המנות מדי יום. בשביל שהמכירות ירדו אני אצטרך להמשיך למכור ואני לא אפסיק".

 

תעלה מחירים בשלב מסוים?

 

"לא. למה לי? אני אשפר את הרכש ואני ארוויח יותר יהיו לי 30 סניפים, אמכור יותר בזול או אעלה מחירים? למה שאעלה מחירים? הרי הספקים ימכרו לי במחירים נמוכים יותר".

 

אתם צריכים יותר מוכרים ממה שתכננתם.

 

"אני מוכר יותר ממה שתכננתי אז אני יכול להרשות לעצמי יותר מוכרים. זה מסחר פשוט. בנוסף, כל המוכרים רוצים להיות זכיינים בעתיד. אחרי 2,500 שמות שרוצים להיות זכיינים ברשת הפסקתי לספור".

 

לא אצא מת"א לפני שאראה שהעסק עובד

ברשת מתכננים 300 סניפים, אך בינתיים הם לא יוצאים מת"א. "נפתח מחוץ לת"א כשנראה שהעסק עובד בת"א", הוא מסביר. "יש מקומות בארץ שהם הרבה יותר טובים מת"א. ירושלים, פ"ת, ראשל"צ, נתניה, אך כרגע לא אסכן אנשים, לא אסכן פרנסה. לא אשגע את המדינה לפני שמצליחים. וגגם אם הצלחנו – אין תיקונים? אין שיפורים? כשנצא החוצה נוציא מוצר מוגמר עם הוכחה".

 

אתה חושב שיש תיאום מחירים בשוק הזה? גם לאור הפרסומים וגם לאור זה שהיו ספקים שהתחרטו ולא עבדו איתך בגלל ביקורת מצד רשתות אחרות?

 

"אין לי מושג. בתחרות יש מאבק, מי שקונה הרבה כועס על מי שמוכר בזול. הייתי בעל רשתות קמעונאיות בארבעה תחומים שבכולם הייתי שחקן משמעותי: ד"ר בייבי, נעמן, ששת וכפר השעשועים. בתחומים האלה אני יודע שהרשתות הקמעונאיות מתחרות אחת בשנייה".

 

למרות שיש תחרות שנוחה לרשתות ויש תחרות שפחות נוחה להן.

 

"אין לי תשובה, זה עניין לממונה על ההגבלים העסקיים. אני לא בא מהתחום, אני לא יכול לדבר על אנשים שלא פגשתי אף פעם".

 

התראיינת גם לגופי תקשורת בחו"ל. הקפה שלך הכי זול גם לעומת אירופה?

 

""המדינות היחידות בהן הקפה אולי יותר זול הן איטליה וספרד, בטח לא זול יותר באמסטרדם, לונדון או פריז". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: יעל אנגלהרט
קופיקס. כל התפריט ב-5 שקלים
צילום: יעל אנגלהרט
צילום: יעל אנגלהרט
אבי כ"ץ: "גם אני לא הייתי מוריד מחירים בשלב זה"
צילום: יעל אנגלהרט
מומלצים